arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۲

سید حسن خمینی: اگر از زمین خوردن رقیب خوشحال می شویم، در سیر و سلوک طفل راهی بیش نیستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یادگار امام گفت: باید ببنیم چه مقدار بد دیگران را می‌خواهیم، چقدر حسد و بغض به هم نوع داریم و اگر دشمن و رقیب زمین خورد آیا خوشحال می‌شویم و اگر به او بد بگویند آیا خوشحال می‌شویم؛ اگر این‌گونه‌ایم، در سیر و سلوک طفل راهی بیش نیستیم.

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم بهره‌برداری از پروژه خورشید سرای جماران که با حضور شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر و مسئولان شهری در حسینیه جماران برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک میلاد سبط امبر پیامبر(ص) امام حسن مجتبی(ع)، اظهار داشت: خوشحالیم که در این روز در مراسم افتتاح یکی از آرزوهای مردم هم محلی شرکت می‌کنیم و جا دارد که از یکایک کسانی که زحمت این کار را کشیدند تشکر کنم؛ لازم است شهادت دهم که این پروژه در کارهای شهرداری، به عنوان یک کار ویژه و با عنایت خاص و همراه با مدیریت ارزشمندی انجام شده است.

وی افزود: از اعضای شورای شهر تهران بویژه آقایان مسجدجامعی و بیادی و خانم ابتکار که طرح را تعقیب می‌کردند و نیز کمیته‌های مختلف کاری مربوط به آن، آقای یزدانی شهردار منطقه یک که شاهد زحمات ایشان بودم و از عنایت شهردار موفق، خدوم و خستگی ناپذیر دکتر قالیباف تشکر کنم که قطعا روزی که حساب‌ها را می کشند و همه با اعمال‌شان محشور می‌شوند، ایشان این اعمال را توشه راه کند.

یادگار امام سپس بخش اصلی سخنان خود را با یک روایت از امام حسن مجتبی(ع) آغاز کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند «ان هذالقرآن فیه مصابیح‌النور و شفاء الصدور. فلیجل جال بضوئه و لیلجم الصفه قلبه. فان التفکیر حیاه القلب البصیر کما یمشی المستنیر فی‌الظلمات بالنور». معنای سخن ایشان این است که «در این قرآن چراغ‌های نور و شفای همه قلب‌هاست و هرکس به دنبال این است که درد دلش را دوا بکند، به نور قرآن دل خود را جلا دهد و به این صفت قرآن قلب خود را لگام بزند و حیات دل بینا اندیشه و تفکر است؛ همان‌طور کسی که طالب نور است، در دل ظلمت‌ها به سوی نور حرکت می‌کند». در بخش اول روایت که به «شفای صدور» بودن قرآن اشاره دارد، ما روایات زیادی داریم که همه مشکلات را از خود انسان و مادر بت‌ها را نفس می‌دانند و در واقع کسی که بنای درمان دارد، باید درمان را از دلش شروع کند.

وی سپس با قرائت حدیثی از امام جواد(ع) که می‌فرمایند «کسی که می‌خواهد به خدا برسد، اگر از راه دل حرکت کند زودتر از آنکه به جوارح خود زحمت بدهد، به آن می‌رسد»، گفت: این کار وقتی نتیجه می‌دهد که دل پاک باشد و‌الا هزار زحمت هم که بکشیم اما در آخر، حکم شیخ صنعان را پیدا می‌کنیم و همین عبادات ما هم حجاب ما می‌شود؛ زیرا عجب و غرور پیدا می‌شود و چه کسان زیادی را دیده، شنیده و خوانده‌ایم که همین عبادات باعث هلاکت‌شان شد و بزنگاهی که باید آنها را نجات می‌داد، لغزشگاه‌شان شد.

سید حسن خمینی در ادامه اظهار داشت: استفاده دیگر این روایت، این است که با قرآن می‌توان افسار نفس را کنترل کرد. عرفا تعبیری دارند که سیر و سلوک چهار مرحله است؛ مرحله اول تخلیه است. یعنی فرد ابتدا باید درون خود را پاک کند و کسی که درون او هزار حب نفس، تهمت، غیبت و بدخواهی برای هم‌نوع است و خود را از همه دنیا بالاتر می‌داند، از مرحله اول سیر و سلوک حرکت نکرده است. مرحله دوم هم تجلیه(جلا دادن) است و مرجله سوم هم تحلیه(به معنای آرایش دادن) است.

وی ادامه داد: ما ابتدا باید ببنیم چه مقدار بد دیگران را می‌خواهیم، چقدر حسد و بغض به هم‌نوع داریم و اگر دشمن و رقیب زمین خورد،  آیا خوشحال می‌شویم و اگر به او بد بگویند آیا خوشحال می‌شویم؛ اگر این‌گونه‌ایم، در سیر و سلوک طفل راهی بیش نیستیم.

یادگار امام در پایان سخنان خود با بیان اینکه نکته دیگر روایت این است که امام مجتبی(ع) رمز بصیرت و پاک دیدن و خوب دیدن را تفکر معرفی می‌کنند، گفت: ایشان می‌فرمایند اگر می‌خواهی دلت بینا باشد فکر کن، تقلید نکن و اندیشه بورز! این فراز مهمی از امام مجتبی(ع) است که خوب و بد را به چراغ اندیشه بسنجیم.

در این مراسم آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی، علی اشراقی، محمدباقر قالیباف، محمدعلی ایازی، دکتر معصومه ابتکار، حسن بیادی، پرویز حناچی، حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن امام جمارانی، آیت‌الله محمدرضا رحمت و... حضور داشتند.
نظرات بینندگان