arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۲

احمد خاتمی: افراطی‌ها سنخیتی با اعتدال ندارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری کابینه‌ای معتدل در دولت آینده گفت که افراطی‌های تند رو نمی‌توانند هیچ سنخیتی با کابینه اعتدال داشته باشند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های امروز نماز جمعه این هفته تهران گفت: روز پایانی دولتهای نهم و دهم است و من صمیمانه از سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری که این عزیزان در طول هشت سال در خدمت به کشور اسلام، قرآن و اهل بیت داشته‌اند تشکر می‌کنم.

وی افزود: اگر هم کسی نخواهد واقعیت‌ها را بپذیرد نمی‌تواند در سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری این دولت در خدمت به مردم کمترین تردیدی کند. لذا به این دولت خدا قوت می‌گوییم و به استقبال دولت یازدهم می‌رویم.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری مراسم تنفیذ حسن روحانی در روز شنبه اضافه کرد: مراسم تحلیف در روز یک شنبه برگزار می‌شود و در آن 11 رئیس‌جمهور، دو نخست وزیر، چهار معاون رئیس‌جمهور و 9 وزیر خارجه شرکت می‌کنند و این یک رویداد تاریخی مهم است.

خاتمی با بیان اینکه "از خدا می‌خواهیم رئیس‌جمهور منتخب بتواند خدمتگزار مردم باشد"، تاکید کرد: خط ما خط ولایت است و موضع ایشان هم این است که باید به دولت کمک کرد تا بتواند گره‌ها را باز کند. رئیس‌جمهور منتخب هم رئیس‌جمهور همه مردم است و پایبندی وی به آنچه به آن سوگند می‌خورد کشور را بیمه خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران با ابراز امیدواری نسبت به تشکیل کابینه‌ای معتدل یادآور شد: ما جز خیر و علاقمندی به موفقیت آقایان چیزی در دلمان نیست. نه عاشق چشم و آبروی کسی هستیم و نه با کسی عقد اخوت بسته‌ایم. اگر هم نصیحتی داریم دلسوزانه است. معتقدیم کابینه معتدل واقعی می‌تواند رئیس جمهور را کمک کند تا بتواند به سوگندش عمل کند.

وی همچنین گفت: افراطی‌ها که از مصادیق بارز آن افراطی‌های تندرویی هستند که در فتنه 88 میدان‌داری کردند نمی‌توانند هیچ سنخیتی با کابینه اعتدال داشته باشند. لذا امیدواریم کابینه معتدل شکل بگیرد که بتواند به مردم خدمت کند.

سیداحمد خاتمی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، به وضع تحریم‌های نفتی از سوی مجلس نمایندگان آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: اینها در پی دشمنی‌های گذشته تشدید تحریم‌ها را مثلا با رای بالا تصویب کرده‌اند. این جنایتکاران به دنبال این هستند که فشار بیاورند تا امت قهرمان دست از آرمانهایشان بردارند.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: آنها با ایران اسلامی طرف هستند و نه ایران هسته‌یی. وقتی اینها فهمیدند که مقام معظم رهبری می‌گوید ما به دنبال بمب اتم نیستیم پس کارشان بهانه جویی است و می‌خواهند نظام اسلامی نباشد. اگر مساله هسته‌یی تمام شد موضوع حقوق بشر را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف آنها از تشدید تحریم‌ها دست برداشتن از اسلام است اما جواب ما همان جواب گذشته است که امام (ره) فرموده‌اند اگر دشمنان ما را تحریم اقتصادی کنند فرزند رمضانیم و اگر ما را تهدید نظامی کنند فرزند عاشوراییم. قطعا این ملت عاشورایی و رمضانی ملتی مقاوم و نستوه خواهند ماند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به قرار دادن نام حزب‌الله در فهرست تروریست‌ها از سوی اتحادیه اروپا آن را اقدامی عجیب توصیف کرد و گفت: حزب‌الله جریانی سالم و متدین و در عین حال ملی است که پاسدار تمامیت ارزی لبنان هم هست و کار آنها فقط دفاع از کشور در قبال تجاوزهای رژیم صهیونیستی است.

خاتمی این اقدام اروپا را کپی برداری از رفتار انگلیس دانست و یاد آور شد: چه بسا طراح این کار هم انگلیسی‌ها بوده باشند که اتحادیه اروپا را به دنبال خود کشانده‌اند آنها حزب‌الله را تروریست می‌نامد اما در مقابل از جریان جهنمی سازمان منافقین که 17 هزار نفر را در کشور ترور کردند حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: آنچه مایه تاسف است این است که اتحادیه اروپا سعی می‌کرد خود را مستقل نشان دهد و بگوید که قطب قدرتی در مقابل آمریکاست اما در این جریان آنها تدر حرکت برده وار نوکر آمریکا شدند و با این کار آبروی خود را بردند . ضمن این که حزب‌الله محبوب مردم، جهان اسلام و استخوان در گلوی صهیونیسم و خواری در چشم آنها باقی خواهد ماند.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نامگذاری جمعه آخر ماه رمضان به نام روز قدس گفت: جهان اسلام یکپارچه است و امام راحل عظیم‌الشان با همین مبانی چنین روز را روز قدس نامیدند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "فلسطینیان مظلوم هستند"، افزود: بیش از 60 سال است که پنج میلیون نفر آواره‌اند، 5 هزار و صد نفر در فلسطین اشغالی اسیرند، 250 کودک و نوجوان زندانی رژیم صهیونیستی هستند، 14 زن اسیرند، 527 نفر محکوم به حبس ابد هستند و 1400 نفر از وضع وخیم جسمی رنج می‌برند که اینها مسلمان و مظلوم‌اند و ما بر همین مبنا به صحنه آمدیم و با فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل نفرتمان را از این جنایات و یاری‌مان را نسبت به مظلومین اعلام کردیم.

