arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۲

سود هنگفت کشورهای خلیج فارس از تحریم نفت ایران

کشورهای حاشیه خلیج فارس از افزایش صادرات و درآمدهای نفتی خود با توجه به افت چشمگیر فروش نفت ایران نفع می‌برند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که کشورهای خلیج فارس، برنده واقعی تحریم ایران هستند.

درآمد خالص فروش نفت کشورهای عضو اوپک، بدون محاسبه صادرات نفت ایران، در سال گذشته کلا ۹۸۲ میلیارد دلار بوده است که این رقم از سال ۱۹۷۵ بی‌سابقه است.

این گزارش می‌افزاید که درآمدهای نفتی کویت و امارات متحده عربی به بیشترین رقم از سال ۲۰۰۴ رسیده و عربستان با فروش ۳۱۲ میلیارد دلار نفت رکورد جدیدی در درآمدهای نفتی به جای گذاشته است.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، عراق، دیگر تولید کننده نفت حاشیه خلیج فارس، با احیای سریع میزان صادرات نفت خود که به خاطر تحریم‌های بین‌المللی در دوره صدام حسین به شدت کاهش یافته بود، توانسته است در سال ۲۰۱۲ بیشترین رقم صادرات نفت خود از سال ۲۰۰۴ به این سو رقم بزند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید که کشورهای حاشیه خلیج فارس که محتاج بازار خرید نفت نیمه سنگین و سنگین خود هستند، در غیاب نفت ایران در این بازارها که بیشتر از همان دو نوع نفت است، به شدت نفع برده‌اند.

البته برخی کشورهای عضو اوپک مانند نیجریه و آنگولا که صادرات نفت آنها بیشتر از نوع نفت سبک است، به خاطر افزایش چشمگیر تولید نفت سبک آمریکا طی سال گذشته با کاهش فروش و درآمد مواجه بوده‌اند.

فایننشال  تایمز می‌افزاید، اگرچه به خاطر تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران، ردیابی پرداخت‌ها به صورت روزافزونی مشکل‌تر شده و اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز از اعلام رقم دقیق درآمدهای نفتی ایران خودداری کرده، اما افت چشمگیر صادرات نفت ایران به معنی افت چشمگیر درآمدهای نفتی ایران نیز است.

این نهاد معتبر آمریکایی پیش‌بینی کرده است که درآمد خالص صادرات نفت کشورهای عضو اوپک، منهای ایران، در سال جاری و سال آینده به ترتیب به ۷۸۸ میلیارد دلار و ۷۴۴ میلیارد دلار کاهش یابد.

بر اساس این گزارش نیاز بازارهای جهانی به نفت کشورهای عضو اوپک در سال‌های آینده به خاطر افزایش ناگهانی تولید نفت کشورهای غیر اوپک از جمله کانادا و آمریکا کاهش یابد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش سالانه خود که اوایل اردیبهشت ماه منتشر شد، گفته بود که ایران در سال  ۲۰۱۱ حدود ۹۵ میلیارد دلار صادرات نفت خام و میعانات گازی داشت که این رقم در سال گذشته به ۶۹  میلیارد دلار افت کرد.

ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۱٫۲ میلیون بشکه کاهش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی  هم در آخرین گزارش خود که ۲۳ خرداد ماه منتشر کرد، می‌گوید که ایران در ۵ ماه اول سال جاری به طور متوسط یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام داشته است. این گزارش می‌افزاید که صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته، ژوئن، به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

نظرات بینندگان