arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۲

رهبر کردهای سوریه: نه دنبال تجزیه هستیم ، نه زیر بار سلفی ها می رویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصر ایران نوشت:

نام حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، با تصرف شهر استراتژیک سرکانی (راس العین) در نزدیکی مرز ترکیه بار دیگر سرزبان ها افتاد.

چندی پیش واحدهای دفاع خلق (شاخه نظامی حزب دموکراتیک) پس از چند روز درگیری با جبهه النصره و گروه های وابسته به القاعده، سرکانی را تصرف کردند. پس از آن رهبران این حزب اعلام کردند در مناطق کردنشین شمال سوریه کابینه خودمختار تشکیل می دهند.

این امر با مخالفت شدید ترکیه و ارتش آزاد سوریه مواجه شد. بسیاری از ناظران نزدیکی پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک را دلیل نگرانی آنکارا اعلام می کنند و می گویند ترکیه به گروه های مخالف سوری فشار وارد می کند تا از ادامه این روند جلوگیری کنند.

صالح مسلم ، رهبر حزب دموکرات کردستان سوریه ، هفته گذشته برای شرکت در کنفرانس گروه های کرد، به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق سفر کرد. گفت و گوی پیش رو در حاشیه این سفر تهیه شده است. مسلم در این گفت و گو به تشریح خودگردانی در مناطق کردنشین شمال سویه می پردازد و می گوید این امر تنها برای اداره امور است و نه تلاشی برای جدایی از سوریه.

از زمانی که حزب اتحاد دموکراتیک اعلام کرده در مناطق کردنشین سوریه تشکیلات خودمختار تشکیل می دهد واکنش های متفاوتی با این ایده صورت گرفته است. مخالفان طرح شما معتقدند خواهان جدایی از سوریه هستید. آیا در میان کردهای سوری و به خصوص حزب متبوع شما تفکرات جدایی طلبانه وجود دارد؟

ما پروژه‌ای آماده کردیم و در طول یک سال گذشته با تمام جناح‌ها و جریان های سیاسی کردستان سوریه در راستای رسیدن به اجماع، در گفتگو و مذاکره بوده ایم، با این هدف که «اداره‌ای منطقه‌ای» برای مدیریت و انجام کارهای مردم منطقه از لحاظ اقتصادی، قضایی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل بدهیم و امور را مدیریت کنیم.

این چیزی که ما تشکیل داده‌ایم، دولت نیست، بلکه فقط و فقط برای تنظیم امور جاری است که حقوق تمام شهروندان محفوظ و از آن دفاع شود، چون در این منطقه، به جز کردها، عرب ها نیز زندگی می‌کنند، برای همین نیاز به چنین سیستمی داریم تا حق کسی پایمال نشود و زندگی مسالمت‌آمیز در جریان باشد و تقویت شود.

این نیز مهمترین بخش این پروژه است، و اگر شرایط سوریه به سمت بهبود رفت و به حل مناقشات انجامید، از لحاظ سیاسی بتوانیم حقوق‌مان را کسب کنیم و به دست آوریم، همچنان که در دو سال گذشته منطقه کردستان سوریه، منطقه‌ای آرام و امن بوده و هیچگونه مشکل و بحران جدی‌ای نداشته است.

دولت ترکیه و برخی گروه های مخالف سوری مانند ارتش آزاد، با فعالیت های شما در شمال سوریه مخالفت کرده اند. چه راهی برای تعامل با مخالفان دارید و برنامه شما برای آینده مواجهه با ترکیه چیست؟

به نظر ما تشکیل این هیات و تصمیم برای اداره مناطق کردنشین در راستای منافع ترکیه، سوریه و ارتش آزاد نیز خواهد بود که در حال حاضر ادعای اداره‌ بعضی مناطق را دارد.

این طرح راه‌حلی کاملا صلح‌آمیز است که منافع تمام گروه‌ها را تامین می‌کند. مطلعید که دولت ترکیه همواره نسبت به کردها حساسیت داشته و دارد. آن ها می‌گویند که کردها قصد جدایی دارند و این ادعا کاملا به دور از واقعیت است. کردها خواهان آرامش و زندگی در فضایی به دور از جنگ و تشنج هستند؛ می دانید که گروه‌های جنگ‌طلبی همچون سلفی‌ها و تکفیری‌ها وجود دارند که در مناطق مختلف کردستان سوریه همچون سرکانی دست به خشونت و کشتار زدند. کردها چنین شرایطی را تحمل نخواهند کرد و برای همین این تشکیلات اصلاً علیه ارتش آزاد نیست.
حتی در این مناطق گروه‌های عربی وجود دارند که با اپوزیسیون همکاری می‌کنند. ما برای مناطق کردنشین پروژه‌ای کاملا دمکراتیک داریم و معتقدیم بعد از حل مساله‌ سوریه بایستی با مبانی دمکراتیک عمل شود.

