arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۲

روایت غفوری فرد از ترکیب کابینه روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، از آخرین گزینه های مطرح برای کابینه دکتر روحانی خبر داد.

به گزارش انتخاب، دکتر حسن غفوری فرد در گفتگوی اختصاصی با العالم، درباره مراسم تنفيذ آقای حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در روز شنبه در حضور مقام معظم رهبري و مراسم تحليف روز یکشنبه در مجلس شوراي اسلامي گفت: چند مساله اين مراسم را از مراسم های قبلي متمايز مي كند؛ براي اولين بار قرار است در مراسم تحليف از روساي جمهور و سران كشورهاي جهان دعوت شود، به همین دلیل هم در هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، كميته اي تشكيل شده است و نظر اوليه و كلي اين است كه از همه كشورها به استثناي آمريكا كه روابط خصمانه با ما دارد و رژيم صهيونيستي كه ما آن را به رسمیت نمي شناسيم، دعوت شود.

غفوری فرد افزود: درعين حال، تلاش براين است كه از کسانی دعوت شود که روابط مناسبی با آنها داریم. اغلب شركت كنندگان از كشورهاي دوست و برادر در خاورميانه مثل تركيه و پاكستان و همچنین كشورهاي آفريقايي و آمريكاي لاتين هستند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که یکشنبه شب میهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، در مورد ترکیب کابینه روحانی گفت: حدود يك ماهي است كه كارگروه هايي براي امور سياسي، اجتماعي و فرهنگي تشكيل شده است، اين کارگروه ها چندین نفر را براي هر وزارت خانه بررسي كرده اند و از افرادی كه در مرحله اول مورد تاييد واقع شده اند، برنامه خواسته اند و مصاحبه كرده اند و نظراتي دادند. آقاي دكتر روحاني رئيس جمهوري منتخب نیز دراين مدت در حال بررسي هستند و با برخي ها صحبت كردند، برخي از افراد نیز نهايي شده اند اما هنوز صددرصد نيست.

افراد نزدیک به کابینه اصلاحات شانس کمتری دارند

غفوری فرد افزود: در وزارت خارجه تقريبا آقاي جواد ظريف نهايي شده است. اما گزينه هاي ديگر هم هستند كه يا نپذيرفته اند يا مشكلات ديگر پيش آمده است. براي وزارت ارشاد، بيشتر دراين روزها صحبت آقای علي جنتي مطرح است كه مدتي استاندار خراسان بوده است و مدتي هم در وزارت ارشاد به عنوان معاون مشغول به کار بودند. در وزارت جهاد سازندگي، نام آقای حجتي مطرح است و همینطور آقای دكتر كلانتري. در وزارت علوم، بحث آقای توفيقي است كه در زمان آقای محمد خاتمي هم وزير بود. البته برخي از نمايندگان مجلس اعلام كردند كه مجلس به كساني كه در فتنه 88 موضع مشخصی نداشتند، راي نخواهد داد. به نظر مي رسد كساني كه در هر حال رابطه نزديكي با دولت اصلاحات داشتند، شانس كمتري در كابينه داشته باشند.

مطرح‌ترین گزینه ها برای مهم‌ترین وزارتخانه ها

غفوری فرد افزود: در مورد وزارت دفاع بيشتر نام آقاي وحيدي مطرح است و آقاي تركان هم مطرح بودند كه قبلا هم وزير دفاع بودند، آقاي شمخاني هم مطرح هستند، اما شايد شانس آقاي وحيدي بيشتر باشد. به نظر مي رسد كه آقاي دكتر روحاني مي خواهد كه چند نفر از اعضاي كابينه فعلي را هم داشته باشد، به همين دليل شانس بيشتر با سردار وحيدي است. در مورد وزارت اطلاعات، بيشتر آقای شفيعي مطرح هستند كه قبلا خودشان معاون وزير اطلاعات بودند. نام آقاي يونسيان هم قبلا مطرح بود، اما تا حد زيادي منتفي شده است، براي وزارت كشور قبلا آقای يونسي مطرح بودند، آقاي علوي هم مطرح هستند و آقای عباس آخوندي كه قبلا معاون وزارت كشور بودند، البته نام ايشان براي وزارت راه و ترابري يا وزارت مسكن وشهرسازي هم مطرح است.

