arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۲

واکنش ایران به اقدام کنگره

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران، تحریم را سیاستی شکست خورده خواند و گفت: تشدید تحریم‌ها به پیچیده‌تر شدن موضوع هسته‌ای و سخت‌تر شدن حل آن منجر می‌شود.

«سید عباس عراقچی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان چهارشنبه در گفت‌وگو با فارس، درباره تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، تحریم را سیاستی شکست خورده خواند و با بیان اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها به تعبیر خودشان برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران هر تحریمی که برایشان مقدور بود انجام دادند، خاطرنشان کرد: این سیاست ناکام بود.

وی با ذکر این نکته که تحریم‌های فلج کننده و سخت نتوانسته جمهوری اسلامی ایران را به زانو در آورد و فلج کند، خاطرنشان کرد: اضافه شدن هر نوع تحریم در این زمینه به پیچیده‌تر شدن موضوع هسته‌ای و سخت‌تر شدن حل و فصل آن منجر می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به مباحث مطرح شده در اروپا و آمریکا از جمله در کنگره آمریکا مبنی بر ناکارآمد بودن تحریم‌ها علیه ایران و تأکید بر جایگزینی سیاست‌های تعاملی به جای تقابلی اشاره کرد و یادآور شد: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند تحریم‌های جدیدی را در شرایط کنونی اضافه کنند به خودشان مربوط است، ولی هیچ کمکی به حل موضوع هسته‌ای نخواهد کرد، بلکه ایران را بر مواضع خود برای تثبیت حقوق هسته‌ایش مستحکم‌تر خواهد کرد.

براساس اخبار منتشر شده مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد سخت‌ترین تحریم‌های این کشور علیه ایران را به رای بگذارد. تحریم‌های جدید در صورت تصویب و به مرحله اجرا درآمدن، می‌توانند مشتریان باقی‌مانده نفت ایران را نیز مجبور به یافتن منابع انرژی جدید کنند.

عراقچی بار دیگر اظهارات منسوب به نوری المالکی نخست‌وزیر عراق مبنی بر تمایل تهران برای مذاکره مستقیم با واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای را رد کرد.

وی مواضع متناقض آمریکایی‌ها در علاقه‌مندی برای گفت‌وگو با ایران و از سوی دیگر تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان را در آستانه تغییر دولت در ایران و در راستای فضاسازی رسانه‌ای و سیاسی دانست و افزود: جامعه ایران نشان داد که جامعه‌ای پلورالیستی است و افکار و ایده‌های مختلف در آن وجود دارد که به راحتی عرضه شده و با هم تعامل می‌کنند و سیاست‌ها از آن استخراج می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: شاید فکر می‌کنند با تغییر دولت و نشاط سیاسی در جامعه می‌توانند فضا را به گونه‌ای تخریب کنند که دولت بعدی با مشکل مواجه شود و از دید خام آنها، مجبور به اعطای امتیازات بیشتر شود؛ ولی قطعا بر این باورم که این گونه اقدامات اثر معکوس خواهد داشت.

نظرات بینندگان