arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۰۸۳۶
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۲

ترکان: وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست/ کسانی که در انتخاب احمدی‌نژاد شریک بودند، این اواخر می‌گفتند، کی بود کی بود من نبودم!

در اولین قدم باید بگویم که بودجه سال جاری کشور بودجه‌ای غیرواقعی است نه درآمدهایش واقعی است و نه مطابق شرایط روز بسته شده است. بودجه 210 هزار میلیارد تومانی داده شده است که به نظر من 80 هزار میلیارد تومان از درآمدهایش محقق نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترکان نماينده رئيس‌جمهور منتخب در امور انتقال دولت گفت: وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست. منتها من ترجیح می‌دهم اگر آقای دکتر روحانی صلاح دیدند خودشان در این باره اظهارنظر کنند.

به گزارش انتخاب، وی افزود: برای آنکه بتوانند یارانه خانواده‌ها را بدهند. باید قیمت‌ها را بالا ببرند. به نظر شما این خوب است؟ یعنی کسی به محض نشستن پشت میز باید این را کار را انجام دهد. آن وقت مردم می‌گوید فلانی نیامده دارد قیمت‌ها را گران می‌کند. این چالش بزرگی است.

متن گفتگوی ترکان با "آسمان" در پی می آید:

آقای ترکان، چه شد که آقای روحانی شما را برای ارتباط با دولت در دوره انتقالی انتخاب کردند؟
این‌ها مسئولیت معمولی است. فرقی نمی‌کند هرکس باید کاری را انجام دهد. کارها را تقسیم کرده‌اند.

دولت تصمیماتش را با مشورت شما می‌گیرد؟

خیر. دولت مسیر خودش را می‌رود. ما وزرایی که می‌خواهند با آقای دکتر روحانی دیدار کنند را دعوت می‌کنیم و ملاقات را برایشان تنظیم می‌کنیم برخی از اطلاعات و گزارش‌های رسمی را هم که می‌خواهیم از دیدگاه مسئولان فعلی دستگاه‌ها دریافت کنیم از آنها می‌گیریم. البته ما گزارش از غیر مسیر رسمی هم می‌گیریم. این یک ارزشی دارد و گزارش‌‌های رسمی هم که توسط دستگاه مسئولان داده می‌شود ارزش دیگری دارد.

من متوجه مأموریت شما در این دوره انتقالی نشدم. لطفاً شفاف‌تر توضیح دهید.
بند اول مأموریت ما این است که یک گزارش از وضع موجود کشور برای آقای دکتر روحانی تهیه کنیم. بند دوم مأموریت ما این است که پیشنهاداتی را برای بهتر شدن وضعیت کشور خدمت ایشان تقدیم کنیم. برای این‌کار باید با دولت ارتباط داشته باشیم و از آقایان وزرا، معاونان و سازمان‌هایشان گزارشاتی دریافت کنیم. آقایان و هم تاکنون خوب همکاری کرده‌اند.

آقای مهندس بعد از اتمام انتخابات، کسانی که در این چند سال سکوت کره بودند به مرکز تحقیقات استراتژیک می‌آید و خودنمایی می‌کنند. این به نظرم یک پدیده است. بعضی‌ها در این دو سه هفته مرتباً خودشان را چه در مرکز تحقیقات چه در رسانه‌ها نمایش می‌دهند برای اینکه بتوانند احیاناً سمت و پستی بگیرند. تحلیل شما از این پدیده چیست؟

