arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۰۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

الحاق درگز و قوچان به خراسان شمالی/ باز جوییم روزگار وصل خویش را

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : الحاق شهرستان های قوچان و درگز در خراسان رضوی به استان خراسان شمالی از چندی پیش در دستور کار قرار گرفته است؛ امری که به نظر می رسد در صورت تحقق مي تواند آباداني و توسعه در شمال شرق کشور را شتاب بخشد و سبب بالندگي بيشتر این منطقه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور در پی تقسیم استان خراسان به سه استان و پس از کش و قوس های فراوان سرانجام در 19 مرداد سال 83 به عنوان بیست و نهمین استان کشور تاسیس شد.

این استان مرزی 867 هزار نفری در حال حاضر دارای هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان است و با 28 هزار کیلومتر مربع وسعت، پنجمین استان کشور بعد از استان‌های؛ اردبیل، قم، قزوین، و گلستان محسوب می شود که بعد از انقلاب اسلامی تاسیس شده اند.

اگرچه در سال 83 و در ابتدای امر تاسیس خراسان شمالی، قرار بود با توجه به قرابت فرهنگی و طبیعی شهرهای این خطه از ایران اسلامی، نقشه این استان تا درگز و قوچان نیز کشیده شود اما در آن زمان گروهی پای به میدان گذاشته و به هر طریق ممکن مانع از این الحاق شدند.

البته سرانجام با تلاش های انجام شده فاروج که در آن زمان یکی از بخش های شهرستان قوچان محسوب می شد؛ خود به شهرستان ارتقاء یافت و به خراسان شمالی الحاق شد اما قوچان و درگز همچنان در نقشه تقسیمات کشوری خراسان رضوی باقی ماندند.

الحاق قوچان و درگز به خراسان شمالی

قوچان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری و درگز در فاصله ۲۴۰کیلومتری بجنورد، اکنون در جغرافیای استان خراسان رضوی قرار دارند اما استاندار خراسان شمالی چندی پیش در آخرین نشست شورای اداری این استان در دولت فعلی، بدون اشاره مستقیم، از اخبار خوش در مورد تقسیمات کشوری این خطه تا شهریور امسال خبر داد.

درست روز بعد از این اشاره استاندار بود که دبیر ستاد مردمی توسعه استان خراسان شمالی از برگزاری نشست‌هایی برای بررسی طرح الحاق دو شهرستان قوچان و درگز به خراسان شمالی خبر داد.

محمد حسین انصاری‌مود با اشاره به اینکه در این زمینه تاکنون چندین نشست در استان برگزار شده است، اظهار کرد: سنخیت فرهنگی و جغرافیایی این شهرستان‌ها با خراسان شمالی از زمینه‌های بررسی و الحاق این مناطق به استان محسوب می شوند.

وی با اشاره به الحاق شهرستان‌های طبس، فردوس و قائن طی سنوات گذشته به خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد تا تصمیم‌گیری در مورد این الحاقات به استان نیز در یک فضای مناسب انجام و آنچه که به نفع مردم است، رقم بخورد.

البته محمود احمدي بيغش؛ استاندار خراسان شمالی نيز پس از آن طرح الحاق قوچان و درگز در خراسان رضوی به استان خراسان شمالی را تأیید کرد.

وي در پاسخ به سئوالي در مورد الحاق قوچان و درگز به استان خراسان شمالی آن را تلویحا مورد تأیید قرار داد و در مورد زمان اجرای این الحاق نیز، آن را به آینده نزدیک موکول کرد.

آبي كه به يك جو نمي رود

امروز توازن منطقه اي و بهره گيري از قابليت ها و توانمندي هاي هر منطقه يك اصل و ضرورت انكار ناپذير به شمار مي رود.

در اين راستا تقسيم كشور به استانهاي مختلف مي تواند آباداني و توسعه را در اين استان ها شتاب بخشد و باعث بالندگي بيشتر گردد.

الحاق و يا انتزاع بخش ها و شهرستان هاي مختلف به سبب اهمیت، باید با تعقل و برخورد منطقی انجام شود نه از روی اغراض سیاسی و جناح بندی های مضحک و مضمحل کننده.

خراسان شمالي كه به همت نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي و دولتمردان ايران در مردادماه سال 83 تشكيل شد؛ به رغم برخي تنگناها كه از گذشته به يادگار مانده است، امروز شاهد گام هاي بلندي براي ارتقاء است و همت نمايندگان و دولتمردان در اين راستا ستودني است، هر چند انتظار اين است كه خراسان شمالي به جايگاه ارزنده و حقيقي خود دست يابد.

