arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۸۹

سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی از تحولات خاورمیانه احساس نگرانی پیدا کرده است و ممکن است اقداماتی را دنبال کند تا موضوع اصلی از تحولات خاورمیانه به سمت دیگری منحرف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی از تحولات خاورمیانه احساس نگرانی پیدا کرده است و ممکن است اقداماتی را دنبال کند تا موضوع اصلی از تحولات خاورمیانه به سمت دیگری منحرف شود.

به گزارش اتخاب به نقل از خبر رامین مهمانپرست در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاری راجع به نتیجه دادگاه سه تبعه آمریکایی که روز گذشته به صورت غیر علنی برگزار شد گفت: در رابطه با دادگاه سه تبعه آمریکایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور ما شدند همان طور که اخبارش را شنیدید دادگاه فعالیت خود را شروع کرده است و مسیر قضایی خود را طی می کند.

وی ادامه داد: هر زمان روند قضایی به انتها برسد نتیجه آن به اطلاع ملت بزرگ ما خواهد رسید.

مهمانپرست در واکنش به اظهارات مقامات هلندی بعد از اجرای حکم قضایی برای یک ایرانی گفت: در رابطه با بحث هلند و اظهارات غیر مسئولانه برخی مقامات هلندی باید این نکته را اشاره کنم که واقعا جای تاسف دارد کشورهایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند و همیشه سعی می کنند خود را کشورهای متمدنی جلوه دهند از پرونده هایی حمایت می کنند که موضوع پرونده جنایت است،خیانت یا قاچاق مواد مخدر است.

وی گفت: افکار عمومی دنیا قضاوت می کند ملتی که برای مبارزه با مواد مخدر چهار هزار شهید می دهد و هزینه های سنگینی متحمل می شود متمدن است یا کشورهایی که پرونده یک فرد قاچاقچی و کسی که هم به خاطر سوابق اش هم در هلند مجرم شناخته شده بود و در کشور ما حین قاچاق دستگیر کردند،حمایت می کنند و از این پرونده غیر قابل دفاع مواد مخدر، یک پرونده حقوق بشری ایجاد کرده و سعی کنند به کشور ما فشار سیاسی وارد کنند. ملت های دنیا قضاوت خواهند کرد که کدام کشور متمدن است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان تاکید کرد: مسیری که کشورهای غربی دنبال می کنند، مسیر بن بستی است. اگر قرار باشد ایده های این کشورها حتی در خود این کشورها محقق شود متاسفانه کشورهایی مثل هلند که این گونه موارد را در دستور کار دارند در آینده به کشورهایی تبدیل خواهند شد که مملو از قاچاقچیان، خیانت کاران و جنایت کاران خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با سفر علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران به الجزیره گفت: سفر دکتر صالحی به الجزیره بر اساس برنامه ریزی قبلی و برای افزایش همکاری ها به ویژه همکاری های اقتصادی صورت گرفته است. در کنار بحث روابط دو جانبه، رایزنی بین کشورها در رابطه با تهدیدات احتمالی که ممکن است منطقه ما را از سوی رژیم صهیونیستی تهدید کند، با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی از تحولات خاورمیانه احساس نگرانی پیدا کرده است و ممکن است اقداماتی را دنبال کند تا موضوع اصلی از تحولات خاورمیانه به سمت دیگری منحرف شود.

مهمانپرست افزود: طبیعی است رایزنی، تماس و مشورت بین کشورهایی که از جبهه مقاومت در منطقه حمایت می کنند در دستور کار سیاست خارجی کشور ما قرار می گیرد.

وی در خصوص سفر گل به تهران گفت: همان طور که شما اشاره کردید جناب آقای عبدالله گل به دعوت رسمی جناب آقای احمدی نژاد رییس جمهور کشور ما سفر رسمی خود به ایران را انجام خواهد داد. تبادل هیات بین دو کشور در سطوح عالی نشان دهنده روابط بسیار نزدیک و همکاری های خوب بین موضوعاتی است که در دستور این همکاری ها قرار دارد. حتما تبادل هیات در این سطوح می تواند به میزان افزایش همکاری ها و پیدا کردن راه های جدید برای افزایش همکاری ها کمک کند.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی به اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و نیز بی تاثیری تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: این اظهارات تایید حقایقی است که نسبت به حرکت ملت ما در حال انجام است. فعالیت هسته ای کشور ما کاملا در چهارچوب حقوق ما صورت می گیرد و طبیعی است هرگونه برخورد تحقیری و تقابلی از سوی چند کشور خاص هیچ گونه پایه منطقی و حقوقی ندارد.

وی ادامه داد: این چند کشور خاص بر اساس فرضیاتی که درست نیست و هیچ مدرکی دال بر آن وجود ندارد ملت ما را به خاطر فعالیت هسته ای تهدید می کند و پرونده اش را به شورای امنیت می برد و قطع نامه هایی به صورت غیر قانونی و غیر حقوقی علیه کشور ما تصویب می کنند و بر اساس این قطع نامه ها سعی می کنند تحریم هایی علیه کشور ما اعمال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما بارها اعلام کردیم که بهتر است کشورهای غربی که این مسیر اشتباه را دنبال می کنند متوجه شخصیت ملت بزرگ ما باشند. ملت ما اگر احساس کنند حرفی منطقی از طرف کشورهای مختلفی اظهار می شود سعی می کنند با منطق به آن پاسخ دهند. هر منطقی قوی تر باشد آن را می پذیرند. اگر در قبال حرف و استدلال منطقی کشور ما طرف مقابل منطقی نداشته باشند و به جای برخورد منطقی از روش های زور و تهدید استفاده کند قطعا ملت ما این تهدید ها را به فرصت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بی اثر و اشتباه بودن تحریم ها علیه ایران به تدریج آثار خود را نمایان می کند گفت: اظهارات وزیر امور خارجه روسیه موید حرکت صحیح کشور ما است.

مهمانپرست در واکنش به پیمان استارت بین روسیه و آمریکا گفت: واقعا اگر بخواهد حرکتی در دنیا توسط دارندگان سلاح های هسته ای صورت بگیرد تا از سلاح های هسته ای کاسته شود و بالاخره جهانی خالی از سلاح هسته ای داشته باشیم این حرکت باید به صورت جدی دنبال شود.

وی گفت: تا زمانی که کشورهای دارنده سلاح هسته ای به داشتن این سلاح ها افتخار می کنند و ملت ها را برای دور کردن از حقوق شان به استفاده از این سلاح ها تهدید می کنند و خاطره ذهنی مردم دنیا از جنایات این کشورها پاک نشده باشد ملت ها باور نمی کنند اراده جدی برای خلع سلاح و از بین بردن سلاح های کشتار جمعی بین کشورهایی که این سلاح ها را در اختیار دارند به وجود آمده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به کنفرانس خلع سلاح سال گذشته ایران اشاره کرد و گفت: در سال آینده نیز اجلاس دیگری در پیش خواهیم داشت در رابطه با بحث خلع سلاح و این حرکت را تا رسیدن به نقطه نهایی و از بین بردن تمام سلاح های کشتار جمعی ادامه خواهیم داد.

نظرات بینندگان