arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۲

درخواست هاي مکرر آمريکا از توئيتر براي جمع آوري اطلاعات درباره کاربران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه اجتماعی توئیتر با انتشار گزارشی در سان فرانسیسکو اعلام کرد درخواست دولت های مختلف جهان برای دریافت اطلاعات مربوط به کاربران این شبکه در شش ماه ابتدایی سال پیوسته افزایش یافت اما نکته قابل تامل این بود که سه چهارم این درخواست ها از طریق دولت آمریکا به این شبکه فرستاده شد.

به گزارش انتخاب ،؛ در گزارش شبکه توئیتر که به منظور شفاف سازی فعالیت این شبکه منتشر شد، آمده است دولت های جهان در شش ماه ابتدایی امسال در مجموع یک هزار و 157 درخواست برای کسب اطلاع از کاربران حساب های توئیتر به این شبکه ارسال کردند که از این تعداد 78 درصد متعلق به مقامات آمریکایی بود.

توئیتر در این گزارش تصریح کرد به 67 درصد از درخواست های مقامات آمریکایی پاسخ مثبت داده و اطلاعات مورد نظر را در اختیار آنها قرار داده است.

در گزارش توئیتر آمده است از ابتدای سال 2012 این سومین گزارشی است که توئیتر برای شفاف سازی درباره عملکرد خود منتشر می کند و از آن زمان تا کنون شمار درخواست هایی که دولت های جهان برای کسب اطلاعات از حساب های توئیتر و کاربران آنها برای این شبکه ارسال کرده اند، پیوسته افزایش یافته است.

شمار این درخواست ها در نیمه دوم سال گذشته میلادی یک هزار و نه مورد و در نیمه اول سال گذشته میلادی 849 مورد بود.

در نیمه اول سال 2013، ژاپن دومین کشوری است که بیشترین درخواست ها را برای دریافت اطلاعات از کاربران توئیتر برای مسئولان این شبکه اجتماعی ارسال کرده و از کل درخواست های ارسال شده برای توئیتر، هشت درصد از آنها متعلق به ژاپن بوده است در حالی که از ژوییه تا دسامبر سال گذشته، سهم ژاپن در درخواست های ارائه شده به توئیتر از شش درصد فراتر نرفت.

شبکه اجتماعی توئیتر که مقر آن در سان فراسیسکو در ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا است در گزارش خود تصریح کرد درخواست هایی که دولت های جهان برای این شبکه ارسال کرده اند غالبا با تحقیقات جنایی مرتبط بوده است. این شبکه تاکید کرد طبق قوانین رایج، مقامات توئیتر حق ندارند محتوای اطلاعاتی را که دولت ها از این شبکه خواسته اند، افشا کنند.

گزارش جدید شبکه اجتماعی توئیتر در حالی منتشر می شود که افشاگریهای بحث برانگیز و رسواکننده ادوارد اسنودن درباره برنامه های نظارتی و جاسوسی دولت آمریکا در بخش مخابرات و اینترنت، بی اعتمادی جهانیان را به شبکه اینترنت و شبکه های اجتماعی تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سان فرانسیسکو ، جرمی کیسل Jeremy Kessel، از مسئولان حقوقی توئیتر، در تحلیلی که در وبلاگ این شبکه منتشر شد اعلام کرد:« بحثی مهم و جدی درباره دامنه اطلاعاتی که شرکت های اینترنتی باید اجازه داشته باشند در وزارت خانه ها و مقامات امنیتی دولت ها قرار دهند، آغاز شده است. ما تلاشهای خود را با گروههای دفاع از آزادی های مدنی و دیگر همکاران و شرکایمان هماهنگ کرده ایم تا دولت آمریکا مجبور شود درخواست های خود را برای دریافت اطلاعات از کاربران اینترنت با شفافیت بیشتری مطرح کند.»
نظرات بینندگان