arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

پاسخ دفتر زنگنه به ادعای خبرگزاری فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی انتشار برخی اخبار در خصوص «در اختیار قراردادن اطلاعات صنعت نفت در اختیار شرکت «بین»» دفتر مهندس بیژن زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی ارائه داد.

در پاسخ این دفتر آمده است:

با آغاز ریاست جمهوری جناب آقای دکتر روحانی و در آستانه معرفی کابینه ایشان، «خبرگزاری فارس»، خبری کهنه‌ای را  در تاریخ 11/5/92، تحت عنوان «افشاي اسناد نفت و گاز ايران براي ارتش رژيم صهيونيستي در دولت خاتمي»که سه سال قبل هم در تاریخ 19/3/1389 منتشر شده بود باز نشر داده است. در همان زمان  هم پاسخ ادعاهای خبرگزاری محترم فارس، تهیه و برای آن ارسال شد که متاسفانه به روال متعارف آن خبرگزاری، از انتشار پاسخ ارسالی خودداری شد.
«خبرگزاری فارس»، ادعا کرده است که وزارت نفت در سال 1383، طي قراردادي به مبلغ 2.3 ميليون دلار با يك شركت ايتاليايي به نام Bain ، جزئيات اطلاعات و اسناد نفت و گاز كشور را در اختيار اين شركت كه رياست آن را يك خانم عضو ارتش رژيم صهيونيستي بر عهده دارد، قرار  داده است.با توجه به شرایط حساس کنونی، ذکر برخی نکات برای تنویر ذهن مخاطبان محترم آن رسانه لازم به نظر می رسد:

-        موضوع قرارداد: در نيمة سال 1383، شركت ملي نفت ايران با هدف تهية طرح جامع براي تجديد ساختار و ارتقاء بهره وري، از طريق مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي نسبت به برگزاري مناقصه بين المللي براي انتخاب شركت مشاور جهت انجام مطالعات فاز اول طرح اقدام نمود. مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي با هدف انتقال تجربه و دانش انجام كار به طرف ايراني،  از ابتدا به عنوان محور ايراني قرارداد انتخاب شد. این موسسه پس از  مطالعات کارشناسی و صرف وقت فراوان براي تهية شرح خدمات مورد نياز، فهرستي از بهترين مشاوران بين المللي با تجربه را تهيه کرد. بعد از برگزاری روال قانونی مناقصات، شركت ايتاليايي Bain با توجه به تجربة كافي و اعلام بهترين قيمت پيشنهادي به مبلغ حدود 2.3 ميليون دلار انتخاب شد. مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي نيز امر نظارت بر انجام مطالعات را بر عهده گرفت. این قرارداد دو فاز داشت. فاز نخست، شامل تهية طرح كلي براي تجديد ساختار و ارتقاء بهره وري بود. اجرا و پیاده سازی این طرح جامع هم تنها با تکمیل مطالعات فاز دوم قرارداد و تهية مقدمات اجرايي و آموزشهای لازم امکان پذیر بود. 

-        ادعاي ارائه اطلاعات محرمانه به مشاور : به صراحت اعلام می شود که بر خلاف ادعای آن خبرگزاری محترم، هيچگونه اطلاعات طبقه بندي شده در اختيار شركت ايتاليايي Bain  قرار نگرفته است. اساساً ضرورتي نيز به اين كار نبوده است. اطلاعاتی که در اختيار آن مشاور قرار گرفته است عمدتاً از نوع اطلاعاتي بوده كه قابل انتشار براي مجامع داخلي و خارجي نظير سازمان اوپك است. نهادهای قانونی و نظارتی نیز در این موضوع اشراف کامل دارند. به این بخش از خبر خبرگزاری فارس دقت کنید: " شرکت ایتالیایی بین  ... اعلام کرد به دلیل اینکه ایران تحریم است، قادر به ادامه همکاری با ایران نیست." حال سوال اینجاست. از آنجا كه شركت Bain در فاز دوم مطالعات به اطلاعاتي به مراتب وسيعتر ، حجيم تر و دقيق تر از فازاول دست مي يافت (که البته آن اطلاعات هم قاعدتا طبقه بندی شده نبوده است.)، معلوم نيست كه در صورت صحت فرض خبرگزاري فارس ،چرا باید آن شرکت فرصت طلايي براي دسترسي به اطلاعات ارزشمند را از دست بدهد؟!! 

