arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۲

نقش مستقيم عربستان در تصميم اروپا عليه حزب الله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عربستان سعودي ضمن برقراري تماس هاي گسترده با کشورهاي اروپايي درصدد تحريک ِاين کشورها ضد ايران و حزب الله لبنان است و با استفاده از قراردادهاي هنگفتِ مالي و چند ميليارد دلاري در زمينه هاي مختلف، درصدد رسيدن به اهداف خود در منطقه است.

به گزارش العالم عربستان در پسِ تصميماتي که کشورهاي اروپايي ضد ايران، حزب الله و سوريه اتخاذ مي کند، قرار دارد.

دراين گزارش ها با اشاره به سفر "بندر بن سلطان" رئيس سازمان اطلاعات عربستان که حامي اقدامات تروريستي در سوريه، عراق و ايران است، آمده که "بندر بن سلطان" نقش مهمي در زمينه متقاعد کردن کشورهاي اروپايي که در قرار دادن نام حزب الله در فهرست سازمان هاي تروريستي ترديد داشتند، ايفا کرده است.

دراين گزارش ها به مواضع ِهماهنگ عربستان، فرانسه و اسرائيل دراين زمينه اشاره شده است.

المنار به نقل از محافل رسمي در پاريس اعلام کرد که عربستان براي تدوين طرحي بين المللي به منظور تضعيف حزب الله تلاش مي کند و سعي دارد با نشانه رفتن تير خود به سمت حزب الله، از تحولات سوريه به نفع خود نهايت بهره برداري را کند.

اين محافل از مرحله خونبار درآينده شامل اجراي عمليات تروريستي انتحاري ضد برخي مواضع در سوريه و نيز حزب الله خبر دادند و اعلام کردند که همه اين عمليات با حمايت هاي مالي عربستان سعودي صورت مي گيرد.

منابع ياد شده افزودند هدف از سفر اخير "بندر بن سلطان" رئيس سازمان اطلاعات عربستان به برخي از کشورهاي اروپايي، تکميل تماس هاي رياض با اين کشورها به منظور تحريکِ آنان عليه تهران و حزب الله و مسئولان سوري است و اين قراردادها ميلياردها دلار براي اين کشور هزينه دربردارد.

اين منابع همچنين افزودند "هماهنگي اطلاعاتي درسطح گسترده ميان سازمان هاي اطلاعات عربستان با سازمان هاي اطلاعات کشورهاي اروپايي به ويژه انگليس و فرانسه وجود دارد، و آنها از اقدامات تروريستي در اراضي سوريه، عراق و لبنان حمايت مي کنند."

"بندر بن سلطان" چندين قرارداد در زمينه تجهيز تروريست ها درسوريه به سلاح هاي اروپايي و همچنين اسرائيلي امضا کرده است که در يک مورد آن خريد 50 ميليون دلار سلاح از رژيم صهيونيستي توسط رسانه هاي مختلف منطقه فاش شد.

منابع ياد شده، ديدارهاي "بندر بن سلطان" در پاريس را خطرناک برشمردند و اين ديدارها را نشان دهنده نقش مسئولان سعودي در فتنه انگيزي و حمايت از تروريسم در کشورهاي عربي دانستند و اعلام کردند که اين ايفاي نقش نشان مي دهد که رياض آماده است که از هرگونه طرح نظامي براي ضربه زدن به سوريه و حزب الله حمايت مالي کند.

منابع ياد شده از ديدار سه جانبه اي که کمتر از دو هفته قبل در پاريس ميان "بندر بن سلطان" رئيس سازمان اطلاعات عربستان و رئيس سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) و رئيس سازمان اطلاعات خارجي فرانسه براي بررسي موضوع هاي ايران، لبنان و سوريه برگزار شد، پرده برداشتند.

محافل سياسي در پاريس با اشاره به تحرکاتِ عربستان در کشورهاي اروپايي معتقدند که نظام حکومتي عربستان به دنبال رهبري منطقه است؛ اما درصدد است که با برهم زدن اوضاع در کشورهاي عربي و با تکيه بر دلارهاي بادآورده نفتي در اراضي نجد و حجاز دست به چنين اقدامي بزند.

نظرات بینندگان