arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۲
شدیدترین هشدار ارتش و واکننش عضو بلندپایه اخوان المسلمین

تو رهبر کودتایی هستی که زنان و کودکان را می کشد

ارتش مصر نیز با انتشار بیانیه ای در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد :« ارتش سلاح خود را به سمت مردم نشانه نخواهد رفت بلکه سلاح خود را به سمت خشونت و تروریسم سیاه خواهد گرفت که هیچ دین یا ملتی ندارند .»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری رویترز نوشت :ارتش مصر تهدید کرد سلاح خود را به طرف آنهایی خواهد گرفت که به خشونت متوسل می شوند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این شدیدترین هشدار ارتش به شمار می رود که در آستانه تظاهرات برنامه ریزی شده روز جمعه طرفداران و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر مطرح می شود که پیش بینی می شود به یک رویارویی خیابانی مرگبار تبدیل شود .

ارتش مصر از مصری ها خواسته است روز جمعه به خیابان ها بیایند و تظاهراتی گسترده را برگزار کنند. ارتش همچنین اعلام کرده خواستار آن است که این تظاهرات نقطه عطفی در رویارویی با طرفداران مرسی باشد .

عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر از مردم مصر خواسته است روز جمعه تظاهراتی گسترده را برگزار کنند تا از این طریق ارتش برای مقابله با خشونت های خیابانی پس از سرنگونی محمد مرسی مجوز دریافت کند.

سیسی که سوم ژوئیه مرسی را از قدرت برکنار و یک دولت موقت را به جای دولت وی منصوب کرد همچنین متعهد شد از نقشه راه مورد حمایت ارتش که زمینه ساز انتخابات پارلمانی طی شش ماه آینده است عقب نشینی نخواهد کرد .

ازسوی دیگر اخوان المسلمین وابسته به مرسی نیز که به اعتراض های خیابانی و درخواست خود برای بازگشت مرسی به قدرت ادامه می دهد از طرفداران این گروه خواسته است تظاهراتی را در واکنش به تظاهرات مخالفان مرسی در سراسر کشور برگزار کنند .

دو طرف لفاظی های خود را در آستانه تظاهرات گسترده روز جمعه افزایش داده اند بطوریکه اخوان المسلمین ارتش را متهم کرد در حال سوق دادن کشور در جهت جنگی داخلی است.

ارتش مصر نیز با انتشار بیانیه ای در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد :« ارتش سلاح خود را به سمت مردم نشانه نخواهد رفت بلکه سلاح خود را به سمت خشونت و تروریسم سیاه خواهد گرفت که هیچ دین یا ملتی ندارند .»

یک مقام نظامی مصر نیز گفت ارتش به اخوان المسلمین تا عصر روز شنبه یعنی 48 ساعت فرصت داده است به روند آشتی سیاسی در این کشور ملحق شوند .

این مقام نظامی مصر افزود :« ما آغازگر هیچ اقدامی نخواهیم بود اما بدون شک به هرگونه درخواست رهبران اخوان المسلمین یا طرفداران این گروه برای خشونت یا تروریسم سیاه به شدت واکنش نشان خواهیم داد. ما قول می دهیم از اعتراض های مسالمت آمیز بدون وابستگی آنها حمایت کنیم .»

وی با این حال به این مسئله اشاره نکرد که اگر اخوان السلمین از ملحق شدن به روند سیاسی مصر خودداری کند ممکن است با چه پیامدهایی روبرو شود.

گروه معترض جوانان مخالف مرسی که از ارتش مصر حمایت می کند اعلام کرد طرفداران این گروه به خیابان ها می آیند تا مصر را پاک کنند.

غرب به شدت نگران اوضاع در مصر است زیرا این کشور یک خط اتصال راهبردی بین خاورمیانه و شمال آفریقاست .

آمریکا به نشانه ناخرسندی خود از اوضاع در مصر ، تحویل جت های جنگنده اف 16 را به این کشور به تاخیر انداخته است .

