arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲

رهبر پيشين اخوان‌المسلمين: مصر اکنون در شرايط خطرناکي به سر مي‌برد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"کمال هلباوي" از رهبران پيشين گروه اخوان‌المسلمين مي گويد مصر اکنون در شرايط خطرناکي به سر مي‌برد که موجوديت اين کشور را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛"هلباوي" در يادداشتي در شماره امروز روزنامه القدس العربي در اينترنت، گفت: هر کسي که بخواهد در مصر حکومت کند بايد بداند که اين کشور داراي تنوع فرهنگي، مذهبي، سياسي و اعتقادي است و بايد به همه اين گروهها احترام بگذارد.

"هلباوي" افزود: مصر امروز شرايط سختي را پشت سر مي‌گذارد و در مرحله خطرناکي به سر مي‌برد و بر دو راهي سختي قرار گرفته که موجوديت اين کشو را در معرض خطر قرار داده است.

وي در ادامه به فراخوان وزير دفاع مصر براي حضور در خيابان‌ها و مکلف کردن ارتش به مبارزه با تروريسم پرداخت و در اين زمينه تصريح کرد: شايد اگر صاحبان قدرت به وعده‌هاي خود عمل مي‌کردند و امنيت و ثبات کشور تأمين شده بود اين فراخوان غيرمنطقي به نظر مي‌آمد و مردم به آن پاسخ مثبت نمي‌دادند اما شرايط متفاوت است زيرا حاکمي که از قدرت برکنار شده به خواسته‌ ملت عمل نکرد و به حرف آنها گوش نداده است و مردم در اين ميان با بحران‌هاي متعددي روبرو شدند و خشونت به حدي رسيد که حتي در خواب هم قابل تصور نبود، به همين دليل فراخوان "السيسي" براي تظاهرات غير منطقي نبود.

"هلباوي" به درگيري‌هاي رابعه العدويه اشاره کرد و گفت: زبان خشونت و تکفير که با مردم مصر و فرهنگ آنها بيگانه است وارد تظاهرات مسالمت آميز آنها شده تا جايي که رابعه العدويه را مانند آنچه در سوريه، افغانستان و عراق ديده مي‌شود به «امارت» تبديل کرده است؛ امارت‌هايي که در آن برخي افراد گاهي بر حسب آنچه از شريعت درک مي‌کنند حد شرعي نيز اجرا مي‌کنند که با تفسير‌هاي غلط تنها چهره اسلام را خدشه دار مي‌کنند و مردم را از دعوت به تعادل فراري مي دهند.

"هلباوي" همچنين از تهمت‌هايي که به «عبدالفتاح السيسي» وزير دفاع زده شده انتقاد کرد و گفت: اسلامگرا‌ها بيش از ديگران بايد مراقب واژه‌هايي که استفاده مي‌کنند باشند.

وي با اشاره به نياز کنوني مصر به آرامش و برگزاري انتخابات،تصريح کرد: با توجه به شرايط فعلي کشور، اکنون نيازمند انتخابات پارلماني و رياست جمهوري زودهنگام هستيم که در سايه قانون اساسي که بند‌هاي آن معيوب نباشد، اجرا شود.
نظرات بینندگان