arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۲

اما و اگرهای جانشین مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه قانون نوشت: سازمان تامین اجتماعی، پر بحث‌ترین سازمان دولت دهم بود که به واسطه انتصاب مدیریتی پرحاشیه در راس آن، ماه‌ها به محل چالش از کارگران گرفته تا رسانه‌ها و مجلس نشینان تبدیل شده بود. تامین اجتماعی، سازمانی که همان‌گونه که از نامش بر می‌آید، اجتماعی است، در سال‌های اخیر با نگاهی سیاسی در راس مدیریت آن مواجه شد و انتصاب سعید مرتضوی، ماه‌ها وقت و انرژی مجلس، قوه قضاییه و خیلی‌های دیگر که می‌توانستند در خدمت کارگران باشند را گرفت. چالش‌های تامین اجتماعی در دولت‌های احمدی‌نژاد از یک سو و نگاه‌های حزبی و جناحی از سوی دیگر اکنون در آستانه تشکیل دولت یازدهم، انتخاب رئيس جدید سازمان تامین اجتماعی را انتخابی مهم و در قد و قواره انتخاب وزرا قرار داده است. کار‌شناسان امور اجتماعی معتقدند مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم باید به دور از مسائل سیاسی و از درون سازمان انتخاب شود تا برای ارائه خدمات به ۳۵ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی، کارایی و تعهد لازم را داشته باشد.
   نگاه سیاسی به سازمانی اجتماعی
در دولت‌های نهم و دهم، انتخاب مدیرعامل این سازمان بیشتر بر اساس معیارهای سیاسی بوده تا توانایی و شایستگی و همچنین آشنایی با فعالیت‌های سازمان. همین موضوع نیز باعث بروز مشکلات زیادی طی ۸ سال گذشته برای بازنشستگان و کارگران تحت پوشش چتر حمایتی تامین اجتماعی شده است. از این رو، کار‌شناسان و متخصصان مربوطه معتقدند که به منظور رفع مشکلات و چاره اندیشی برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، بهتر است مدیر عامل جدید سازمان بر اساس شایستگی و به دور از مسائل سیاسی انتخاب شود. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره ملاک انتخاب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را داشتن سابقه مدیریت و به دور از مسائل سیاسی دانست و گفت: طبق اساسنامه سازمان تامین اجتماعی فردی می‌تواند به سمت مدیریت آن انتخاب شود که حداقل ۵ سال سابقه مدیریت داشته باشد و همچنین رشته تحصیلی مرتبط نیز دارا باشد.
عبدالرضا عزیزی با اشاره به اینکه انتخاب‌های دولت روحانی مبنی بر گزینش افراد شایسته و آشنا به حوزه کاری بوده که امیدواریم در انتخاب مدیرعامل تامین اجتماعی نیز این موارد رعایت شود، تاکید کرد: انتخاب مدیرعامل این سازمان باید بر اساس فعالیت‌های انجام شده و تجربیات و توانایی‌های فردی باشد و به دور از هرگونه مسائل سیاسی اما در مجموع نمی‌توان گفت که سیاست نقشی در انتخاب مدیرعامل ندارد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه در دوره‌های قبل انتخاب مدیرعامل بیشتر بر اساس انتخاب‌های سیاسی بوده، گفت: امیدواریم در دولت جدید سیاست در حاشیه قرار گیرد و ملاک‌های اصلی مسئولیت‌پذیری، توانایی، رشته تحصیلی مرتبط و سابقه مدیریت باشد.
عزیزی با تاکید بر اینکه فردی که تمامي‌این معیار‌ها را داشته باشد طبیعتا برای اداره مجموعه‌ای به بزرگی تامین اجتماعی با حدود ۳۵ میلیون افراد تحت پوشش را دارد، تصریح کرد: به طور حتم داشتن تمامي‌این معیار‌ها می‌طلبد که فرد انتخاب شده از داخل مجموعه باشد تا بتواند آشنایی بیشتر با جامعه هدف و خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شود، داشته باشد.
  مدیری از داخل سازمان انتخاب شود
محمد اسماعیل سعیدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با تاکید بر اینکه انتخاب مدیرعامل تامین اجتماعی باید بر اساس شایسته سالاری انجام گیرد، گفت: اولین ویژگی که برای انتخاب افراد در نظر گرفته می‌شود شایستگی آن‌ها در سمتی است که برعهده خواهند داشت و بر همین اساس در انتخاب مدیرعامل تامین اجتماعی نیز باید این ویژگی مدنظر قرار گیرد. تجربه، توان و تخصص و کارایی لازم از دیگر ویژگی‌هایی است که جا دارد مدیرعامل سازمان عریض و طویلی مانند تامین اجتماعی دارا باشد تا بتواند نیاز‌ها و خدمات مورد نیاز اقشار محروم و کارگر جامعه و همچنین بازنشسته را تامین کند. سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مراجعان ما که نیازمند کمک هستند جزو جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شوند، گفت: بر همین اساس جا دارد انتخطامل این سازمان به دور از هرگونه مسائل سیاسی و از داخل سازمان انجام گیرد. از آنجا که بخشی از اقتصاد کشور وابسته به سازمان تامین اجتماعی است و بسیاری از کارخانه‌ها، شرکت‌های دارویی، هتل‌ها، بانک‌ها و... جزو درآمد و دارایی‌های این سازمان محسوب می‌شود به همین علت جا دارد که فردی شایسته و آشنا به مسائل اقتصادی در راس مدیریت این سازمان قرار گیرد تا از توانایی‌های لازم خود برای اداره بهتر آن بهره گیرد. به گفته سعیدی، فردی که تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد، به طور حتم از داخل سازمان خواهد بود و اطمینان دارم افرادی در این سازمان فعالیت کرده و می‌کنند که از توانایی‌های لازم برای منصب مدیریت برخوردارند که می‌توان از آن‌ها بهره کافی را برد.