دو موضوع غیرعادی این اواخر به چشم می‌آید. یکی اینکه همه کسانی که در انتخاب آقای احمدی‌نژاد کار با ایشان و سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد، شریک بودند. این اواخر می‌گفتند:«کی بود کی بود من نبودم! این برای ما تعجب‌آور است. ما که دیدیم همه آنها در سیاست‌های دولت آقای احمدی‌نژاد شریک بودند. خب حالا مردانه بایستید و بگویید اشتباه کردیم. چرا یکی یکی حاشا می‌کنید. یعنی واقعاً این وضعیت بسیار اسفناکی که در اقتصاد ایران پیش آمده است فقط یک مقصر دارد و آن هم احمدی‌نژاد است؟! اینکه قابل قبول نیست. همه شماها در این اتفاق شریک بودید. از آنهایی که برنامه چهارم را کنار گذاشتند و در مجلس ساکت بودند. از آنهایی که در مراحل مختلف تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، تصمیمات غلط را تأیید کردند. از آنهایی که به نامه‌های علمای اقتصاد بی‌اعتنایی کردند. آنهایی که در اجرا، سلیقه اعمال کردند و قانون را کنار گذاشتند. آنهایی که قانون‌شکنی کردند. رئیس‌جمهور مسئولیت‌های خودش را دارد اما تک‌تک وزا در مقابل مجلس مسئول هستند. هیچ وزیری نمی‌تواند حتی با دستور رئیس‌جمهور قانون را نادیده بگیرد. حالا همه می‌گویند در این وضعیت نقشی نداشتند. پس چه کسانی نقش داشته‌اند؟! یعنی می‌شود در سازمان اداری عظیم کشور بگوییم تمام اشکالات متوجه یک نفر است؟ این‌طور نیست. انصاف این است که همه آنهایی در نابسمانی اقتصادی امروز کشور نقش داشتند باید مسئولیت کارشان را برعهده بگیرند.


و اتفاق دوم که برایتان عجیب بود؟

بحث دوم این است که اشخصی که ما می‌دانیم با آقای دکتر روحانی نبودند ما دیدیم که علیه آقای دکتر روحانی عمل کردند بعد از اعلام نتایج یک مرتبه سروکله‌شأن پیدا شد و گفتند آقا ما از اول مخلصیم. این‌طور که نبود. ما با چشمان‌مان دیدم که این‌ها موافق فکر و گفتمان آقای روحانی نبودند به نظرم این‌ها باید مردانه روی حرف‌شأن بایستند. بگویند ما موافق آقای دکتر روحانی نبودیم و حالا تغییر فکر داده‌ایم. یا اساساً چیزی نگویند ولی وقتی می‌گویند ما از اول طرفدار دکتر ورحانی بودیم انسان با خودش فکر می‌کند این‌ها چرا این‌قدر سست هستند.

باتوجه به شرایط خاص اقتصادی کشور فکر می‌کنید اولین اولویت‌های دولت دکتر روحانی بلافاصله پس از شروع به کار چه باید باشد؟

این‌ها را خود آقای دکتر روحانی باید بگویند بنده از جانب ایشان این اختیار را ندارم.

وضعیت اقتصادی کشور را الان چطور ارزیابی می‌کنید؟

چون الان به‌عنوان ستاد آقای دکتر روحانی صحبت می‌کنم نمی‌توانم وارد این بحث شوم. چون از طرف ایشان نمایندگی ندارم این مباحث را مطرح کنم.

من هم نخواستم از طرف آقای روحانی به این سؤال پاسخ دهید. به عنوان کسی که این روزها از نزدیک اقتصاد کشور را در حوزه‌های مختلف لمس می‌کنید می‌خواهم فارغ از عضویت‌تان در ستاد آقای روحانی، نظر شخصی تان را بگویید.

وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست. منتها من ترجیح می‌دهم اگر آقای دکتر روحانی صلاح دیدند خودشان در این باره اظهارنظر کنند. اینکه می‌خواهم بگویم به معنای نظر اقای روحانی نیست. نظر شخصی خودم را می‌گویم. در اولین قدم باید بگویم که بودجه سال جاری کشور بودجه‌ای غیرواقعی است نه درآمدهایش واقعی است و نه مطابق شرایط روز بسته شده است. بودجه 210 هزار میلیارد تومانی داده شده است که به نظر من 80 هزار میلیارد تومان از درآمدهایش محقق نمی‌شود.

این تصویر اول از بودجه است. در همین بودجه است. در همین بودجه قرار است یارانه‌های خانوارها به ترتیب سابق داده شود. برای این منظور باید قیمت حامل‌های انرژی طبق تصمیم مجلس 38درصد اضافه شود. تا الان این تصمیم اجرا نشده است. عدم اجرایش به این معناست که پولی برای پرداخت یارانه‌ها نداریم.

