arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۲

وضعیت بحرانی آب در پایتخت انرژی کشور/ آب شربی که برای شستشو هم مناسب نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شهرستان عسلویه به عنوان پایتخت انرژی کشور که نقش بسیار مهمی در تولید گاز کشور دارد، با مشکلات زیادی در برخی از زیرساخت‌ها مواجه است. یکی از این مشکلات مربوط به وضعیت آب آشامیدنی این منطقه می‌شود که معضلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

به گزارش مهر، بدون شک یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های آبادانی در هر منطقه آب و عدالت در توزیع آن است. استان بوشهر یکی از نقاط گرم و خشک کشور است که تنها  کمتر از 10 درصد آب مصرفی خود را از منابع داخلی تامین می‌کند در واقع بیش از 90 درصد منابع تامین آب شرب استان بوشهر از استانهای همجوار تامین می‌شود.

در این بین برخی از شهرها و روستاهای استان بوشهر دچار بحران کم آبی است که مردم آن منطقه را کلافه کرده است که یکی از نقاط و شهرستان‌ها عسلویه پایتخت انرژی ایران است.

مردم دو شهر نخل تقی و عسلویه از توبع شهرستان عسلویه از نبود آب مناسب در این شهرها گله‌مند هستند و بارها با ارسال طومار اعتراض آمیز این مشکل اساسی خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند.

آلودگی و کدر بودن آب شبکه آبرسانی در نخل‌نقی/ توزیع نوبتی آب در عسلویه

احمد نجفی یکی از شهروندان نخل تقی می‌گوید: مشکل آلودگی و کدر بودن آب شبکه آبرسانی به حدی است که  مردم را مجبور به خرید آب شرب معدنی می‌کند و حتی این آب برای شستن ظروف و دیگر وسائل هم کاربرد ندارد.

وی گفت: مردم این شهر از مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر عاجزانه می خواهند به این موضوع توجه ویژه و کافی کرده و مشکل آب آشامیدنی این شهر را حل کنند.

نجفی افزود: عسلویه و نخل تقی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس پایتخت انرژی ایران قرار دارد و خط آبرسانی کوثر از کنار شهر به استان هرمزگان هدایت می‌شود ولی مردم این شهرستان از بی‌آبی رنج می‌برند.

رضا خرسندی شهروند عسلویه هم گفت: آب در شهر عسلویه بصورت نوبت بندی توزیع می‌شود؛ آیا این عدالت است که شهرستانی که انرژی گاز بسیاری از نقاط جهان و تمام استان‌های کشور را تامین می‌کند خودش از کم آبی در رنج و فلاکت باشد.

عسلویه روزانه با كمبود 7000 متر مكعب آب آشاميدني روبه رو است

فرماندار عسلویه با بیان اینکه بخشی از آب شرب منطقه از دستگاه‌های آب شیرین تولید می‌شود، افزود: کدورت آب آشامیدنی ناشی از توليد آب آشاميدني از طريق دريا، به دليل شستشوي مخازن تاسيسات آب شيرين كن منطقه ويژه، مقداري خوردگي لوله ها وارد شبكه توزيع شده است كه اين امر كدري آب موجود در شبكه را افزايش داده است.

مجید محمودی با بیان اینکه آب آشاميدني نخل تقي هيچ گونه مشكل بهداشتي ندارد افزود: با اين وجود براساس آزمايش هاي انجام شده آب آشاميدني نخل تقي هيچ گونه مشكل بهداشتي ندارد و مردم با اطمينان مصرف كنند.

وی افزود: همچنين براي كاهش نگراني مردم بزودي شبكه موجود نيز شستشو خواهد شد تا كدري آب برطرف شود.

فرماندار عسلويه سهمیه آب شرب به اين شهرستان را براساس سرشماري جمعيت سال 85  اعلام کرد و افزود: این میزان سهمیه باعث شده تا روزانه شهرستان عسلویه با كمبود هفت هزار متر مكعب آب آشاميدني روبه رو شود.

وی منابع تامين آب شهرستان عسلويه را خط آبرسانی كوثر، چاه‌های آب شرب منطقه و دستگاه آب شيرين كن سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس به ميزان روزانه 13هزار و500 متر مكعب عنوان کرد.

وي يادآورشد: با توجه به مشكلات جدي ايجاد شده در توازن آب مورد نياز و دريافتي، پيگيري‌هاي زيادي با مسئولان شركت آبرساني خليج فارس و شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي استان بوشهر انجام شده است که مسئولان يادشده اعلام كرده‌اند به دليل پايين بودن توان و ظرفيت خط كوثر امكان افزايش سهمیه آب به اين شهرستان وجود ندارد.