دلیل درگیری های اخیر واحدهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک با گروه های وابسته به القاعده چه بود؟

ما حاضر به تحمل جنایت‌های گروه‌های سلفی و تندرو نیستیم و این وضعیت که آنها دست به کشتار و ترور بزنند را قبول نخواهیم کرد. در کردستان سوریه علوی‌ها، آشوری‌ها، عرب‌ها، مسلمانان، ترکمن‌ها و... زندگی می کنند. جامعه‌ کردستان سوریه خواهان فضا و اداره‌ دموکراتیک است، تلاش ما ادامه خواهد داشت تا در چارچوب اداره‌ای کاملا دمکراتیک حق همگان محفوظ باشد.

شما بیشتر ، از سوی نیروهای دولتی سوریه احساس نگرانی امنیتی می کنید یا از شبه نظامیان مخالف دولت؟

حکومت مرکزی سوریه به مناطق ما حمله کرد، به ویژه در حلب و ما نیز دفاع مشروع داشتیم. ما خواهان جنگ نیستیم و اگر برخوردی روی داده، دفاع مشروع بوده است. اما به شکل کلی حملات حکومت مرکزی به ما بسیار کمتر است و ما نیز نمی‌خواهیم مشکلات خود با دولت مرکزی را با جنگ حل کنیم و خواهان در پیش گرفتن راه حل سیاسی هستیم.

برنامه شما برای آینده مناطق کرد نشین شمال سوریه چیست و چه چشم اندازی در مسیر تحولات و درگیری های کشور دارید؟

ما به نوبه‌ خود خواهان سوریه‌ای مستقل و دمکراتیک هستیم که تمام جریان ها به حقوق خود برسند. اما متاسفانه گروه‌هایی همچون سلفی‌ها و تندروها هستند که از طرف ترکیه حمایت می‌شوند. ما خواسته‌ متفاوت و بسیار بزرگی نداریم، فقط می خواهیم در چارچوب سیستمی دموکراتیک به حقوقمان برسیم. این پروژه‌ مشترک تمام سوری‌هاست که کشور، کشوری دمکراتیک باشد.

آینده تحولات و رویدادهای سوریه را چگونه می‌بینید؟

معلوم نیست جنگ فعلی چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد، ١٠ سال دیگر، ٦ سال دیگر یا ٦ ماه دیگر، اما همه خواهان این هستیم که به زودی این جنگ در راستای منافع مردم سوریه به اتمام برسد، کشور به دموکراسی، امنیت و رفاه برسد و جنگ و کشتار و آوارگی مردم تمام شود. پس از آن نیز تمام جریان ها بتوانیم با روحیه‌ای دموکراتیک بر سر میز گفتگو و با دیالوگ مشکلاتمان را حل کنیم.

گفته می شود نشست روسای احزاب کرد که در اربیل برگزار شده و شما هم در آن حضور داشتید، پیگیر ایده ی جدایی طلبی و ایجاد کشور مستقل کردستان است. شما در یک مصاحبه گفته بودید قائل به تعریف کلاسیک دولت-ملت نیستید. آیا با توجه به شرایط کنونی امکان یا ایده ای برای ایجاد کشور مستقل کردنشین وجود دارد؟

 کنگره ملی با هدف تعیین راه‌حل مساله‌ کرد در هر قسمت از کشورهایی است که کردها در آن حضور دارند، بنا به اقتضائات و شرایط خاص خود، راه‌حل ویژه‌ی خود را خواهد داشت و هیچ بخشی اجازه‌ی دخالت در امور بخش دیگر را به خود نخواهد داد. کنگره ملی فرصتی است برای همفکری و ترکها و عربها نیز می‌توانند در آن شرکت کنند و ناظر باشند اما هیچ صحبتی از ایجاد دولت مستقل کردی به میان نیامده است.

نظرات بینندگان