arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۳۴۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۲

بهمنی تهدید به شکایت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تسنیم: رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه عده‌ای این روزها با شلوغ‌کاری می‌خواستند ۷۵ کشتی خودرو و کالای لوکس را به‌اسم دارو و کالای اساسی وارد کنند که وی نگذاشته، کسانی را که می خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، تهدید به برخورد قضایی کرد.

محمود بهمنی درباره توقف ثبت سفارش کالای اساسی و دارو با ارز 1226 تومان، اظهار داشت: اصلاً توقف نداریم، ارز مورد نیاز کالاهای اساسی در بودجه امسال دیده شده و باید مابه‌التفاوت آن از محل بودجه تأمین شود.

وی در همین ارتباط درباره اظهارات مسئولان مختلف درباره جلوگیری بانک مرکزی از ترخیص دارو و کالای اساسی از گمرک، افزود: منتهی اینها یک مقدار شلوغ می‌کنند و قصد دارند کالاهای غیراساسی را هم لابه‌لای دارو و کالای اساسی با نرخ 1226 تومان ترخیص کنند و بعد در بازار آزاد با نرخ 3000 الی 3170 تومان بفروشند.

* آقایان می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند/ بیت‌المال را مجانی تحویلشان نمی‌دهم

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه پشت پرده اعتراضات به عدم ترخیص دارو و کالای اساسی نقشه برای ورود کالاهای لوکس با ارز 1226 تومان و فروش با ارز 3000 تومان است، در پاسخ به خبرنگار ما که گفت اما اخبار زیادی از داروهای دپوشده در گمرک بیرون آمده است، تصریح کرد: درباره دارو و کالای اساسی هیچ مشکلی نداریم و اینها با ارز 1226 تومان ثبت سفارش می‌شوند و مابه‌التفاوت آن با ارز رسمی هم در بودجه دیده شده است و پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واقعاً هیچ مشکلی برای ترخیص دارو و کالای اساسی با ارز 1226 تومان وجود ندارد، گفت: اما عده‌ای شانتاژ می‌کنند و بر این باور هستند که با شلوغ‌کاری می‌توانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این درست نیست که ما بیت‌المال را ــ دقیقاً تأکید می‌کنم بیت المال را ــ مفت و مجانی با ارز 1226 تومان در اختیار این افراد قرار دهیم که آنها در بیرون با نرخ 3100 تومان بفروشند.

خبرنگار تسنیم گفت: آقای دکتر، بنده از ابتدا اظهارات شما را درباره ارز 1226 تومان و اعتراضات وارده این داستان دنبال کردم، شما به‌شدت مخالف ترخیص کالاها با ارز 1226 تومان بدون پرداخت مابه‌التفاوت بودید، چه شد که یک‌باره و آن‌هم چند روز مانده به پایان کار دولت دهم رضایت دادید که دارو و کالاهای اساسی دپوشده در گمرک ترخیص شود؟

رئیس‌کل بانک مرکزی پاسخ داد: رضایت ندادم. یارانه کالاهای اساسی در بودجه دیده شده و بایستی مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنند ولی نکردند به همین منظور بانک مرکزی تعهد گرفت که بعد از ترخیص و فروش این مبلغ را برگردانند.

* از ابتدا مشکلی با ترخیص دارو نداشتیم/ به‌اسم دارو کالاهای لوکس وارد می‌کنند

بهمنی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا بانک مرکزی آن‌قدر دیر تصمیم به ترخیص دارو و کالاهای اساسی با دریافت تعهد از واردکنندگان گرفت، اضافه کرد: نه، نه، عده‌ای می‌گویند این کالاها را مجانی بدهید و ما ببریم هرکاری دلمان می‌خواهد با آن انجام دهیم، این‌طور که نمی‌شود.

وی تصریح کرد: یک عده به‌دنبال استفاده از رانت و فرصت‌های مذکور هستند اما من هم در همین ارتباط گفتم بسیار خوب، آن کالاهایی که جزو کالاهای اساسی به حساب می‌آیند حتی اگر پول ندارند بیایند تعهد بدهند که بعد از ترخیص کالا و فروش در بازار مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کنند.
وی همچنین سؤال کرد: ولی مگر می‌شود خزانه را همین‌طور داد تا عده‌ای بردارند و بروند؟ این پول مملکت است، پول مردم است، اجازه نمی‌دهم با این پول هرکاری خواستند انجام دهند.
خبرنگار تسنیم گفت: آقای دکتر، درباره ماجرای دارو هم توضیح دهید، چرا درباره داروهایی که با جان مردم و بیماران ارتباط مستقیم داشت، آن‌قدر دیر تصمیم گرفتید؟

بهمنی ضمن تأکید بر اینکه درباره ترخیص دارو هیچ مشکلی وجود نداشته و ندارد، توضیح داد: بیشتر از سال گذشته برای دارو ارز تخصیص دادیم؛ شما توجه داشته باشید که بانک مرکزی ارز را تخصیص می‌دهد و باید در مقابل ریال را از این افراد دریافت کند. منتهی چون آقایان قصد ندارند ریال ارز دریافتی از بانک مرکزی را پرداخت کنند فکر می‌کنند با شلوغ کردن می‌توانند کالاها را ترخیص کنند و پولش را هم ندهند و یک آب هم رویش بخورند.

