arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۲

مردم در هوای گرم بیشتر دعوا می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر نوشت:

یک جرم شناس با اشاره به تاثیر سرما و گرما بر وقوع جرایم گفت: در مناطقی که گرمای مقطعی و نامتعارف اتفاق می افتد نزاع و درگیری افزایش خواهد یافت.

دکتر محمدعلی نجفی توانا گفت رفتار انسان تابعی از شرایط و اوضاع احوال زیستی، روانی و محیطی است. در این میان مطالعات اعم از تجربی، سنتی و علمی نشان داده که تمام عواملی که بتواند در روحیه و روان انسان اثر بگذارند در واکنش و کنش های فرد اثرات مستقیم و غیرمستقیم دارد.

وی افزود: تشنگی، گرسنگی، بیماریهای جسمی، اختلالات ژنتیکی، افسردگی، اختلالات شخصیتی، بیکاری، فقر، انتقام سیاسی و... از جمله عواملی هستند که می توانند در تغییر رفتار انسان موثر باشند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در خصوص تاثیر گرما بر وقوع جرایم مدتها قبل برخی اندیشمندان اروپایی در قالب دیدگاه مکتب جغرافیایی و بر اساس مطالعات آماری بین چند جامعه به این نتیجه رسیدند که بزهکاری افراد در مناطق سرد و گرم متفاوت است. مطالعات اخیر نیز این موضوع را به اثبات رسانده است.

نجفی توانا ادامه داد: هر عاملی که آستانه مقاومت انسان را کاهش داده، نظام روحی را به هم بریزد و سیستم عصبی انسان را به صورت غیرمتعارف تحریک کند می تواند باعث وقوع حوادث رفتاری و جنایی شود.

این جرم شناس تاکید کرد: با اندکی مطالعه آمارهای جرایم به ویژه جرایم جسمی در گرمای تابستان می توان ثابت کرد در مناطقی که گرمای مقطعی و نا متعارف اتفاق می افتد رفتار افراد به ویژه آن هایی که در محیط گرم در فضای باز یا بسته که امکانات سرمایشی ندارد حضور ندارند دچار عدم تعادل می شوند. کلافگی ناشی از گرما موجب کاهش آستانه مقاومت و افزایش قدرت تحریک پذیری افراد می شود.

این جرم شناس ادامه داد: این موضوع در مورد افرادی که به شغل رانندگی اشتغال دارند و در کلاف سر در گم ترافیک گیر افتاده اند مشهودتر است بنابراین وقتی کسی در این شرایط قرار می گیرد فرد متعادل و متعارفی نیست و باید هر لحظه از او واکنش های عصبی انتظار داشت. طبیعتا وظیفه جامعه و دست اندر کاران این است که با توجیه شرایط و ارائه آموزش های لازم قدرت خودکنترلی را در افراد افزایش دهند.

نجفی توانا درباره رابطه گرمای هوا و افزایش جرایم جنسی نیز اظهار داشت: این مطلب را باید بپذیریم که در مناطق گرمسیری مثل جنوب کشور بلوغ زودرس و تمایلات جنسی بیش از مناطق سردسیر است. در اکثر این مناطق به دلیل تغییر پوشش به ویژه در خانمها و حضور بیشتر مردم در خارج از محیط خانه خطر پذیری در رفتارهای جنسی افزایش پیدا می کند که این موضوع به گرما به عنوان تنها عامل ارتباط پیدا نمی کند.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر سرما بر وقوع جرایم نیز گفت: در فصل سرما به اعتقاد عده ای از اندیشمندان جرایمی که نیاز به تعادل فکری و برنامه ریزی بیشتر دارد افزایش می یابد البته طی سالهای اخیر با گسترش صنعت و پیشرفت فناوری به خصوص ورود آن به شرایط زندگی تاثیر فصول بر وقوع جرایم کمتر شده است اما نباید از تاثیر گرمای مقطعی و نامتعارف غافل شد زیرا در این شرایط نزاع و درگیری افزایش خواهد یافت.
نظرات بینندگان