arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۲

ماجرای معراج پیامبر چه بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از معجزات علمی و عملی پیامبر اعظم(ص) که به تصریح قرآن کریم در سایه عبودیت آن حضرت رخ داده، «معراج» است. عروجی که در آن محمد (ع) خاک را در نوردید و فاتح افلاک شد.

به گزارش ایسنا بنابر قول دو سیره نویس معتبر و بزرگ اسلام ابن هشام و ابن اسحاق معراج حضرت محمد(ص) در روز هفدهم ماه مبارک رمضان روی داد.

یکی از حوادث زندگانی حضرت محمد (ص) مسأله معراج می‌باشد. سفر شبانه و عروج آسمانی به جهت نشان دادن بخشی از آیات عظمت الهی، به پیامبر(ص) انجام گرفته و با توجه به شایستگی‌های ایشان در ابعاد مختلف برای این سفر، از سوی حق‌تعالی، از مکه معظمه به مسجد‌الاقصی و از آنجا به آسمان‌ها، انتخاب شدند.

ماجرای معراج پیامبر چه بود؟

در کیفیت معراج و این که چند بار بوده و آن نقطه‏‌ای که رسول خدا(ص) از آنجا به سوی مسجدالاقصی حرکت کرد و بدانجا بازگشت، آیا خانه ام‌هانی بوده یا مسجدالحرام و سایر جزئیات آن اختلافی در روایات دیده می‏‌شود.

معروف آن است که رسول خدا(ص) در آن شب در خانه ام‌هانی دختر ابیطالب بود و از آنجا به معراج رفت و مجموع مدتی که آن حضرت به سرزمین بیت‌المقدس و مسجدالاقصی و آسمان‌ها رفت و بازگشت از یک شب بیشتر طول نکشید.

در چنین روزی حضرت رسول اکرم(ص) با ندای جبریل امین وحی که به ایشان نوید سفر عجیبی می داد، بر خاستند و سفر با شکوه خویش را از خانه ام هانی خواهر امیر المومنان علی(ع) آغاز کردند. حضرت محمد(ص) در شب معراج از بیت المقدس و بیت الحم زادگاه حضرت عیسی(ع)، و منازل انبیا و آثار و جایگاه آنان دیدن کردند و در بعضی از منازل نماز بجای آوردند. رسول اکرم(ص) هم چنین ستارگان ونظام جهان را مشاهده کردند و از مراکز رحمت و عذاب یعنی بهشت ودوزخ، درجات بهشتیان و اشباح دوزخ را دیدند.

معراج رسول اکرم(ص) ریشه قرآنی دارد ودر سوره های النجم و اسراء چگونگی سیر معراج حضرت محمد(ص) بیان شده است.

برخی منابع:

1-مرتضی عاملی، سید جعفر، سیرت جاودانه، ترجمة دکتر محمد سپهری، ج1، صص291293.

2. ر.ک: سبحانی، جعفر، فروغ ابدیت، ج1، ص384.

3. مجلسی، بحارالانوار، ج18، ص382، به نقل از: سیمای معراج پیامبر، ص22.

4. آیت الله زاده نایینی، مهدی، معراج به روایت فیض کاشانی، صص 10 و 50

نظرات بینندگان