arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۲

آلوده‌‌ترين لوازم آشپزخانه را بشناسيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه فقط سينك ظرف‌شويي يا سيم و اسكاچ جزو آلوده‌ترين وسايل آشپزخانه هستند و بايد آنها را با مواد شوينده شست، درحالي‌كه متخصصان صنايع غذايي مي‌گويند برخي ديگر از وسايل آشپزخانه هم مي‌توانند آلودگي‌هاي محيطي و غذايي را در خود نگه دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، برخي وسايل مختص به آشپزخانه اگر به درستي شسته و استفاده نشوند،مي‌توانند عامل انتشار انواع ميكروب‌ها مانند اي‌كولاي، سالمونلا، ليستريا و قارچ‌ها در ميان لوازم آشپزي يا حتي غذاها باشند. در ادامه همين مطلب، شما را با اين 6 وسيله آلوده آشنا مي‌كنيم:

دربازكن
معمولا از دربازكن‌هاي دستي يا برقي براي باز كردن در انواع كنسرو و تن ماهي استفاده مي‌شود و بيشتر ما هم آن را پس از استفاده (بدون شستن) داخل كشوي قاشق‌ها مي‌اندازيم، اما اين كار مي‌تواند باعث باقي‌ماندن مقداري از محتويات تن ماهي يا كنسرو روي چرخ‌هاي دربازكن و رشد و تكثير انواع قارچ‌ها، كپك‌ها و باكتري‌ها در سطح اين وسيله و ديگر وسايل داخل كشو شود. دربازكن بايد پس از هر بار استفاده با آب گرم و مايع ظرف‌شويي به كمك يك مسواك، خوب شسته شود.

جاچاقويي
اين روزها خيلي‌ها دوست دارند بسته‌هاي بزرگ و كوچك چاقو را كه حاوي يك جا چاقويي و تعدادي چاقو با اندازه‌هاي مختلف است، بخرند و آن را در آشپزخانه قرار دهند تا هر زماني كه به هر مدل چاقو نياز داشتند، در دسترس‌ باشد، اما شما به عنوان خانم خانه، يادتان مي‌آيد آخرين باري كه سطح داخلي و بيروني اين جا چاقويي را با مواد شوينده شستيد، كي بود؟ براي شستن اين وسيله بايد يك ظرف گود را پر از آب گرم، پودر صابون و كمي مواد ضدعفوني‌كننده كنيد، سپس جاچاقويي را چند دقيقه داخل اين محلول بگذاريد و پس از خارج كردن، تمام زواياي آن را با يك مسواك يا برس كوچك به خوبي بشوييد و آب بكشيد.

پس از خشك شدن كامل، مي‌توانيد چاقوها را در جاي مخصوص خود قرار دهيد. از آنجا كه شما چاقوها را پس از خارج‌كردن از جايشان و پيش از استفاده نمي‌شوييد، بنابراين امكان آلوده شدن چاقوهايي كه محفظه نگهداري آنها هرگز شسته نمي‌شود، بسيار زياد است؛ بنابراين بهتر است جا چاقويي حداقل ماهي يك بار شسته شود.
جاميوه‌اي
اگر عادت داريد ميوه‌ها را نشسته داخل جاميوه‌اي بگذاريد و جاميوه‌اي را هم سال تا سال نشوييد، بايد مطمئن باشيد كه بزرگ‌ترين عامل انتشار ليستريا، سالمونلا، كپك‌ها و قارچ‌ها در يخچال شما جاميوه‌اي است. ميوه‌هاي نشسته، اگر كمي هم رطوبت داشته باشند، مي‌توانند باعث توليد ميكروب‌هاي مختلف، كپك‌ها و قارچ‌ها در محل نگهداري‌شان شوند.

اگر اين محل نگهداري جاميوه‌اي يخچال باشد، بايد براي پيشگيري از رشد، تكثير و انتشار عوامل آلودگي به درون يخچال و مواد غذايي مختلف، حداقل ماهي يك بار جاميوه‌اي را به‌خوبي بشوييد.

براي شستن جاميوه‌اي كافيست مقداري آب گرم را با صابون يا هر ماده پاك‌كننده ديگري مخلوط كنيد، كمي جوش‌شيرين به آن بيفزاييد و اين محلول را داخل جاميوه‌اي بريزيد و اجازه دهيد حدود 2 ساعت در آن باقي بماند. سپس جاميوه‌اي را به خوبي آبكشي و خشك كنيد و آن را سر جايش قرار دهيد.
جا گوشتي در يخچال يا فريزر
آب گوشت خام حاوي سالمونلا و اي‌كولاي است. اگر اين آب به مواد غذايي ديگر شما نشت كند (به خصوص اگر قرار باشد آن مواد غذايي را خام مصرف كنيد.) حتما باعث آلوده شدن آن ماده غذايي و بيمار شدن شما در اثر مصرفش مي‌شود؛ بنابراين هميشه طبقه‌هاي پاييني يخچال يا فريزر را براي نگهداري گوشت انتخاب كنيد.

گوشت را طوري بسته‌بندي كنيد كه آب آن نشت نكند و اگر طبقه‌هاي يخچال يا فريزر، آلوده به آب و خونابه گوشت شد، بلافاصله آنها را خارج كنيد و با آب گرم و مواد شوينده بشوييد تا جلوي تكثير و انتشار ميكروب‌ها را در يخچال و فريزرتان بگيريد.

جاظرفي
جاظرفي‌هاي استيل كه كنار سينك ظرفشويي قرار مي‌گيرند، مي‌توانند باعث رشد و انتشار انواع ميكروب‌ها و باكتري‌ها باشند. اين جاظرفي‌ها بايد ماهي يك بار از كنار سينك برداشته شوند تا بتوانيد زير آنها را با مواد شوينده و ضدعفوني‌كننده تميز كنيد. خود جاظرفي هم بايد ماهي يك بار در حالي كه ظرفي درون آن قرار ندارد، با مواد شوينده و آب گرم شسته شود.

قطعه‌هاي چرخ‌گوشت
تمام قطعات چرخ‌گوشت كه با گوشت خام در تماس مستقيم هستند يا آب گوشت هنگام چرخ كردن روي آنها مي‌پاشد، در صورت تميز نشدن، ‌آلوده به ميكروب سالمونلا مي‌شوند. به همين دليل بايد تمام قسمت‌هاي چرخ‌گوشت را پس از استفاده با آب گرم و مواد شوينده خوب بشوييد. قسمت‌هايي را كه قابل جدا كردن نيستند با دستمال آغشته به آب گرم و مواد شوينده پاك كنيد تا باعث تكثير و پخش ميكروب در آشپزخانه و كابينت نگهداري چرخ‌گوشت نشود.
نظرات بینندگان