درمورد سازمان انرژي اتمي به نظرمن، خود آقاي صالحي كه اكنون وزير خارجه هستند، اگر قبول كنند برای این پست مناسب هستند، چون قبلا هم رئیس سازمان انرژی اتمی بودند. ایشان از طرق مختلف به آقاي روحاني معرفي شدند. اما ظاهرا خود آقاي صالحي تمايل دارند كه اگر وزير خارجه نباشند، در سازمان ملل در نیویورک حضور داشته باشند. اما من فكر مي كنم ایشان براي سازمان انرژي اتمي شانس خوبي دارند، اگر خودشان قبول كنند. براي دبيرخانه شوراي امنيت ملي، آقاي دكتر ولايتي مطرح است كه 16 سال وزير خارجه بودند و كاملا به مسائل كشور آگاهي دارند و به نظر مي رسد كه ايشان قطعي شده است..

رابطه کاری مجلس نهم با دولت یازدهم

حسن غفوري فرد با انتقاد از برخی مشکلات در روابط مجالس هفتم و هشتم با دولت های نهم و دهم، پيش بيني كرد بين روحاني و مجلس روابط و تعامل خوبي باشد و گفت: در مجلس پنجم كه دكتر روحاني نائب رئيس مجلس بودند، رابطه خوبي ميان دولت و مجلس حاكم بود. خوشبختانه هم رئيس جمهور منتخب و هم رئيس مجلس رابطه خوب و نزديكي دارند و فكر مي كنم تعامل خيلي خوبي باشد. آقاي روحاني در مجلس گفته اند من فرزند مجلس هستم، درمجلس بودم و به خوبي آن را مي شناسم. ايشان حتي براي تعيين وزيرا با نمايندگان گروه هاي مختلف جلساتي داشتند.

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي رابطه دولت و مجلس را بسيار مهم دانست و گفت: شهيد رجايي در مدت كوتاهي كه رئيس جمهور بودند هر هفته سه شنبه ها با وزراي خود در مجلس شركت مي كردند و بسياري از مشكلات حل مي شد.

غفوري فرد افزود: در حال حاضر فضاي كلي كشور فضاي نشاط و همدلی است و آقاي روحاني هم با شعار كليد حل مشكلات آمده است كه لازمه آن تعامل نزديك مجلس و دولت است.

امکان تشکیل دولت فراجناحی توسط روحانی
وي در مورد توانايي آقاي روحاني براي تشكيل دولت فراجناحي، گفت: آقاي دكتر روحاني بارها اعلام كرده اند كه خود را وام دار هيچ گروهي مثل اصلاح طلب يا اصولگرا نمي دانند. ايشان پيش از اعلام نامزدي خود هم پيشنهاد شركت در ائتلافهاي 2+1 يا 3+2 را نپذيرفت و گفت که مي خواهد مستقل باشد.

وي افزود: البته گروه هاي مختلف به ايشان كمك كردند. با توجه به شعار ايشان كه اعتدال بود، معتدلين هر دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا به ايشان راي دادند.

وي در تشريح تجربيات رئيس جمهور منتخب گفت: ايشان از ابتداي انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي فعاليت داشتند. نماينده امام و رهبري بودند. دبير شوراي عالي امنيت ملي بودند.از مسائل سياسي داخلي و خارجي كاملا آگاه هستند. بنابراين شخصا درانتخاب افراد صاحب نظر هستند.اما آقاي احمدي نژاد نيروها را نمي شناختند و همه دوستان و همكاران خود را از دانشگاه علم و صنعت و استانداري انتخاب كردند در حالي كه شعار ايشان كابينه هفتاد و چند ميليوني بود.

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي گفت: شخصيت دكتر روحاني شخصيتي فشارناپذير در عين حال مشورت پذير است.

