arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

«ضیافت افطاری روحانی با نمایندگان» ؛ برنامه ای که شخص رئیس جمهور منتخب هم از آن بی اطلاع است!

ساعتی پیش از سوی یکی از اعضای محترم مجمع نمایندگان ادوار مجلس خبری روی خروجی خبرگزاری ها و پایگاههای خبری قرار گرقت که مفاد آن عبارت بود «ضیافت افطار رئیس جمهور منتخب با نمایندگان محترم ادوار مجلس» در حالی که هنوز ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود، دبیر کل محترم مجمع نمایندگان ادوار از برگزاری چنین ضیافتی اظهار بی اطلاعی کرد. خبرنگار «انتخاب» نیز همزان از سوی منابع مطلع خبر یاد شده را تکذیب کرد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


ساعتی پیش از سوی یکی از اعضای محترم مجمع نمایندگان ادوار مجلس خبری روی خروجی خبرگزاری ها و پایگاههای خبری قرار گرقت که مفاد آن عبارت بود «ضیافت افطار رئیس جمهور منتخب با نمایندگان محترم ادوار مجلس»

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ در حالی که هنوز ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود، دبیر کل محترم مجمع نمایندگان ادوار از برگزاری چنین ضیافتی اظهار بی اطلاعی کرد.

خبرنگار «انتخاب» نیز همزمان از سوی منابع مطلع خبر یاد شده را تکذیب کرد .

اما بررسی خبرنگار ما مشخص نکرد که اساساً منبع اولیه این خبر کجا بوده و آقای بیک (نماینده ای که خبر ضیافت را داده) برچه اساسی چنین ادعایی را به زبان آورده است، آنهم در شرایطی که کانال ارتباطی با دفتر روحانی و مسئولین رسانه ای آن مشخص است! با این حال، معلوم نیست در چنین شرایطی، به چه دلیل برخی رسانه ها بی آنکه چنین اخباری را از دفتر روحانی استعلام کنند، مبادرت به انتشار خبری در مورد نمایندگان محترم ادوار می کنند.

درخواست مکرر دفتر رئیس جمهور و برخی بی توجهی ها

با توجه به ضرورت رعایت حرمت رئیس جمهور منتخب و نمایندگان محترم ادوار، شایسته است همکاران محترم رسانه ای و نیز همه افرادی که ممکن است مخاطب چنین دعوت هایی قرار گیرند، قبل از انتشار هر گونه خبری که به شکلی به رئیس جمهور منتخب مربوط می شود، اگر دست شان به شخص رئیس جمهور نمی رسد، لااقل این موضوع را از محمدرضا صادق مسئول رسانه ای رئیس جمهور منتخب یا دفتر دکتر روحانی پرس و جو کرده و از صحت چنین اخباری اطمینان پیدا کنند .

پرواضح است که انتشار اخباری از این دست، بدون اطمینان از صحت آن علاوه بر منافات با اصول حرفه ای، حریم نمایندگان محترم ادوار را دستخوش ناامنی کرده، رئیس جمهور منتخب و دفتر ایشان را هم با انواع فشارها، محذورات اخلاقی و توقعات مواجه می کند، علاوه بر اینکه، بر اعتماد مخاطبان بر رسانه ها نیز تاثیرات منفی می گذارد.

این مشکلات و عوارض و نتایج سوء ناشی از آن، تنها به «خبر ضیافت نمایندگان ادوار» منحصر نمی شود، بلکه شامل همه اخباری است که به شکلی به رئیس جمهور منتخب منتهی می شود. مثل اخبار غیرواقعی و گمانه زنی های بی اصل و ریشه ای که به صورت گسترده و کم سابقه در مورد اعضای کابینه ، راهبردها و سیاست های دولت آینده منتشر می شود.

انتشار چنین اخباری هم حریم لازم الاحترام افراد مطرح شده در این گونه اخبار و گمانه زنی ها را مخدوش می کند و هم رئیس جمهور منتخب را با انواع توقعات و فشارهایی که براثر همین گمانه زنی ها شکل می گیرد، مواجه می کند.

نظر به اینکه همه رسانه های گروهی که با کمال اشتیاق چنین اخبار و گمانه زنی هایی را منتشر می کنند، بسیاری از آنها در شکل گیری حماسه 24 خرداد نقشی اساسی داشته اند. انتظار می رود در انتشار اخبار مربوط به رئیس جمهور منتخب، با رعایت همه اصول حرفه ای و اطمینان از صحت اخبار ، چنان رفتار کنند که موجب بروز رفتارهای پیش گفته و انتشار و دامن زدن به شایعات و گمانه زنی های ناصحیح نشود.

انتقاد به ناکافی بودن رابطه دوسویه با رسانه ها

طبعاً در این مسیر، برخی انتقادات در مورد ناکافی بودن رابطه دوسویه با رسانه ها، به دفتر اطلاع رسانی رئیس جمهور منتخب نیز وارد است، هر چند این دفتر نیز، بروز چنین شرایطی را تنها مختص این مقطع دانسته که ان شالله پس از مراسم تنفیذ و تحلیف، شکل بهتری به خود خواهد گرفت.

هر چند در شرایطی که نهاد های رسانه ای شکل نگرفته و دولت آینده در حال تنظیم و ترتیبات فعالیت های آتی خود و شکل بندی کابینه است، بروز چنین مشکلاتی مسبوق به سابقه بوده - در دولت های گذشته نیز مشاهده شده - و تا اندازه ای طبیعی به نظر می رسد. در عین حال، انتظار می رود حتی الامکان به این حساسیست ها توجه جدی شود.
نظرات بینندگان