arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۵۸۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲

توانیر: کمبود و خاموشی برق نداریم/ دلایل افت فشار برق در شهرهای کوچک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک مقام مسئول در توانیر با تاکید بر اینکه تاکنون کمبود و یا خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در کلانشهرها و شهرهای بزرگ حاصل نشده است دلایل خاموشی‌های مقطعی و پراکنده برق در برخی از مناطق و شهرهای کوچک را تشریح کرد و گفت: مردم صرفه‌جویی در مصرف برق را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش مهر، غلامرضا مهرداد درباره آخرین وضعیت تولید و مصرف برق کشور در فصل تابستان، با بیان اینکه چهارشنبه هفته گذشته رکورد مصرف برق کشور شکسته شد، گفت: در این مدت نزدیک به 46 هزار مگاوات برق در کل کشور مصرف شد.

مدیرکل دفتر فنی شرکت توانیر با اعلام اینکه برای تابستان سالجاری ظرفیت تولید برق کشور به حدود 70 هزار مگاوات افزایش یافته است، تصریح کرد: با این وجود پیش بینی می شود تابستان امسال تولید عملیاتی برق تا محدوده 48 هزار مگاوات قابل افزایش باشد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه توان عملیاتی برق در نیروگاه های کشور تابع دو عامل ارتفاع محل احداث نیروگاه و درجه حرارت هوا است، اظهار داشت: قطعا افزایش دما به ویژه افزایش دما تا سطوح 45 تا 50 درجه سانتیگراد منجر به افت تولید برق در واحدهای نیروگاهی کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال هیچگونه خاموشی برنامه ریزی شده‌ای به ویژه در سطح کلانشهرهای کشور اعمال نشده است، تبیین کرد: هم اکنون ظرفیت تولید برق کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد اما مشترکان خانگی و تجاری باید مدیریت و صرفه جویی در مصرف برق را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.

مهرداد در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اعمال برخی از خاموشی های پراکنده در سطح شبکه سراسری برق، توضیح داد: تاکنون هیچگونه خاموشی مدیریت شده و گسترده در سطح کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور اعمال نشده است.

مدیرکل دفتر فنی شرکت توانیر با اعلام اینکه در برخی از مناطق و شهرهای کوچک و دور افتاده خاموشی های پراکنده ای گزارش شده است، تاکید کرد: علت این خاموشی‌ها به دلیل کمبود برق نبوده زیرا با وجود افزایش مصرف هم اکنون ذخیره برق کشور در شرایط مطلوبی است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو علت این خاموشی‌های پراکنده و مقطعی را افت ولتاز در شبکه انتقال و بعضا توزیع عنوان کرد و افزود: به دلیل گستردگی وسعت شبکه انتقال برق به شهرهای کوچک و پراکنده این افت ولتاژ به صورت مقطعی حاصل می شود که این مشکل در بهار و پاییز هم به وقوع پیوسته است.

نظرات بینندگان