پس دولت تا الان چطور یارانه خانوارها پرداخت کرده است؟

تا الان از جاهای دیگر  برداشته‌اند و به خانواده‌ها داده‌اند.

مثلاً از کجاها؟

از جاهای غیرقانونی درآمدهای موجود 50درصد پول یارانه‌ها را تأمین می‌کند. 50 درصد دیگر را از محل‌های دیگر برداشته‌اند. قیمت‌ها را هم اصلاح نکرده‌اند که منبعی برای تأمین یارانه نقدی ماه‌های آینده باشد. بنابراین اولین چالش آقای دکتر روحانی به محض آغاز به کار این است. برای آنکه بتوانند یارانه خانواده‌ها را بدهند. باید قیمت‌ها را بالا ببرند. به نظر شما این خوب است؟ یعنی کسی به محض نشستن پشت میز باید این را کار را انجام دهد. آن وقت مردم می‌گوید فلانی نیامده دارد قیمت‌ها را گران می‌کند. این چالش بزرگی است. قیمت‌ها باید از ماه‌های قبل بالا می‌رفت تا خود این دولت برای پرداخت یارانه پول داشته باشد ولی دولت تاکنون یارانه‌ها را از منابع دیگر غیر از آنچه که در قانون پیش‌بینی شده پرداخت کرده است. اگر آقای دکتر روحانی بخواهند خلاف قانون عمل نکنند. به محض اینکه کارشان را آغاز می‌کنند باید قیمت حامل‌های انرژی را طبق قانون مجلس بالا ببرند.