-        ادعاي صهيونيست و عضو ارتش رژيم صهيونيستي بودن رئيس هيأت مديره شركت Bain ايتاليا: این ادعا برای نخستین بار،  شش سال پس از عقد قرارداد با شرکت Bain ايتاليا از سوی خبرگزاری فارس مطرح شده است. حال آنکه پس از امضای قرارداد هيچ مرجع و يا دستگاه نظارتي ویا  بازرسی در کشور چنین ادعايي در اين خصوص مطرح نکرده بود. اما در مورد این ادعا، می توان به شفافیت تصریح کردکه :  اولا:  خبرگزاري فارس، با ذکرمحل تولد و سوابق خانم اوريت گاديش در رژیم اسراییل، نوشته است که این خانم رئيس هيأت مديرة شركت Bain آمريكاست و قريب 40 سال است كه به آمريكا مهاجرت كرده و سالها نيز در مدرسة مديريت دانشگاه هاروارد تدريس كرده است. این در حالیست که قرارداد شركت ملي نفت ایران در سال 1383 با شركت Bain ايتاليا منعقد شده است نه شرکت  Bain آمریکا. ثانیا: شرکت ملی نفت نه در زمان عقد قرارداد و نه حتی تاکنون اطلاعي از صهيونيست بودن و يا نظامي بودن رئيس هيأت مديرة شركت Bain در دست نداشته و ندارد. اما اگر فرض را بر صحت گزارش خبرگزاري فارس درباره ارتباط يكي از مسئولان شركت آمريكايي Bain (و نه شركت ايتاليايي طرف قرارداد با شركت ملي نفت ايران) با صهيونيست ها قرار دهیم آنگاه یک سوال پیش می آید که آيا خبرگزاري فارس در زمان عقد اين قرارداد يعني حدود 9 سال پيش ، از ارتباط این مقام  شرکت Bain  آمریکا با اسراییل مطلع بوده است یا خیر؟ اگر مطلع بوده و تاكنون آن را افشا نكرده است ، كه بر اساس دستگاه فكري و بينشي آن رسانه، اين كار خبرگزاري فارس ، خيانت به مسلمين بوده است و اگر در زمان عقد قرارداد مطلع نبوده و پس از قريب 6 سال از آن مطلع شده است كه در اين حالت فرقي بين مسئولان وقت وزارت نفت كه اين قرارداد را امضا كرده اند و از ارتباط مورد ادعا بي اطلاع بوده اند با خبرگزاري فارس وجود ندارد و نمي توان كسي را به دليل اقدامي كه با نيت خير و بدون قصد و ارادة نادرست به انجام رسانيده است متهم كرد.

-        ادعاي ضعف نتايج مطالعات : بنا بر اطلاعات موجود نتايج مطالعات فاز اول، پس از تأييد در مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي با كمك كميته هاي كارشناسي (با عضويت حدود 150 نفر از كارشناسان ارشد نفت) و نيز كميتة راهبري طرح،  در سال  1386 و در دوران نخست ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به تصويب هيأت مديرة شركت ملي نفت ايران رسيده است و در ادامه نیز نتايج حاصله از فاز اول طرح جامع هم در دولت نهم بعنوان پاية انجام مطالعات فاز دوم مورد استفاده قرار گرفته است. حالا دوباره به خبر خبرگزاری محترم فارس، درباره کنار کشیدن شرکت ایتالیایی مشاور بخاطر تحریم ها باز می گردیم. روشن است که شرکت مشاور کنار کشیده، نه اینکه وزارت نفت دولت جناب آقای احمدی نژاد، همکاری اش را نخواسته باشد. پس معلوم نيست كدام مقام به اصطلاح آگاه، به چه استنادي و با کدام  قوت كارشناسي نتايج اين مطالعات را بسيار ضعيف ارزيابي کرده است.

