arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۲

شاخه زیتون اوباما به روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گاردین نوشت: دولت اوباما بعد از تنفیذ و تحلیف حسن روحاني، رئیس جمهور میانه رو جدید ایران که جایگزین محمود احمدي نژاد شده است، در بیانیه اي به مردم ایران براي اینکه "تلاش کردند که صدایشان شنیده شود و خواستار تغییر بودند"، تبریک گفت. در این بیانیه از دولت جدید ایران خواسته شده است که به وظایف بین المللي خود عمل کند تا آمریکا را شریکی مشتاق بیاید.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، اما ارائه این شاخه زیتون به تهران درست همزمان شد با درخواست 76 سناتور آمریکایي براي تشدید تحریم ها علیه ایران و احتمال حمله نظامي در صورتي که هیچ راه حلي براي مسئله اتمي ایران پیدا نشود. این سناتور ها در نامه اي به اوباما از او خواستند تا تحریم ها علیه ایران را تشدید کند. آنها همچنین از اوباما درخواست کردند که درحالي که درهاي دیپلماسي را گشوده است، همه گزینه ها را مطرح بداند.

در این نامه آمده است: "تا زماني که تغییرمحسوسي در روند برنامه هاي اتمي ایران مشاهده نشود، ما معتقدیم که آمریکا باید تحریم هاي شدیدتري را براي ایران درنظر بگیرد و از دولت آمریکا مي خواهیم تا بر گزینه استفاده از نیروی نظامی همزمان با پیشبرد راه حل دیپلماتیک تاکید کند."

سناتور‌های آمریکایي در این نامه که دو روز قبل از مراسم تحلیف روحاني و یک روز پس از تصویب طرح تحریم‌های جدید از سوی کنگره فرستاده مي شود تاکید کردند که در ماه سپتامبر پیگیر پاسخ شان خواهند بود.

این اقدام کنگره در شرایطي که دولت اوباما قرار بود بعد از انتخابات تغییر موضع بدهد، کمي عجیب به نظر مي رسد. روحاني وعده داده است که راه اعتدال را درپیش بگیرد. به نظر مي رسد که کاخ سفید به رئیس جمهور جدید ایران این فرصت را داده است تا به وعده هایش عمل کند.

در پیام تبریک کاخ سفید آمده است: "تحلیف روحانی فرصتی به ایران برای اقدامي سریعتر در جهت رفع نگراني هاي بین المللي در مورد برنامه هسته اي مي دهد."

آخرین دور گفتگو ها بین ایران و مجامع بین المللي در ماه آوریل بدون نتیجه پایان یافت. در آن زمان جان کري، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به نظر مي رسد گفتگو ها به بن بست رسیده است و پیشرفتي حاصل نشده است. اما انتخاب شدن روحاني امید براي یافتن راه حلي براي عبور از این بن بست را زنده کرد.
نظرات بینندگان