وی صراحتاً گفت: اجازه بدهید من راحت دراین‌باره بگویم، داستان به این سادگی نیست؛ هیچ مشکلی از نظر دارو و کالای اساسی نداریم؛ بانک مرکزی فقط جلوی رانت و فساد را به هر ترتیبی شده گرفته است.

* چرا گمرک بانک مرکزی را متهم اول عدم ترخیص دارو اعلام کرد؟/ برخورد قضایی می‌کنیم

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به ذکر این نکته از سوی خبرنگار ما مبنی بر اینکه پیگیری‌های تسنیم از گمرک حاکی از این بود که بانک مرکزی اجازه ترخیص داروها از گمرک را نمی‌دهد، تصریح کرد: نه، می‌دانید چرا این را می‌گویند؟ اول توجه داشته باشید که ما برای ترخیص داروها اجازه می‌دهیم اما مشکل اینجاست که آقایان قصد دارند لابه‌لای داروها انواع کالاهای لوکس و تجملی را ترخیص کنند.

وی گفت: اینها به‌هوای دارو و کالای اساسی قصد دارند یک سری کالاهای دیگر را هم ترخیص کنند که بانک مرکزی اجازه انجام این کار را نمی‌دهد و می‌گوید باید برای ترخیص این کالاها مابه‌التفاوت به بانک مرکزی پرداخت شود؛ این‌طور نیست که با دلار 1226 تومان کالا ترخیص شود و هرطور و با هرقیمتی دلشان خواست در بازار بفروشند.

بهمنی ضمن تأکید بر ضرورت رسیدگی به موارد مذکور از برخورد قانونی و قضائی با افرادی خبر داد که در مصاحبه‌های خود بانک مرکزی را متهم اصلی عدم ترخیص دارو و کالای اساسی اعلام کردند.

این عضو کابینه دولت دهم بار دیگر بر این نکته که کالاهای لوکس و تجملی را نباید قاطی دارو و کالای اساسی بکنند و قصد ترخیص آنها را داشته باشند، اظهار داشت: ما اصلاً هیچ مشکلی درباره دارو و کالای اساسی نداریم به‌خاطر اینکه مابه‌التفاوت ارز 1226 با 2470 تومان کالا و دارو در بودجه دیده شده و پرداخت هم می‌شود، البته ما گفتیم که واردکنندگانی که الآن هیچ پولی ندارند می‌توانند با تعهد کالاهای‌شان را ترخیص کنند.

* بانک مرکزی اجازه ترخیص خودرو به‌اسم دارو را نمی‌دهد

خبرنگار تسنیم گفت: به همین خاطر شرط کردید که نمایندگان بانک مرکزی، گمرک، وزارت بهداشت و وزارت صنعت، هنگام ترخیص دارو و کالاهای اساسی در بنادر حضور داشته باشند؟
رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ ضمن تأیید نکته مذکور صراحتاً ادامه داد: دیگر نباید خودرو به‌اسم دارو و با ارز 1226 تومان ترخیص شود.

خبرنگار ما از وی پرسید: یعنی به‌اسم دارو طی این مدت خودرو در بنادر بوده و مسئولان به‌اسم دارو قصد ترخیص خودرو را داشتند؟ که بهمنی گفت: من بیشتر از این توضیح نمی‌دهم؛ اما شما توجه کنید که یک سری کشتی در گمرک می‌آید و بعد اعلام می‌کنند فلان مقدار کشتی پشت بندر منتظر است، این کشتی‌ها چی هستند؟ باید یک نفر از نزدیک برود و ببیند این کشتی‌ها واقعاً چه‌چیزی حمل کرده‌اند.

* فقط 8 کشتی از 83 کشتی حاوی دارو و کالای اساسی بود/ 75 کشتی دیگر لوکس بودند

بهمنی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر "با احتساب موارد مذکور 83 کشتی که اعلام شده بود حاوی کالاهای اساسی هستند و اجازه ترخیص ندارند، شامل خودرو و کالاهای لوکس بوده‌اند؟" خاطرنشان کرد: اصلاً این کشتی‌ها شامل دارو و کالاهای اساسی نبودند؛ مجموع کشتی‌های حامل دارو و کالاهای اساسی 7 الی 8 کشتی بودند که تازه رسیده بودند و ما به‌محض رسیدن آنها گفتیم: سریعاً نسبت به ترخیص این کشتی‌ها اقدام کنید و حتی اگر پول نداشتند با تعهد کالاهای‌شان ترخیص شود!

وی گفت: بانک مرکزی باید پول این کالاها را بگیرد و به خزانه واریز کند؛ این پول بیت المال است اما آقایان می‌گویند: بگذارید ما بدون پرداخت پول این کالاها را با ارز 1226 تومان وارد کنیم؛ متأسفانه ما نمی‌توانیم هرچیزی را بگوییم و به همین خاطر آقایان در این مدت هرچه دلشان خواسته، گفته‌اند.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی تمام متخلفان را به دادگاه می‌کشاند و این‌طور نیست که هرچه دلشان بخواهد بگویند و با شلوغ کردن جامعه و شانتاژ کالاها را بردارند و بروند؛ ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
0
0
آقای بهمنی درنگ نکنید به قوه قضائیه سریعا اعلام کنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
0
0
اونی که باید شکایت کند ما هستیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
0
0
این آقایان کیستند چرا میترسید اسم آنها رابیاورید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
0
0
آقایان می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند/ بیت‌المال را مجانی تحویلشان نمی‌دهم
)((من سهممو میخوام)
نظرات بینندگان