arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۲

جوانفكر: احمدی نژاد قابل حذف نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد نوشت:

علي‌اكبر جوانفكر در دي ماه سال گذشته بعد از تحمل 3 ماه زندان به مرخصي آمد و در اين مدت كمتر حاضر شد پاي ميز مصاحبه بنشيند. جوانفكر از جمله خطوطي بود كه محمود احمدي‌نژاد بر «قرمز» بودن آن تاكيد كرده بود. اما همزمان با آخرين سفر احمدي‌نژاد به نيويورك جوانفكر راهي زندان اوين شد.

زنداني شدن جوانفكر با بازگشت مهدي هاشمي، فرزند آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به تهران و بازداشت او همزمان بود و اين از جمله مسائلي است كه در جريان بازداشتش براي وي محل ايراد و اشكال است. احمدي‌نژاد هم نسبت به بازداشت او سكوت نكرد و از همان نيويورك ابراز تاسف خود را از اين مساله اعلام كرد و حتي احتمال «بهره‌برداري و سوءاستفاده دشمن» هم مانع از آن نشد كه تا زمان بازگشتش به كشور در اين خصوص سكوت كند.

در گفت‌وگويي كه با جوانفكر داشتيم تاكيد كرد كه قصد احمدي‌نژاد از بازديد زندان اوين هيچ ارتباطي با زنداني شدن او نداشته است. مشاور رسانه‌يي احمدي‌نژاد در روز پنجم مهرماه سال گذشته به جرم انتشار نشريه خاتون (ويژه نامه ضميمه روزنامه‌ايران) و همچنين توهين به رهبري روانه اوين شد. اتهاماتي كه هيچ‌وقت جوانفكر آنها را نپذيرفت اما قانون براي او مجازات 6 ماه زندان براي انتشار «خاتون» و يك سال هم به جرم توهين به رهبري در نظر گرفت.

اما مديرمسوول سابق روزنامه ايران از مجموع يك سال و نيم حبسي كه قانون براي او معين كرده بود تنها 3 ماه را در زندان گذراند و بعد از آن به دليل آنچه ضعف و مشكلات جسماني اعلام شد به مرخصي آمد و ديگر هم به زندان بازنگشت.

وي معتقد است احمدي‌نژاد به دليل گزارش‌هايي كه به او رسيده بود پس از بازگشتش از نيويورك به تهران تصميم به بازديد از زندان گرفته بود؛ «وقتي با تصميم رييس‌جمهور براي بازديد از زندان اوين مواجه شدند، اتاق فكر آنها به طرح اين ادعا پرداخت كه هدف آقاي احمدي‌نژاد از اين بازديد، ديدار با جوانفكر است كه البته اين هم حرف غلطي بود.»

انتخابات رياست‌جمهوري و پيروزي روحاني در آن موضوع ديگري بود كه در گفت‌وگو با جوانفكر به آن پرداختيم. به اعتقاد جوانفكر اصولگرايان در انتخابات اخير از اصلاح‌طلبان شكست خوردند كه البته به زعم او شكست اصولگرايان به معناي شكست جريان دولت نيست.

جوانفكر ضمن تاكيد بر اينكه استفاده از واژه «جريان» را براي تيم احمدي‌نژاد نمي‌پسندد اما درباره انتخابات با اشاره به رد صلاحيت مشايي در آن مي‌گويد: «من نسبت شكست دادن به دولت آقاي احمدي‌نژاد را نمي‌پذيرم. مگر ما در چه رقابتي شركت داشته‌ايم كه حالا بگوييم شكست خورده‌ايم. »

جوانفكر در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به حمايت اشخاصي همچون آيت‌الله مصباح‌يزدي در دو دوره انتخابات رياست‌جمهوري پيشين مي‌گويد كه اين مساله تاثير چنداني در به رياست‌جمهوري رسيدن احمدي‌نژاد نداشته است؛ «اگر طيف آيت‌الله مصباح‌يزدي در جامعه وزني دارند و تعيين‌كننده‌يي در انتخابات هستند، خب در انتخابات اخير هم اين طيف از آقاي جليلي حمايت كردند. پس چرا آقاي جليلي نتوانست راي بياورد؟»

جوانفكر در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با «اعتماد» با ابراز ناخرسندي از مساله عدم احراز صلاحيت اسفنديار رحيم‌مشايي در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: «رييس‌جمهور از يك نفر حمايت كرد تا مردم اين امكان را داشته باشند درباره ادامه دولت فعلي هم اظهارنظر كنند. خوب بود ايشان هم صلاحيتش تاييد مي‌شد و نتيجه رقابت همه‌چيز را معلوم مي‌كرد. همانطور كه صلاحيت آقاي قاليباف در همان شب قبل از اعلام نتايج بررسي صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان، تاييد شد.»

او درباره سكوت احمدي‌نژاد نسبت به رد صلاحيت مشايي گفت: «آقاي احمدي‌نژاد سكوت كردند و سكوت هم خودش به هر حال يك موضع است. اما اينكه شما فكر كنيد با رد صلاحيت آقاي مشايي، گفتمان آقاي دكتر احمدي‌نژاد حذف شده است به گمان من تصور باطلي است و اين جريان در جامعه و بين مردم زنده خواهد ماند كه در يك موقعيت و شرايط ديگري احتمال اينكه دوباره بتواند بروز و ظهور پيدا كند وجود دارد.»

جوانفكر در طول گفت‌وگو اصرار زيادي دارد تا اثبات كند رفتارها و اقدامات احمدي‌نژاد عقلاني بوده است. او براي اثبات اين مدعا از استناد به رشد توليد فولاد و فرستادن ميمون به فضا هم دريغ نمي‌كند و تاكيد مي‌كند: «آيا مي‌توان با رييس‌جمهوري كه عده‌يي با كمال وقاحت او را به انجام كارهاي غير عقلاني متهم مي‌كنند، به چنين موفقيت‌هايي دست پيدا كرد؟»

به باور جوانفكر احمدي‌نژاد در سال‌هاي اخير تضعيف و تبديل به رييس‌جمهوري ضعيف شده بود كه كارآمدي لازم را نداشت. به گمان او امثال حسن ابوترابي‌فرد نايب‌رييس مجلس از جمله كساني بودند كه با اقدامات شان باعث تضعيف احمدي‌نژاد شدند؛ «دوستاني كه آمدند چهار سال پيش آن نامه را منتشر كردند به رييس‌جمهور آسيب جدي وارد كردند. در واقع او را ناكارآمد كردند و با اين كارشان به دنيا گفتند كه اين رييس‌جمهور فاقد اختيار است. آقاي ابوترابي‌فرد اين كار را انجام دادند. در فاصله‌يي كه هنوز چند ساعت از نامه رهبري به آقاي احمدي‌نژاد نگذشته بود، آقاي ابوترابي‌فرد نامه رهبري را منتشر كردند.»

اشاره جوانفكر به ماجراي عزل حيدر مصلحي وزير اطلاعات توسط احمدي‌نژاد و انتصاب مجدد وي با حكم حكومتي است كه در نهايت به ابقاي مصلحي و خانه‌نشيني يازده روزه احمدي‌نژاد منجر شد. مشروح گفت‌وگوي ما با علي‌اكبر جوانفكر مشاور رسانه‌يي محمود احمدي‌نژاد را مي‌توانيد در ويژه نامه‌يي كه در روز شنبه هفته آينده منتشر خواهد شد بخوانيد.

نظرات بینندگان