arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۲

جزئیات جلسه دو کمیسیون مجلس با ناجا، دادستانی و.. بر سر درگیری دو خانم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون فرهنگی مجلس ، درباره درگیری ایجاد شده بر سر موضوع حجاب بین دو تن از شهروندان، بعد از ظهر روز گذشته با حضور نمایندگانی از ناجا، سپاه، بسیج و دادستانی تهران در محل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "آینده"، در این جلسه، فرمانده ناجای تهران بزرگ به عنوان نماینده نیروی انتظامی به بیان مشروح اقدامات این دستگاه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی پرداخت و از سرمایه گذاری چهارمیلیاردتومانی ناجا برای استفاده از اساتید دانشگاهی و تعالی فرهنگی و سازمانی نیروی انتظامی خبر داد.

به گفته یکی از نمایندگان حاضر در این جلسه، در ادامه هم فردی که مسئولیت رسیدگی به پرونده درگیری پونک را نیز به عهده دارد، اقدام به شرح اقدامات صورت گرفته در این باره کرد و اظهار داشت: "بعد از اطلاع یافتن دادستان تهران از ماجرا، ایشان بنده را مامور پی گیری موضوع کرد. من هم پس از تماس با خبرگزاری فارس، شماره تلفن خانم شمس را از این خبرگزاری گرفتم و با ایشان تماس گرفتم. از ایشان پرسیدم که آیا در رابطه با موضوع شکایتی دارید و ایشان گفتند بله. سپس با همکاری دوستان در نیروی انتظامی متهمه شناسایی شد و روز بعد هر دو نفر یعنی هم شاکیه و هم متهمه در محل پلیس امنیت حاضر شدند."

وی در ادامه به گفت و گوی خود با شاکی پرونده اشاره کرد و گفت: "من از خانم شمس پرسیدم که آیا شما از این خانم شکایت دارید؟ که خانم شمس اظهار داشت من از نیروی انتظامی شکایت دارم." همچنین مسوول پیگیری پرونده در این جلسه، با اشاره به فیلم تهیه شده از درگیری گفت: "متهمه با همان لباسی که در زمان درگیری به تن داشت، در محل پلیس امنیت حضور پیدا کرده بود. با این تفاوت که بر اساس فیلم های موجود، در روز درگیری مقنعه ایشان عقب تر بود و موهایش از دو طرف صورت بیرون بود." به گفته وی، خانم شمس در این جلسه گفته که پس از تذکر دادن به متهمه، با فحاشی ایشان مواجه شده و این مسئله موجب ایجاد درگیری شده است.

در این که رعایت حجاب هم از نظر شرعی و هم قانونی امر لازمی است، تردیدی نیست و تذکر دلسوزانه و دعوت به خیر در این زمینه هم لازم است، اما این که موضوع درگیری دو خانم بر سر تذکر یکی به حجاب دیگری با نقش آفرینی یک خبرگزاری و پیگیری چند نماینده مجلس در سطح ملی پیگیری و منجر به جلسه دو کمیسیون مجلس با نمایندگان ناجا، سپاه، بسیج و دادستانی شود، کمی غیرطبیعی است و برخی بیش از آن که این رویه را ناشی از دغدغه های دینی عنوان کنند، ممکن است از آن برداشت سیاسی بکنند.

البته در این موارد دادستانی و ناجا هم برای پاسخ گویی به مطالبات وظیفه خود را انجام می دهند و متحمل زحمت هم می شوند. اما از آنها به لحاظ جایگاهشان جز برخورد و پیگرد و احضار و بازداشت و... بر نمی آید.

اما مهمتر از همه این که اگر دوستان تنها درد دین و تقویت عفاف در جامعه دارند و به دنبال التهاب آفرینی در آستانه فعالیت دولت جدید نیستند، باید بدانند این گونه پرداختن به موضوع حجاب چه برای خانم بدحجابی که بعد از مورد تذکر قرار گرفتن پایش به دادسرا کشیده شده و چه برای هزاران زن و دختر و پسری که این موضوع را به این شکل از رسانه ها دنبال می کنند، اگر اثر تخریبی درباره حجاب نداشته باشد، اثر مثبت نخواهد داشت و آثار این گونه اقدامات را در سالهای اخیر کم ندیده ایم و وضع نامناسب عفاف در جامعه امروز هم محصول همین شیوه هاست.

با این حال به نظر می رسد اگر جو فشار و تخاصم بین جامعه و مسوولان کمرنگ شود و فضای همدلی و همگرایی در جامعه که تا حدودی بعد از انتخابات در جامعه ایجاد شد تداوم یافته و تقویت شود، با ظرافت می توان اقدامات موثری در تقویت فرهنگ حجاب و عفاف هم انجام داد.

در بوق و کرنا کردن درگیری دو خانم از رسانه ها گرفته تا مجلس، اگر در یک کشور اروپایی که حکومت مخالف حجاب بود، قطعا موثر و نشانه مظلومیت محجبه ها بود، اما در شرایط کشور ما بعید است آثار مثبتی داشته باشد، همان گونه که مسوول پرونده هم گفته که خانم تذکر گرفته با همان لباس به دادسرا رفته و تنها کمی مقنعه اش جلو آمده است!

نظرات بینندگان