وی نگاه سیاسی را عاملی برای بروز مشکلات در این سازمان دانست و گفت: زد و بند‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی باعث غفلت در رسیدگی به امور جامعه هدف تامین اجتماعی خواهند شد به همین دلیل فردی که در راس این سازمان قرار می‌گیرد باید به دور از مسائل سیاسی و فقط درگیر خدمات اجرایی شود.
 تأمین اجتماعی جای مدیران نابلد نیست
این سازمان نمی‌تواند پذیرای مدیران نابلد و ناآشنا به مفاهیم بیمه‌های تامین اجتماعی باشد.
 محمد جعفری، رئیس کانون کارکنان بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی هم در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور منتخب، ضمن اعلام حمایت این کانون از برنامه‌های دکتر حسن روحانی به بیان انتظارات و توقعات «مجمع مدیران و کار‌شناسان ادوار سازمان تأمین اجتماعی» از رئیس جمهور منتخب پرداخت.
 وی در این نامه با ذکر جایگاه و اهمیت قانونی سازمان تأمین اجتماعی از قانون اساسی و سند چشم انداز، یادآور شده است، سازمان تامین اجتماعی در طی ۶۰ سال فعالیت با برکت خود از وجود مدیران و کار‌شناسان خدوم، تلاشگر و در عین حال متخصص و مجرب سازمانی بهره برده و یکی از دلایل پایایی و مانایی آن نیز همین عرق و حمیت سازمانی همکاران در بدنه‌های عملیاتی آن بوده است و از رهگذر این قدمت فعالیتی، سازمان به ذخایری از دانش سازمانی نائل شده است که می‌توانند به‌خوبی این سازمان را اداره نمایند و دیگر این سازمان نمی‌تواند پذیرای مدیران نابلد و نا‌آشنا به مفاهیم بیمه‌های اجتماعی و فاقد عرق و حمیت سازمانی باشد.
جعفری تأکید کرده است که این سازمان دیگر نباید محل کارآموزی مدیران غیر‌حرفه‌ای و غیر‌متخصص و دارای رویکرد و صبغه سیاسی باشد. همانطور که مستحضرید، سازمان تامین اجتماعی یک سازمان خدمات رسان و ارائه دهنده طیف وسیعی از خدمات اجتماعی به قشر عظیمي‌از آحاد جامعه است، که این سازمان را با عرق جبین خویش شکل و قوام داده‌اند تا روزی در زیر سایه این درخت تناور به آسایش و آرامش بگذرانند و این امانت مردم  ‌باید به دست اهلش اداره شود.
رئیس کانون کارکنان بازنشسته سازمان تامین اجتماعی عنوان داشته است: بی‌شک کارکرد بیمه‌های اجتماعی که سازمان تامین اجتماعی محوری‌ترین و اصلی‌ترین متولی آن در کشور است، به لحاظ نقشی که در بازتوزیع درآمد و کاهش شکاف درآمدی جامعه، حمایت و صیانت از نیروی کار و اعطای آرامش خاطر و امید به آینده و تضمین حداقل‌های معیشت و سلامت ایفاء می‌نماید، یکی از ابزارهای تحقق عدالت اجتماعی و همچنین لازمه پیشرفت و تعالی کشور است و باید دولت یازدهم از‌‌ همان ابتدا به این مقوله مهم عطف توجه كرده و به تقویت و استحکام آن بکوشد و از تجربه سه دوره دولت‌های قبلی که در اواخر دوره مسئولیت به نقش‌ها و کارکردهای سازمان تامین اجتماعی پی بردند، درس بگیرد. حال و در آستانه تحلیف رئيس جمهور یازدهم و متعاقب آن، معرفی وزرای جدید کابینه، باید منتظر ماند و دید که دولت اعتدال؛ راه تازه‌ای در تامین اجتماعی در پیش می‌گیرد یا همچنان این سازمان تاثیر‌گذار، درگیر نگاه‌های سیاسی می‌شود؟
دیدگاه‌ها(۰)

تعداد بازدید :  2
لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=20588
نظرات بینندگان