-        ادعاي امكان اجراي طرح با قيمت بسيار كمتر : در گزارش خبرگزاري محترم فارس آمده است: "فاز دوم طرح با مبلغي بسيار كمتر به يك شركت داخلي واگذار شده است ." همانطور که پیش از این ذکر شد شركت ايتاليايي براي مرحلة دوم اجراي طرح، حاضر به همكاري با شركت ملي نفت ايران نشده،  لذا راهي جز ادامة اجراي طرح از طريق ظرفيت هاي داخلي نبوده است. در این باره ناگفته روشن است  كه در انتخاب مشاور براي تشخيص مشكلات و ارائة راه هاي درمان آن ها ، هرگز انسان عاقل صرفاً به دنبال كمترين قيمت نمي رود . همانگونه كه وقتي فردي خردمند مريض مي شود براي انتخاب طبيب ، پزشكي را كه ارزانترين نرخ ويزيت را دارد انتخاب نمي کند.. در چنين مواردي، انسان عاقل به دنبال طبيب و يا جراحي مي گردد كه توانايي و تجربة كافي براي شناخت بيماري و علاج آن داشته باشد نه اينكه صرفا كمترين هزينه را پرداخت کند.

-        مفيد بودن قرارداد: اینکه شركت ايتاليايي علیرغم خواسته مسوولان شرکت ملی نفت ایران در دولت آقای احمدی نژاد، حاضر به ادامه همکاری براي مرحلة دوم اجراي طرح، نشده اند حاوی دو نکته است:  نخست اینکه: جلب همكاري مشاور خارجي براي فاز دوم طرح از ديدگاه مسئولان دولت آقاي احمدي نژاد هم ضرورت داشته و دوم آنکه: تكميل و به نتيجه رسيدن و اجرايي كردن اصل طرح جامع تجديد ساختار و ارتقاء بهره وري در شركت نفت ضرورت داشته است. لذا اطلاق كلمة قرارداد صهيونيستي به اين قرارداد مفيد ، صحيح ، معقول و لازم ، از جمله زشت کاری هایی است كه بدون دليل و مدرك و صرفاً براي زير سؤال بردن دوران درخشان خدمت زحمتکشان وقت از آن استفاده مي شود.

-        حکایت "ظل السطان"، داستان این سال ها: بعضی انسانها وقتی توان پيمودن راهي را ندارند براي نمايان نكردن ضعف خود، به تخريب ديگران می پردازند. حکایت ظل السلطان پسر ناصرالدين شاه و حاكم وقت اصفهان هنوز به یادها هست كه در حسادت با سلسلة صفوي و آثار درخشان برجاي مانده از آنها ، چون نمي توانست در اصفهان كاري كند كه به چشم بيايد ، به تخريب آثار به جاي مانده از دورة صفوي مي پرداخت .

-        در خاتمه  امید است  با واقع نگری و خیرخواهی، دست در دست هم دوران دشوار کنونی را پشت سر گذاریم. برای این منظور باید بتوانیم با کمک یکدیگر شکاف های اجتماعی را کاهش دهیم و فصل نوینی را در مبارزه با فساد به نفع تلاش های صادقانه برای توسعه کشور احیا کنیم. توسعه امید در دل مردم، ساختن ایران عزیز و عبور از شرایط تحریم های تحمیلی فعلی، تنها با همکاری همه دلسوزان این مرز و بوم میسر است. پس به جای تمرکز بر اختلافات بی پایه، بهتر است بیش ار پیش بر نقاط قوت مشترک تاکید کنیم. 
نظرات بینندگان