arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۲

تجمع خانواده‌هاي قربانيان مهاجرت غيرقانوني به استراليا در مقابل سفارت اندونزي در تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ايسنا: از 20 جولاي 2013 دولت استراليا اعلام کرد که ديگر پناهجويان ايراني غيرقانوني را به کشورش راه نخواهد داد و از دولت اندونزي خواست که به ايرانيان به راحتي ويزا ندهد.

اين سرآغاز آوارگي ايرانياني بود که با توهم خوشبختي به دامن بدبختي پناه بردند حالا حدود 300 ايراني گرفتار مهاجرت غيرقانوني خود هستند و اين سوي آب خانواده‌هاي نااميد ونگران، چشم‌انتظار عزيزانشان.

از اين خانواده‌ها حدود 15 نفر به نمايندگي از سايرين صبح امروز (پنج‌شنبه) در مقابل سفارت اندونزي درتهران تجمع کردند. تا دست به دامان دستگاه ديپلماسي اين کشور براي تعيين تکليف خويشان خود باشند. البته سفارت ايران در اندونزي نيز چندي پيش اعلام کرد که اگر پناهجويان ايراني بخواهند، راه بازگشت آنان را تسهيل مي‌کنند. اما مساله اين است که قاچاقچيان انسان، مدرک هويتي از هموطنان باقي نگذاشته‌اند.

به گفته مادري که پسرش چندي قبل قرباني وعده وعيدهاي قاچاقچيان انسان شده است؛ يکي از اين قاچاقچيان با نام مستعار ا. ا. ک که مدعي بوده همسرش اندونزيايي و پدرزنش از افسران ارشد پليس اين کشور است.

آقايي هم که فرزندش رفته است، مي‌گويد همه را با کشتي‌هاي قديمي و بازسازي شده برده‌اند، فرزند من نيز در يکي از اين کشتي‌ها بود که به خاطر فرسودگي غرق شده و به جزيره‌اي منتقل شده‌اند. پس از مدتي پليس اندونزي آن‌ها را به هتلي در اين کشور منتقل کرده و پاسپورت‌هاي‌شان را گرفته‌اند.

خانواده‌هاي ديگر نيز هر کدام گوشه‌اي ايستاده بودند و به آينده بلاتکليف خود و عزيزان‌شان فکر مي‌کردند.

زن جواني که هق‌هق کنان مي‌لرزيد، مي‌گفت: چهار سال قبل ازدواج کردم همسرم دار و ندارمان را تبديل به دلار کرد و گفت مي‌رود تا وضع مالي‌مان بهتر شود با اين اميد، او را راهي کرديم اما ...

او ادامه مي‌دهد: قاچاقچيان به آن‌ها مي‌گويند که بازگشتي در کار نيست اما من تا آخر ماجرا ايستاده‌ام و حتي اگر هيچکس باز نگردد من همسرم را بايد نجات بدهم.

آن ديگري از قدرت‌نمايي و تهديد قاچاقچيان تعريف مي‌کند و مي‌گويد: وقتي با او تماس گرفتم تا از سرنوشت فرزندم خبري به دست بياورم تهديد کرد و گفت «من بچه دروازه غارم، ديگر با من تماس نگيريد».

در نهايت دو نفر از ميان تجمع‌کنندگان براي صحبت با سفير اندونزي در تهران وارد سفارت شدند. حالا آن‌ها مي‌دانند و اندونزي و دستگاه ديپلماسي ايران و از همه مهمتر بچه‌هاي دروازه غار.

نظرات بینندگان