arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۲

محمدجواد ظریف: هرگز گرین کارت نداشتم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر امور خارجه پیشنهادی با بیان اینکه اصول سیاسی خارجی جمهوری اسلامی ایران غیرقابل تغییر است، گفت که باید هدف را با کمترین هزینه و بیشترین منافع، دنبال کرد.

به گزارش ایسنا، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور ظریف وزیر پیشنهادی حسن روحانی در جلسه امروز این کمیسیون برای بررسی دیدگاه‌ها و برنامه‌های وی گفت: آقای ظریف در این جلسه اشاره کرد که سیاست خارجی کشور واحد است و تعارض در آن قابل قبول نیست.

وی یادآور شد: وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی باید وزارت خارجه با مسوولان نظام هماهنگ باشد، گفت که خود را ملزم می‌دانم تا با نظرات مقام معظم رهبری هماهنگی داشته باشم و اگر حتی نظرات کارشناسی‌ام با نظرات حضرت آقا مغایرت داشته باشد، تبعیت از نظرات ایشان را لازم می‌دانم.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون و برخی از نمایندگان نقطه نظرات، سوالات و ابهامات خود را مطرح کردند، از جمله آقایان حقیقت‌پور، کریمی، کوثری، محسنی‌ثانی، بخشایش، شوشتری، رسایی، شوهانی، نقوی، جهانگیرزاده، آقامحمدی، بیرانوند، دواتگری، سوری، ندیمی، شفیعی و فتح‌الله حسینی دیدگاه‌ها و نظرات خود را طرح کردند.

نقوی‌حسینی ضرورت مقابله با موازی‌کاری در سیاست خارجی، رابطه با آمریکا، ضرورت هماهنگی با مسوولان نظام در سیاست خارجی رابطه با دولت با اصول حاکم بر سیاست خارجی، بحث شایعه گرین‌کارت، ضرورت تحول در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دیدگاه‌ها در ارتباط با تحولات منطقه و بیداری اسلامی، التزام عملی به نظرات و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری را از مهم‌ترین مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان در این جلسه عنوان کرد.

وی اضافه کرد: آقای ظریف در توضیحات خود گفت که هرگز گرین‌کارت نداشته و ندارم در حالی که 10 سال است که شرایط دریافت آن را داشته‌ام؛ فرزندانم در حالی در ایران زندگی می‌کنند که می‌توانستند در ایران نباشند من هم پس از رجعت به ایران هرگز به آمریکا سفر نداشته‌ام در حالی که از سه دانشگاه معتبر آمریکا برای استادی دعوت داشتم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تاکید وزیر پیشنهادی خارجه بر ضرورت هماهنگی در سیاست خارجی نظام یادآور شد: آقای ظریف در این جلسه گفت که در تمام مراحل کاری‌ام نظرات مقام معظم رهبری را عملیاتی کردم، حتی اگر نظرم مخالف با نظر آقا بوده است، همچنین با هرکسی در خارج از کشور در سطح سیاست خارجی ارتباط داشتم، اجازه داشتم.

نقوی‌حسینی به بخش دیگری از اظهارات ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در این جلسه اصول سیاست خارجی را غیرقابل تغییر دانست و افزود که آرمان‌خواهی یک کشور و ملت هیچ گاه با منافع ملی کشور مغایرت ندارد، آنچه امروز به جمهوری اسلامی قدرت می‌دهد گفتمان انقلاب اسلامی است و من معتقدم آمریکا با جمهوری اسلامی اختلاف مبنایی دارد.

وی در پایان به نقل از محمدجواد ظریف اضافه کرد: ما یک پیام جهانی و یک الگوی جهانی برای ملت‌ها داریم و آمریکا از این پیام و الگو می‌ترسد، ما باید زبان بین‌المللی را بدانیم و هدف خود را با کمترین هزینه و بیشترین منافع دنبال کنیم. خودباوری و توانمندی جمهوری اسلامی قادر به برداشتن موانع از سر راه سیاست خارجی است و ضرورت آن فهم مشترک و هم‌افزایی در حوزه اجراست.
نظرات بینندگان