خاتمی با اشاره به برگزاری مذاکرات سازش بین دولت خودگران و رژیم صهیونیستی در آمریکا افزود:‌دولت ظالم و جبار آمریکا با استفاده از فرصتی که با غفلت مسلمانها به دست آمده در پی آن است که دوباره مذاکرات سازش را دنبال کند. در حالی که این مذاکرات در طول بیش از 60 سال اشغال فلسطین ذره‌ای سود به حال مظلومین فلسطین نداشته و اگر هم خیر و برکتی بوده در راستای مقاومت، انتفاضه و مقاومتهای 20 روزه و 8 روزه در برابر رژیم صهیونیستی بوده است.

وی مقاومت را تنها حلال و مشکل گشا در مساله فلسطین دانست و یاد آور شد: تمام این مذاکرات‌ها مساله تثبیت رژیم صهیونیستی، مشروعیت آن و ایجاد حاشیه آمن برای رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان، با بیان اینکه "تفرقه در جهان اسلام راهبرد اخیر کاخ سیاه (کاخ سفید) است"، خاطرنشان کرد: آنها یک مشت احمق و ساده لوح تکفیری گیر آورده‌اند که مثل آب خوردن آدم می‌کشند و اینها را به جان جهان اسلام انداخته‌اند و مشغولشان کرده‌اند و خودشان فایده‌اش را می‌برند. جنایتکارانی که با پول آمریکا و بیگانگان تغذیه می‌شوند در عراق آدم می‌کشند و در سوریه جنایت می‌کنند. اینها قطعا وابسته به بیگانگان و صهیونیسم جهانی هستند.

خاتمی با بیان اینکه "تکفیری‌ها هم از سوی شیعیان و هم از سوی اهل تسنن محکوم شده‌اند"، گفت: در مصر مسلمانها به جان هم افتاده‌اند و برادرکشی می‌کنند. ما مردم مصر را مردمی فهیم و متمدن می‌دانیم که اسلام را می‌خواهند. آنها در طول یکی - دو سال گذشته به قانون اساسی اسلامی رای داده‌اند و مجلسی ترتیب داده‌اند که اکثریتشان مسلمانها بوده‌اند، اما اینها به وضعی افتاده‌اند که سودش را فقط رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌برند.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: هم کسانی که در میدان التحریر هستند و هم کسانی که در میدان رابعه هستند اسلام می‌خواهند پس چرا به جان هم افتاده‌اید؟ من از این تریبون به عنوان ام‌القرای جهان اسلام به آنها پیام می‌دهم که با یکدیگر گفت‌وگو کنند و از ارمغان بیداری اسلامی پاسداری کنند و نگذارند آمریکا و صهیونیست‌ها آن را مصادره کنند.

وی با بیان اینکه "غربی‌ها همین بازی را در تونس و لبنان دنبال می‌کنند"، یادآور شد: جهان اسلام باید بیداری‌اش را حفظ کند و بداند که مساله تفرقه دام همیشه دشمن علیه مسلمانهاست تا کینه شدید بین شیعه و سنی ایجاد کند.

سیداحمد خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با تبیین سبک زندگی دینی در عرصه رفتار با دشمنان گفت: دشمن کسی است که ما با او اختلاف مبنایی داریم. بنا بر آیات و روایات، نباید با دشمن رفتار مهرورزانه‌ای داشت و باید در مقابل دشمن نفوذ ناپذیر بود.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با تاکید بر این که در تعامل با بیگانگان نباید از اصول کوتاه آمد، اضافه کرد: یک مسلمان نباید پوشش و گویش و رفتارهایش به سبک بیگانگان باشد، چراکه نزدیکی با فرهنگ بیگانه، بیگانگی می‌آورد. بنابراین نباید فرهنگ بیگانه را به خود راه دهیم.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: باید نسبت به بیگانگان و حتی لبخندهای آنها هم بدبین بود. همچنانکه مقام معظم رهبری زمانی گفتند که پشت این دست کش مخملی دست چدنی است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بیگانگان نباید هیچگونه سلطه‌ای بر مسلمانان داشته باشد، افزود: باید در برابر زیاده‌خواهی دشمن ایستادگی کرد و هزینه‌اش را پرداخت. ما نباید احساس ضعف و سستی در برابر دشمن کنیم بلکه باید مقاوم در مقابلشان بایستیم و تن به تسلیم ندهیم.

نظرات بینندگان