چالش بعدی دولت آینده چه خواهد بود؟

چالش بعدی این است که تأمین کالاهای اساسی کشور طبق برنامه انجام نشده است. حالا من نمی‌خواهم کسی را نگران کنم. ان‌شاء‌الله با کوشش‌هایی که در دست انجام است این مسئله جبران خواهد شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
5
155
اقای ترکان دولت باید در روزهای ابتدایی کار خود گزارشی کامل و صادقانه در زمینه های مختلف خصوصا اقتصادی امروز کشور به مردم و رهبری بدهد،تا مردم درک بهتری از شرایط پیشه رو داشته باشند
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
92
40
آقای ترکان!
امیدوارم از رایم به آقای روحانی پشیمون نشم.
این حرفای شما آیا معنی دیگری جز این داره که پیش از انتخابات اطلاع دقیقی از اوضاع جامعه نداشتید؟
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
5
110
سلام مستحضر هستید تمام گردش کاری دولت دست رییس جمهور بود و احدی حق مخالفت واظهار نظر نداشت اگر افرادی مانند پورمحمدی بود باید اخراج یا توبیخ شود -شما از اعجاز هزاره دکتر الهام چه میخواهید تحویل بگیرید =انشااله نخبگان کمک کنند اقای روحانی عاقبت بخیر شود
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
135
17
خوب شد آقایان توجیهی برای اینکه نمی توانند وضعیت اقتصادی را تغییر دهند پیدا کردند مگر این آقایان در دوره های سازندگی و اصلاحات از نظر اقتصادی چه گلی به سر این مملکت زدند که حالا می خواهند بزنند.
هر چند می دانم این مطلب را منتشر نمی کنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
99
21
سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی مربوط به 8نیست.از سال 57 تا سال 83 142 برابر ارزش ریال افت کرده!
آقایان این عوام فریبی از عوام فریبی احمدی نژاد خطرناک تر است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
6
112
من از زمان خاتمی کاسبم میدونم الان چه وضع خرابی داریم . زمان خاتمی هر شب دخل مشخصی داشتم کاسبی هم خوب بود مخصوصا اواخر بهترم شد ولی از موقعی که این آمد بازار کساد شد بورس خوابید الانم دارم از جیب میخورم از دکتر روحانی میخوام فضای کسب و کار رو رونق بده.
سيد هادي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
4
110
محمود جون وقت نداشت !!!!!!!! مشغول مديريت جهان بود!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
3
73
آقای ترکان درست گفتند نباید تمام گناه رو گردن احمدی نژاد انداخت کسانی بودند که در این تخریب گسترده شریک بودند وباید توبه کنند. البته مردم بهترین قاضیند وبا اون نه بزرگ وشادی بعدش جواب اونها رو دادند تاریخ هم از این قوم به بدی یاد خواهد کرد!
برديا اميني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
1
41
لازم است لا اقل از همين دولت تكليف وزيري كه در فسادهاي مالي و كج روي هاي اقتصادي و بله قربان گويي مفرط وضعيت را به اينجا كشانده اند به طريق عادلانه پاسخ خواسته شود و اگر مجرمي هست به سزايش برسد. براي اينكه فردا روزي كه نوبت دولتهاي بعدي ميرسد وزيري جرات نكند با جان و مال و آينده و زندگي مردم بازي كند و بعد هم به راحتي بگويد من نبودم و دستور داشتم. تا كي در اين مملكت اسلامي هر كس هر كاري دلش خواست بكند و مصونيت داشته باشد؟ اين وزرايي كه الان كنار ميروند و هزاران بلا سر مردم شريف و مظلوم آورده اند آيا بايد بروند و درسايه بخوابند و به ريش همه بخندند؟ به فرمايش رهبري حماسه ها را بايد از همين امسال و با همين دولت جديد آغاز كرد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
1
36
کی بود کی بود من نبودم!
صادقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
3
54
با سلام
این یارانه ها باعث مشکلات زیادی برای مملکت شده است چرا باید کار اشتباه را ولو اینکه به اشتباه قانون شده است تکرار کرد همنگونه که قانون این کار اشتباه گذاشته شد میشود با دیدن آثار بسیار مخرب آن در شرایط حاضر مملکت این قانون را حذف نمود تا زمانی که شرایط مملکت ثبات اصلی خودش را بگیرد و به دنبالهای کارهای غیر قانونی برای بدست آمدن منابع پرداخت این یارانه اشتباه نباشیم بصورت مردانه همه این اشتباه را بپذیرند و دست از لجبازی بیهوده بردارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
68
15
آقا ترکان اگر مرد این میدان نبودید پس برای چه وارد شدید گفتید مشکلات را حل خواهیم کرد کسانی که به روحانی رای دادند به خاطر مشکلات اقتصادی که پیش امده بود به او رای دادند وگرنه به جلیلی یا غرضی رای می دادند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
41
18
درآغاز راههای فرار راطراحی نکنید. همه ازشرایط کشورخبر داشتید وباآگاهی واردگودشده اید. بنابراین باید راه بهبودراهموارنموده وازوضعیت موجود به شرایط مطلوب حرکت کنیم.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
0
17
نه!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
97
11
از ابتدا هم معلوم بود كه روحاني وطرفداراش هيچ كاري بلد نبودند و فقط شعار مي دادند حالا هم مي دونن كه كاري نمي تونند بكنند از حالا كارها را به عهده ي دولت احمدي مي اندازند خودشونم مي دونند كه دولت احمدي بهترين دولت تاكنون بوده دفاعيات رهبري هم سند است ولي فقط از هر راهي استفاده مي كنند تا در عرصه سياست بمونند كور خونديد ديگه 4 سال بعدي وجود نداره
خرمشهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
2
36
یا ابوالفضل
یه ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
4
61
واقعا همین طور است که جناب ترکان گفته اند. ضربه ای که در این هشت سال به زیرساختها و سیاستهای کلان اقتصادی کشور وارد شده است وحشتناک و غیرقابل تصور است. آخه وقتی مقام ریاست جمهوری یک کشور 80 میلیونی را به فردی واگذار کنیم که خودش اذعان دارد "نوکر مردم است" و نه "رئیس جمهور" همین می شود.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
2
39
اگر بنزین 1000 تومان شود با 45000 تومان چه کنیم.
محمد
|
CANADA
|
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
5
100
حالا مضحک تر از همه آن است که اين روز ها همه جا دارد از او تقدير مى شود اگر همين طورى پيش برود ملت يک چيز دستى هم بايد به احمدى نژاد بدهد
نظرات بینندگان