arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

تا 106سالگی مستمری بگیرید!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیمه زنان خانه دار بعد از 3دوره دست به دست شدن باز هم به سرانجام نرسید تا شاید قفل 11ساله آن با کلید دولت یازدهم باز شود.

به گزارش مجله مهر در آخرین ماه های باقی مانده از دولت دهم، معاونت امور زنان ریاست جمهوری تلاش زیادی کرد تا چند طرح زنانه مانده روی دست دولت را به سرانجام برساند. بیمه زنان خانه دار یکی از این طرح ها بود که به سرانجام نرسید تا بالاخره رئیس مرکز امور زنان ریاست جمهوری آب پاکی را روی دست رسانه ها بریزد و بگوید اجرای این بیمه در دولت فعلی وصال نمی دهد.

طرح بيمه کردن زنان خانه‌دار اولین بار در سال 81 سر زبان ها افتاد. در این طرح وعده داده شده بود که تا پایان برنامه هفتم حداقل 19میلیون زن خانه‌دار در روزهای میانسالی‌شان از حقوق بازنشستگی برخوردار باشند. اجرای آزمایشی این طرح که در دولت هشتم شروع شده بود، با شروع دولت نهم متوقف شد تا 11سال بعد هم همچنان در انتظار اجرای رسمی بماند.
سال گذشته رئيس‌جمهور بودجه‌اي ۱۵۰۰ ميليارد ريالی برای اجرای این طرح در قالب طرح جامع جمعیت اختصاص داد و در حالی که مریم مجتهدزاده، رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌گفت کلیات آن به تصویب رسیده وعده پوشش بیمه ای 100 تا 300 هزار نفر از زنان خانه دار به پایان سال 92 موکول شد.

بیمه‌ای که رکورددار شد

در میان طرح های زنانه ای که در دولت های گذشته مطرح بوده، بیمه زنان خانه‌دار رکورد طولانی‌ترین طرح مانده روی دست دولت را دارد. مشکل اصلی این طرح تامین اعتبار آن مطرح می شود و این که دولت حاضر نیست سهمی بیشتر از حق بیمه ها را بپردازد و پرداخت عمده حق بیمه را به زنان بیمه شده محول می کند.

در سال 81 وقتی بحث بیمه زنان خانه دار سر زبان ها افتاد، قرار بود بیمه شونده ها با پرداخت ماهانه 10هزار تومان خود را بیمه کنند. مبلغی که نیمی از آن را بهزیستی می‌پرداخت و نیم دیگرش را زنان خانه‌دار و آنها بعد از 20 سال از مزایای بیمه بهره‌مند می‌شدند. در این طرح پیش بینی شده بود که هر سال با افزایش بودجه این طرح، زنان بیشتری تحت پوشش قرار گیرند. اما بعد از آن که بهزیستی در 3سال اجرای طرح، تنها توانست 30هزار نفر را بیمه کند، طرح به وزارت رفاه محول شد و در نهایت وزارت رفاه اعلام کرد که بیمه کردن زنان کار آسانی نیست و پیشنهاد کرد «بیمه زنان خانه‌دار نیازمند» جایگزین این طرح شود.

حالا بعد از گذشت 11سال، مریم مجتهد زاده به ایسنا گفته است مبلغی که برای اجرای این بیمه در سال 92 در‌نظر گرفته شده صد میلیون تومان است و قرار است با آن 200‌هزار زن خانه‌دار از مزایای بیمه بازنشستگی استفاده کنند. این رقم اگرچه کافی نیست اما به گفته مجتهدزاده تا پایان سال 94، یک میلیون و تا پایان برنامه هفتم یعنی 12 سال دیگر، 19 میلیون زن خانه‌دار بیمه خواهند شد.
 
تا 106سالگی مستمری بگیرید!

بیمه زنان خانه دار در حالی تبدیل به طولانی ترین طرح زنانه دولت شده که بیمه گذاران در حال حاضر بیمه ای با این عنوان راه اندازی کرده اند. در این بیمه‌ها زنان بیمه شده علاوه بر دریافت مستمری در دوران بازنشستگی، می‌توانند در طول مدت پرداخت حق بیمه از بیمه های فوت و ازکارافتادگی بهره مند شوند. شرط سنی این بیمه برای زنان خانه دار 18 تا 50 سالگی تعیین شده و در زمان فوت مستمری بگیر، سه برابر آخرین مستمری ماهانه، برای هزینه‌های ضروری فوت به بازماندگان او پرداخت می‌شود. رقم پرداختی این بیمه بسته به انتخاب بیمه شونده از 50 هزار تومان شروع می شود و هر سال 5 تا 15 درصد افزایش پیدا می کند.

در برخی بیمه ها سقف سنی دریافت حق بیمه بازنشستگی زنان خانه دار هم تعیین شده است. یکی از این بیمه ها در شرایط خود می نویسد: «خانم ها از 1تا هفتاد سالگی می توانند این بیمه را تهیه کنند. متاهل بودن شرط تهیه این بیمه نیست و مدت پرداخت حق بیمه 10 تا 30 سال است که بیمه شونده تا زمانی که در قید حیات باشد و حداکثر تا سن 106 سالگی از مستمری برخوردار خواهد شد.»

نظرات بینندگان