يك استاد دانشگاه در خراسان شمالي در اين زمينه مي گويد: يكي از موارد مورد غفلت قرار گرفته در بحث تقسيم استان، عدم الحاق قوچان و درگز به خراسان شمالي است كه به رغم اشتراكات فرهنگي و اجتماعي گوناگون، هنوز زمينه الحاق اين شهرهاي تاريخي به خراسان شمالي فراهم نگرديده است و ادامه اين روند مي تواند دغدغه بزرگ فكري دلسوزان اين شهرها باشد.

اسماعيل حسين پور مي افزايد: قوچان با جمعيت 200 هزار نفري و با پيشينه و فرهنگ بلند و تاريخي خود، لايق امكانات و خدمات بيشتراست و مردم عزيز اين شهر حق دارند از مسئولان خود بپرسند جايگاه قوچان عزيز در بين 20 شهرستان خراسان رضوي كجاست؟ مردم صبوراين شهر با ماندن در حوزه جغرافياي خراسان رضوي چه دستاوردي داشته اند؟

عضو شوراي اسلامي شهر شيروان اظهار مي كند: استاندار سابق خراسان شمالي در كمتر از دو سال 24 بار به شهر و روستاهاي شيروان سفر كرده و از نزديك در جريان مشكلات و تنگناهاي مردم قرارگرفته است و در حد توان نيز اقدامات لازم صورت گرفته است، شيروان به عنوان دومين شهرخراسان شمالي به موقعيت ممتازي دست يافته است و اعتبارات شيروان در مقايسه با قبل ازاستان شدن چندبرابرشده است.

حسين پور اضافه مي كند: نماينده محترم مردم قوچان و فاروج در مجلس شوراي اسلامي مي تواند با مقايسه بودجه و اعتبارات دو شهرستان در سه سال قبل و پس از استان شدن به موكلين خود صادقانه بگويد كه رازعقب ماندگي قوچان و انبوه مشكلاتش در چيست؟

وي مي افزايد: جز اين است كه برخي مسئولين و افراد با اصرار بدون توجيه خود مانند اصرارهاي عدم تقسيم خراسان، باعث رشد نيافتگي و عدم توسعه اين شهرستان مظلوم شده اند و امروز بيكاري انبوه جوانان و فرار سرمايه از اين شهر و گسيل شدن به سمت مشهد، متاثر از اصرارهاي برخي افراد است كه نمي خواهند قوچان دومين شهرخراسان شمالي شود، نمي خواهند به خواسته انديشمندان و جمع كثيري از مردم اين شهر تن دهند و در اين ميان نماينده محترم، امام جمعه گرامي، فرماندارعزيز قوچان و ساير مسئولان شهرستان مي توانند با تبيين امتيازات الحاق قوچان به خراسان شمالي، به دور از هر گونه تعصبي به مردم خود بگويند كه سهم قوچان در مقايسه با شيروان از اعتبارات و بودجه ها چقدربوده است؟

حسين پور مي گويد: در این که امروز مرزها بی اعتبار شده اند و انسانیت و فرهنگ و هنر مرزها را درنوردیده است شکی نیست ولی برای عدم الحاق قوچان به خراسان شمالي اصرارها و پافشاری هایی صورت می گیرد که زیبنده نیست.

وي اظهار مي كند: هر چند هیچ کدام احساس نمی کنیم که جدایی بین ما و قوچان و درگز و چناران هست ولی عدم توسعه این شهرستانها به خاطر گستردگی خراسان رضوی حقیقتی انکار ناپذیر است، امروز قوچان نيمه اي از جان ماست كه الحاقش به خراسان شمالي باعث توانمندي، توسعه و پويايي قوچان و اين استان خواهد شد.

اين استاد دانشگاه مي افزايد: اصرار عزیزان قوچانی و درگزی بر ماندن در جغرافیای خراسان رضوی باعث خواهد شد که قوچان همچنان قوچان توسعه نایافته باقی بماند و امروز مقایسه شاخص هاي متعدد فاروج و قوچان به راحتی بیانگر این واقعیت است كه ترقي در سايه مديريت و نظارت مسئولان شتاب بيشتري مي يابد.

حسين پور اظهار اميدواري مي كند كه فرهیختگان و دانشی مردان ارجمند دو شهر دیرینه و کهنسال و پرافتخار قوچان و درگز، با توجه به شرایط به دور از هر گونه تعصب بر روی این گزینه بیشتر بیندیشند و با درايت و تدبير خواسته بر حق انبوه مردم قوچان براي الحاق به خراسان شمالي را برآورده سازند.

الحاق قوچان و درگز به خراسان شمالی به نفع مردم ‌منطقه است        

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در اين زمينه مي گويد: الحاق شهرستان‌های قوچان و درگز به خراسان شمالی به نفع مردم ساکن در این دو شهرستان است.

