arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۲

درآمد 450ميلياردتوماني کرم حلزون بدون مجوز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کرم حلزون که هيچ مجوزي از سازمان غذا و دارو نداشته 450ميليارد تومان فروش داشته است. به گزارش مهر، دکتر عباس حاجي آخوندي رئيس سازمان غذا و دارو در مورد توليد و توزيع کرم حلزون در کشور، گفت: متاسفانه براساس گزارش هاي ارائه شده، ساخت کرم حلزون در کشور بدون اخذ هرگونه مجوز از سازمان غذا و دارو بوده است.

وي ادامه داد: بدون‌شک شيوه علمي توزيع فرآورده‌هاي سلامت بايد در مراکزي باشد که توزيع کننده بتواند در باره فرآورده توضيح دهد در بازرسي هاي انجام شده متوجه شديم که کرم حلزون، توسط پيک به مردم تحويل داده مي‌شده و اين درشرايطي است که اصلا حسابرسي اقتصادي و توضيحات فني و علمي آن مشخص نيست.

رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اين که طي بررسي هاي انجام شده متوجه شديم توليد و تبليغ کرم حلزون متناسب با استانداردهاي نظام سلامت نيست، تصريح کرد: با دانشگاه علوم پزشکي البرز که نقش مهمي در توليد و تبليغ اين کرم داشته برخورد لازم انجام شده است، از طرفي نيز به اين دانشگاه ماموريت داده شد برندهايي نظير کرم حلزون را که ممکن است با اسامي مختلف در بازار وارد شوند شناسايي کنند.

حاجي‌آخوندي يادآور شد: محصولاتي هم چون کرم حلزون، يکسري فرآورده مشابه با برندهاي مختلف است که افرادي که در بازار قاچاق فعاليت مي‌کنند اين محصول را با نامهاي مختلف عرضه مي‌کنند تا سود زيادي را به جيب زنند.وي تاکيد کرد: فروش کرم حلزون در کشور در همين مدت کوتاه ۴۵۰ ميليارد تومان بوده است که نشان دهنده آن است که در توليد و عرضه اين محصول هيچ حساب و کتاب فني و اقتصادي و علمي وجود نداشته است.

رئيس سازمان غذا و دارو در مورد چگونگي دادن مجوز به توليد کرم حلزون، افزود: اصلا چنين مجوزي از سوي سازمان غذا و دارو به توليد محصول کرم حلزون داده نشده است، در حال حاضر در تلاش براي بررسي مجوز اوليه آن هستيم تا مشخص شود مجوز از سوي دانشگاه البرز بوده است يا خير؟ چراکه دانشگاه ها در فرآيند توليدات غيردارويي مي‌توانند مجوز دهند.

حاجي‌آخوندي همچنين در باره کمبود اقلام دارويي در کشور نيز گفت: در ابتداي سال جاري حدود ۳۰۰ قلم دارو در کشور کمبود داشت که در حال حاضر به حدود ۶۳ قلم دارو رسيده است.

وي با بيان اين که در تمام دنيا کمبود دارو ديده مي‌شود، افزود: به طور حتم اگر گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزي با ما همکاري کنند مي‌توانيم اين کمبود را ظرف مدت 2هفته برطرف کنيم.رئيس سازمان غذا و دارو گفت: بانک مرکزي نبايد در تامين ارز، وزارت بهداشت را دور بزند چراکه اين اقدام باعث مشکلات دارويي و واردات دارو در کشور مي‌شود.

نظرات بینندگان