کاخ سفید روز پنجشنبه از ارتش مصر خواست نهایت خویشتنداری را به خرج دهد و حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از درگیری ها بین تظاهرکنندگان رقیب به کار گیرد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت واشنگتن همچنین نگران جملات و اظهاراتی است که باعث تشدید تنش ها در مصر می شود .

وی افزود این نگرانی ها پس از آنکه سیسی از مصری ها خواست در حمایت از نیروهای مسلح به خیابان ها بیایند افزایش یافت.

ارنست تصریح کرد دولت آمریکا از نیروهای امنیتی مصر خواسته است نهایت خویشتنداری را به خرج دهند و احتیاط کنند.

آمریکا هنوز در مورد اینکه اقدام ارتش را در زمینه برکنار کردن مرسی « کودتا » بنامد یا خیر تصمیم گیری نکرده است زیرا چنین اقدامی مستلزم توقف کمک سالانه یک میلیارد و 500 میلیون دلاری آمریکا به مصر است .

با گذشت یک ماه از درگیری های خیابانی بین طرفداران و مخالفان مرسی پس از سرنگونی وی که تاکنون حدود 200 کشته داشته است خیلی ها از آن بیم دارند که اعتراض ها در مصر کشتار بیشتر در این کشور را به دنبال داشته باشد .

اخوان المسلمین مقاماتی را عامل این خشونت ها می داند که سعی دارند از این طریق سرکوبی را که هدف نهایی آن از بین بردن اخوان المسلمین است توجیه کنند.

فرید اسماعیل از سیاستمداران برجسته اخوان المسلمین با تاکید دوباره بر تعهد این گروه به برپایی اعتراض های مسالمت آمیز ، دستگاه های امنیتی را متهم کرد شبه نظامیانی را آماده کرده است تا به طرفداران مرسی حمله کنند.

وی افزود سیسی قصد دارد مصر را درگیر جنگی داخلی کند .

اسماعیل تصریح کرد :« تعریف سیسی از تروریسم ، هر کسی است که با او مخالف باشد . ما به گونه ای مسالمت آمیز به تلاش برای مقابله با این کودتا ادامه خواهیم داد.»

محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین نیز با انتشار بیانیه ای سیسی را متهم کرد در حال ارتکاب جنایاتی بدتر از تخریب کعبه است .

محمد عبدالعزیز سخنگوی جنبش تمرد مصر که اعتراض های گسترده علیه حکومت مرسی را پیش از سرنگونی وی سازماندهی کرده بود اعلام کرد :«‌ مردانی در خیابان مشاهده می شوند که سلاح حمل میکنند. ما اجازه نخواهیم داد افراطیون انقلاب ما را تباه کنند . »

وی در مصاحبه با رویترز افزود :« ما فردا مصر را پاکسازی خواهیم کرد . »

جنبش تمرد همچنین اعلام کرد از درخواست ارتش برای برپایی تظاهرات گسترده در روز جمعه حمایت می کند .

محمود بدر رهبر جنبش تمرد در مصاحبه با این خبرگزاری گفت :« ما از مردم می خواهیم روز جمعه در حمایت از نیروهای مسلح خودشان به خیابان ها بیایند . ما از ارتش حمایت می کنیم و خوشحال هستیم ارتش در مقابله با خشونت و ترویسم که ناشی از اقدامات اخوان المسلمین است نقش دارد . »

به نظر می رسد هدف از درخواست عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر برای برپایی تظاهرات گسترده در روز جمعه نوعی تلاش برای افزایش فشار بر اخوان المسلمین باشد .

اما عصام العریان از اعضای بلندپایه اخوان المسلمین مصر در واکنش به اظهارات سیسی گفت درخواست فرمانده ارتش برای برگزاری تظاهرات گسترده علیه «‌ خشونت و تروریسم » نوعی تهدید علیه اخوان المسلمین است .

وی در صفحه فیس بوک خود نوشت :«‌ تهدید شما نمی تواند باعث متوقف شدن تجمع میلیون ها نفر از طرفداران محمد مرسی شود.»

وی همچنین سیسی را رهبر کودتا نامید که زنان ، کودکان و نمازگزاران را می کشد .
نظرات بینندگان