arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۲

دردناک‌تر از مرگ نقال بزرگ شاهنامه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مدرسان و پژوهش گران نمایش‌های آیینی و سنتی ایران تاکید می‌کند دیگر نمی‌توان لنگه مرشد ولی الله ترابی را پیدا کرد.

به گزارش خبرآنلاین، داوود فتحعلی بیگی با ابراز تأسف از درگذشت این نقال پیشکسوت، بهره نگرفتن درست و کامل از هنر و تجربه مرشد ترابی را دردناک‌تر از مرگ او می‌داند.

این هنرمند که سال‌هاست روی نمایش‌های آیینی ایران کار و پژوهش می‌کند، می‌گوید: «در این شرایط تلخ نمی‌دانم باید سر کدام مسوول فریاد کشید. غفلت، بی توجهی و بی اعتنایی به سنت‌های نمایشی کشورمان، باعث شده در آستانه نابودی این میراث گران بهای فرهنگی قرار بگیریم.»

او ادامه می‌دهد: «بارها و بارها از مسوولان خواستیم تا برای انتقال تکنیک‌های هنری مرشد ولی الله ترابی کارگاهی آموزشی برپا شود که هیچ گوش شنوایی پیدا نکرد. حتی سال 90 مصوبه ای برای راه اندازی این کارگاه با بودجه اندک سه میلیون تومان داشتیم که آن هم عملی نشد. حالا فردا هم می‌آیند در مراسم تشییع پیکر او شرکت می‌کنند و از هنرش سخن می‌رانند که دیگر دردی را دوا نمی‌کند.»

فتحعلی بیگی می‌افزاید: « همچنین درخواست کردیم یک دوره کامل نقل شاهنامه توسط مرشد ترابی ضبط شود تا نسخه ای تصویری برای همیشه داشته باشیم که متأسفانه مسوولان و مدیران اعتنایی نکردند. آنان تنها منتظر هستند هنرمندی بیمار شود یا بمیرد تا به سراغش بروند.»

مرشد ولی الله ترابی نقال شناخته شده ایران در سن 77 سالگی، روز شنبه 13 مرداد در بیمارستان مدائن تهران درگذشت.
نظرات بینندگان