موسی‌الرضا ثروتی با اشاره به اینکه تقسیمات کشور برای استانی شدن یک منطقه در اختیار مصوبه مجلس و شهرستان ‌یا بخش شدن یک منطقه ‌یا الحاق و انتزاع آن‌ها برعهده هیئت دولت است، مي افزايد: بنابراین الحاق شهرستان‌های قوچان و درگز از طریق هیئت دولت و با رضایت مردم انجام می‌شود.

وی اضافه مي كند: زمانی که خراسان شمالی استان شد، مردم ساکن در قوچان رضایت چندانی برای پیوستن به خراسان شمالی ‌نداشتند، اما حال بعد از گذشت 9 سال تمایل دارند تا به این استان بپیوندند.

ثروتی اظهار مي كند: با توجه به وجود شهرستان‌های زیاد در خراسان رضوی، استاندار این استان طی 9 سال اخیر موفق شده است تنها سه الی چهار مرتبه به آن دو شهرستان سفر کند، این در حالیست که استاندار خراسان شمالی طی این مدت بیش از 15 مرتبه به شهرستان‌های موجود در این شهرستان سفر کرده است.

وی تاکید مي كند: خراسان شمالی در صورت رضایت مردم شهرستان‌های قوچان و درگز برای الحاق به این استان‌، از آن‌ها استقبال خواهد کرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان مي افزايد: هیچ محدودیتی برای خراسان شمالی در خصوص واگذاری مسئولیت به ساکنان قوچان و درگز وجود نخواهد داشت.

الحاق قوچان و درگز به خراسان شمالی در گرو رضایت مردم است

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی الحاق قوچان و درگز در خراسان رضوی به این استان را در گرو رضایت مردم عنوان مي كند.

قاسم جعفری با بیان اینکه در این زمینه شوراهای اسلامی این شهرستان‌ها می‌توانند به عنوان نمایندگان مردم نظرات مردم را منعکس کنند، تصریح مي كند: مسئولان خراسان شمالی نیز در این زمینه با نگاه مثبت موضوع را پیگیری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون در مورد این الحاق رسما موضوعی در مجلس مطرح نشده است، مي افزايد: به طور حتم الحاق قوچان و درگز به خراسان شمالی به نفع مردم این منطقه است.

نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، جغرافیا، فرهنگ و گویش مردم این شهرستان‌ها با خراسان شمالی را از ویژگی‌های برجسته این مناطق برای الحاق به استان عنوان مي كند.

تصميم هاي مردمي يا تعصب هاي مسئولي

حال در ميان بحث هاي فراوان الحاق قوچان و درگز به خراسان شمالي، فرمانداران هر دو شهرستان با اذعان بر اينكه در اين زمينه نظرسنجي خاصي صورت نگرفته است؛ از عدم موافقت مردم اين دو شهرستان براي الحاق به خراسان شمالي مي گويند!.

فرماندار درگز در اين زمينه مي گويد: به نظر می‌رسد مردم ساکن این منطقه با الحاق این شهرستان به خراسان شمالی موافق نیستند.

سید جواد جوادی با اشاره به اینکه بحث الحاق شهرستان‌های درگز و قوچان به خراسان شمالی در این استان مطرح شده است، مي افزايد: تاکنون در این شهرستان در خصوص این موضوع هیچ صحبتی مطرح نشده و بنده هیچ اطلاعی در این ارتباط ندارم.

وی مي گويد: برای اینکه یک شهرستان به یک استان ملحق و یا از آن منتزع شود باید درخواست عمومی مردم ملاک قرار گیرد و این امر با نظارت هیئت دولت انجام شود.

جوادی تاکید مي كند" اجرای این امر نیازمند انجام کارهای کارشناسی توسط نخبگان است.

فرماندار قوچان نيز در اين زمينه اظهار مي كند: به نظر می‌رسد مردم ساکن در این منطقه تمایلی برای الحاق قوچان به خراسان‌شمالی ندارند.

اسماعيل حیدری آزاد مي گويد: تاکنون هیچ صحبت و یا مکاتبه‌ای در این خصوص در خراسان‌رضوی و شهرستان قوچان نشده است.

وی وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در خراسان‌رضوی را یکی از عوامل اصلی عدم موافقت مردم برای پیوستن این شهرستان به خراسان‌شمالی مي داند.

حیدری آزاد با بیان این‌که این موضوع فقط باید با رضایت و تمایل مردم انجام شود، اظهار مي كند: باید آن چیزی اتفاق بیفتد که منفعت مردم در آن باشد و رشد این شهرستان را به همراه داشته باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۲
انیس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
3
0
من یک درگزی هستم و به نمایندگی از مردم درگز هرگز حاضر به الحاق درگز به خراسان شمالی نیستم.علتش هم وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)است
نظرات بینندگان