راهكار جبران کمبود آب شرب استان ايجاد خط دوم آبرسانی كوثر است

محمودي با اشاره به اینکه راهكار اصلي جبران کمبود آب شرب مورد نياز استان بوشهر ايجاد خط دوم آبرسانی كوثر است تصریح کرد: اجرای این طرح که نقش مهم و حیاتی در تامین کمبود آب شرب مردم دارد باید بعنوان يك پروژه ملي تعريف و تامين اعتبار شود.

فرماندار عسلويه آب دریافتی از خط آبرسانی کوثر را روزانه ده هزار متر مكعب  اعلام کرد و گفت: علاوه بر آن روزانه سه هزارو 500 متر مكعب آب مورد نياز جمعيت 11هزارو 500 نفري شهر نخل تقی از توابع شهرستان عسلویه از طريق آب شيرين كن منطقه ويژه تامين مي شود.

محمودي با بیان اینکه  آب آشامیدنی نخل تقی هیچگونه مشکل بهداشتی ندارد افزود: براساس آزمايش هاي انجام شده آب آشاميدني نخل تقي هيچ گونه مشكل بهداشتي ندارد و مردم با اطمينان مصرف كنند.

فرماندار عسلویه از شستشوی شبکه آبرسانی خبر داد و افزود: براي كاهش نگراني مردم بزودي شبكه آبرسانی موجود شستشو خواهد شد تا كدري آب برطرف شود.

وي  توزیع آب شرب مردم نخل تقی از مخزن 10هزار متر مکعبی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: طرحي پيش بيني شده است تا آب مصرفي مردم نخل نقي پيش از ورود به شبكه توزيع، به مخزن ده هزار متر مكعبي اين شهرستان منتقل و پس از مخلوط شدن با آب خط كوثر وارد شبكه شود.

فرماندار عسلويه يادآورشد: براي تحقق اين مهم بايد به طول چهاركيلومتر خط انتقال آب ايجاد شود که برای این طرح چهار ميليارد ریال اعتبار نیاز است.

لزوم افزایش آب ورودی از خط کوثر به میزان 5هزار متر مکعب

در همین حال مدیر امور آب و فاضلاب عسلویه و نخل تقی گفت: آب شرب عسلویه هر چند کفاف 2 هزار مشترک این شهر نمی‌دهد ولی با نوبت بندی توانسته‌ایم توزیع آب در این شهر را مدیریت کنیم.

عباس سرخوش با اشاره به مشکل آب شرب نخل تقی افزود: نخل تقی که دارای سه هزار مشترک آب است روزانه به 3 هزار و 200 مترمکعب آب نیاز دارد و این در حالی است که میزان آب ورودی به شبکه آبرسانی این شهر از دستگاه‌های شیرین کن  2هزار و 700 متر مکعب است.

وی گفت : دستگاه‌های آب شیرین کن در شهر نخل تقی هر ساله نیاز به رنگ آمیزی و شستشو دارد که بخشی از این کار انجام شده است و تنها 30 درصد شبکه آبرسانی دچار مشکل کدروت آب است که در تلاش هستیم این کدروت را برطرف کنیم.

مدیر امور آب و فاضلاب عسلویه و نخل تقی یکی از  راهکارهای اساسی برای برطرف کردن مشکل آب آشامیدنی نخل تقی را تامین آب شرب این شهر از خط آبرسانی کوثر دانست و گفت: اینک خطوط انتقال آب این شهرستان، جوابگوی انتقال روزانه 2هزار و 300 متر مکعب آب است این در حالی است که با افزایش سهمیه آب از خط آبرسانی کوثر به 2 برابر، باید ظرفیت خطوط انتقال آب در این شهرستان نیز افزایش یابد.

وی گفت: در حال حاضر روزانه 2هزار و 300 مترمکعب آب از خط آبرسانی کوثر در شهر عسلویه توزیع می‌شود که با نوبت بندی مشکل مردم برطرف شده است.

سرخوش تاکید کرد: افزایش آب ورودی از خط کوثر به میزان 5هزار متر مکعب با توجه به وجود مخزن 10هزار متر مکعبی در عسلویه مشکل آب شرب مردم نخل تقی و عسلویه را برطرف می‌کند.

وی با اشاره به اعتبارات در سفر سال 90 مقام معظم رهبری به عسلویه گفت: در این سفر برای توسعه و نوسازی شبکه‌های آبرسانی کنگان ،نخل تقی ، بنک و عسلویه 20 میلیارد ریال مصوب شد که 3میلیارد ریال آن به عسلویه اختصاص دارد.
سرخوش یادآور شد: از تمام امکانات و توانمندی موجود برای بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهرستان عسلویه بهره می‌بریم و هیچ فرصتی را هدر نخواهیم داد.

نظرات بینندگان