arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۲

راز جذابیت چتر طاووس فاش شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناسان حیات‌وحش در آمریکا در مطالعه‌ای کم‌نظیر راز جاذبه دم چتری طاووس نر هنگام جفت‌یابی را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، گروهی از محققان دانشگاه‌های کالیفرنیا و «دوک» در تحقیقاتی برای کشف اینکه چه ویژگی در چتر دم طاووس نر باعث جلب توجه طاووس ماده می‌شود از دوربین‌های کوچک نصب شده روی سر تعدادی طاووس ماده استفاده کرده و به نتایج غیرمنتظره‌ای دست یافته‌اند.

در فصل جفت‌یابی، پرهای رنگین دم طاووس نر رشد می‌کند و این جانور به منظور کنار زدن رقبا و جلب توجه طاووس ماده، پرهای دم خود را به شکل چتری رنگین به نمایش می‌گذارد و با به هم ساییدن پرها، صدایی نیز از آنها تولید می‌کند.

دوربینی که روی سر طاووس‌های ماده کار گذاشته شده‌ بود به این محققان امکان داد تا دریابند در فصل جفت‌یابی چتر دم طاووس نر تا چه اندازه نظر طاووس ماده را به خود جلب می‌کند.

نتیجه به دست آمده از این پژوهش در مقاله‌ای در نشریه علمی زیست شناسی تجربی انتشار یافته و باعث شگفتی پژوهشگران شده است.

این مطالعات نشان داد آنچه که بیشتر نظر طاووس ماده را به خود جلب می‌کند، ارتفاع و سطح رنگارنگ حاشیه بالای چتر دم طاووس نر نیست بلکه نقاط پائین‌تر و نزدیک به ساقه پرها برای طاووس ماده جذاب‌تر است.

«جسیکا یورزینسکی» از کارشناسان این مطالعه می‌گوید: نگاه طاووس‌های ماده به جای اینکه به سطح رنگی بالای دم طاووس نر دوخته شود در عرض دم حرکت می‌کند و ظاهرا اندازه عرض دم طاووس نر بیش از پرهای رنگارنگ برای طاووس ماده اهمیت دارد.

اطلاعات گردآوری شده همچنین نشان داد که نگاه طاووس ماده دائم بین دم طاووس نر و منظره اطراف در نوسان است.

یورزینسکی می‌گوید: اگر طاووس‌های ماده اجازه دهند خودنمایی نرها تمام حواسشان را به خود جلب کند و آنها را از محیط اطراف غافل نماید به زودی طعمه ببرهایی می‌شوند که اغلب در زیستگاه طبیعی طاووس‌ها غالبا پرسه می‌زنند.

البته این سئوال هم مطرح است که اگر طاووس ماده عمدتا به نقاط پایین‌تر دم طاووس نر توجه دارد و به حاشیه رنگارنگ بالای آن اهمیت چندانی نمی‌دهد به چه دلیل چتر دم طاووس چنین ارتفاعی یافته است؟

به گفته یورزینسکی، گیاهان در هندوستان که زیستگاه طبیعی طاووس‌ها است، ارتفاع زیادی دارند و اگر طاووس نر دم کوتاه‌تری داشت، طاووس ماده نمی‌توانست آن را در میان گیاهان تشخیص دهد.

به این ترتیب، داشتن دم بلند به طاووس نر امکان آن را می‌دهد تا حضور خود را از فاصله نسبتا دور هم به نوع ماده اعلام کند.

نظرات بینندگان