وي در مورد حضور ساكتين فتنه 88 و جريان انحرافي در دولت آتي روحاني گفت: اكنون مساله انحراف تقريبا منتفي شده است، اما مساله فتنه 88 هنوز هم هست و كساني كه موضع گيري شفاف و صريحي درباره آن نكرده باشند، شانس موفقيتشان بسيار پايين است. در دوره مجلس هشتم در دوره آقاي احمدي نژاد كه من هم در مجلس بودم 2 نفر از وزرا تنها به دليل عدم موضع گيري مشخص و شفاف در برابر گروه انحرافي راي نياوردند در حالي كه شخصيت بسيار خوبي داشتند.

اما و اگر های حضور هاشمی و خاتمی در مراسم تحلیف

غفوري فرد درباره دعوت از خاتمي و هاشمي براي شركت در مراسم تحليف روحاني گفت: چنان که گفتم، امکان دعوت از مقامات تمام كشورها به جز آمريكا و رژيم صهيونيستي وجود دارد، البته كشورهايي دعوت می شوند كه پاسخشان مثبت باشد. درباره داخلي بايد موضوع بررسي شود. معمولا اين اقدامات را هيات رييسه مجلس انجام مي دهد، لذا كميته اي تشكيل مي شود و افراد نظرشان را مي گويند، درباره هاشمي باید گفت که وي عضو خبرگان رهبري بوده و اكنون رئیس مجمع تشخيص مصلحت نظام است و در مراسمهاي مختلف شركت مي كند، لذا شركت وي مشكلي ندارد، اما شركت سيد محمد خاتمي در پرده ابهام است و اگر اشاره اي از مقامات بالا نشود، احتمالا منتفي است. مگر آن كه شخص مقام معظم رهبري بخواهند ايشان شركت كنند.

سیاست های کلی نظام در دوره روحانی

غفوری فرد درباره رویکرد سياستهاي کلان كشور - مانند سياست خارجي و برنامه هسته اي - در زمان روحاني افزود: بر اساس قانون اساسي تعيين سياستهاي خارجي و كلي با مقام معظم رهبري است و اجرا با رييس جمهور، مقام معظم رهبري در ديدار اخير كارگزاران نظام با ايشان، گفت وگو با آمريكا و غرب را نپذيرفتند، لذا اگر مشكل را با آمريكا بتوانيم حل كنيم با غرب نيز راحت تر اين مشكل حل خواهد شد، ايشان فرمودند كه به رابطه با آمريكا خوش بين نيستند، اما در عين حال مخالفتي نيز نكردند، شايد بستر براي مذاكره از همه وقت آماده‌تر باشد چون مقام معظم رهبري فرمودند: "گرچه اعتمادي به سياست آمريكا ندارند اما مخالفتي نيز ندارند". بنا بر این اگر آمريكا قدمهايي مثبتی (به ويژه در زمينه لغو تحريم) بردارد، زمينه فراهم خواهد شد، مانند اوباما كه در ابتداي رياست جمهوري دست دوستي به سوي ايران دراز كرد، اما در عمل توطئه و حتي تحريم عليه ايران را تشديد كرد و روشهايي خصمانه در پيش گرفت، لذا از دولتهاي آمريكا - چه دموكرات و چه جمهوري‌خواه- سابقه خوشي در ذهن نداريم. تا بهبود روابط فاصله زياد است، اما مي شود از تنشها كم كرد.

وی در پایان تصریح کرد: آقاي روحاني به خاطر آن كه دبير شوراي عالي امنيت ملي و مذاكره كننده با غرب درباره پرونده اتمي بوده سياست خارجي را به خوبي مي داند و ديپلمات بسيار قدرتمندي است و مي تواند مورد اعتماد مقام معظم رهبري باشد، اما روند امور به عملکرد آمريكا و تغيير شيوه خصمانه اش در قبال ايران منوط است، اينكه نخواهند خواسته شان را تحميل کنند و از زورگويي سياسي دست بردارند.

نظرات بینندگان