arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۷۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

در مورد این چهار نفر

* سید حمید کلانتری
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در جمع کابینه معرفی شده آقای دکتر روحانی به مجلس، چهار نفر دارای وجوه اشتراک بیشتر و نزدیکتری هستند. این چهار نفر عضو یک جناح یا حزب و تشکل سیاسی خاصی نیستند، همکاری زیادی با هم نداشته‌اند و اهل یک شهر و یک استان نیستند بلکه از چهار استان متفاوتند، ولیکن از نظر اندیشه، منش و عمل بسیار به هم نزدیک‌ و همدلند و می‌توانند خیلی خوب، همراه و هماهنگ شوند.

وجه اشتراک اصلی این چهار نفر این است که همه از جهاد برخاسته‌اند و علاوه بر آن، همه در دوره‌ای عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بوده‌اند، و این دوره حضور هرچند کوتاه (کمتر از دو سال) بوده، ولی در خمیرمایه شخصیتی آنان تأثیر یکسان و به سزایی داشته است. به طوری که بدون هیچ گونه تسامحی به هر چهار نفر می‌گویند جهادی و برای پیشکسوتان و موثرین جهاد چهره‌هایی قابل قبول، معتمد، برجسته و پذیرفته شده‌ هستند و من هم این توفیق را داشته‌ام که با هر چهار نفر در دوره کاریشان ارتباط یا همکاری مستقیم داشته‌ باشم.

وجه مشترک مدیریتی و اجرایی آن‌ها نوعاً برخاسته از ویژگی‌های خود جهاد و جهادگران اولیه از جمله روحیه کار و تلاش، خلاقیت، جسارت و ریسک پذیری، انعطاف پذیری، پویایی، تواضع و بی آلایشی، مشورت پذیری و روحیه کار جمعی می باشد. لازم است این حسن سلیقه و انتخاب شایسته را ابتدا به رئیس جمهور محترم و سپس به نمایندگانی که بر اساس اصول و معیارهای شایستگی به آنان رأی اعتماد می‌دهند، تبریک گفت. حسب وظیفه به نظر رسید که پاره‌ای از برداشت‌هایی که  از تواناییها، شایستگی‌ها، و سوابقی که در مورد هر یک سراغ هست، به اطلاع نمایندگان محترم برسد تا ان شاءا . . . این عزیزان نیز بتوانند با استفاده از همین اطلاعات و دیگر بررسی‌های خود به انتخاب اصلح دست زنند.

اما چهار وزیر جهادی کابینه آقای دکتر روحانی به ترتیب زمان قدمت حضور شورای مرکزی جهاد عبارتند از آقایان دکتر عباس آخوندی، مهندس نامدار زنگنه، دکتر سید حسن هاشمی، مهندس محمود حجتی که به اختصار در مورد ویژگی‌های برجسته و شایشستگی‌های آنان نکاتی طرح می‌نمایم و سعی می‌کنم امانت و انصاف در این اظهارنظر رعایت شود.

 آقای دکتر عباس آخوندی جزء اولین اعضاء شورای مرکزی جهاد سازندگی که در همین ساختمان مرکز درمانی شهید شوریده در پاستور مستقر بود، کار جهاد را با جناب آقای ناطق نوری و تحت نظر شهید بهشتی آغاز کرده بود. در آن زمان دانشجوی سال سوم دانشکده فنی تهران بود و حدود 23 سال بیشتر نداشت و پذیرش چنین مسئولیتی در چنین سنی نشان از اعتماد به نفس و توانایی‌های ذاتی وی بود. شرایط جهاد در روزها و ماه‌های اولیه و عدم برخورداری از امکانات و اعتبارات مشخص و معین و بعد هم حضور جهاد در جنگ، مسائل مبتلا به زیادی را به همراه داشت. آقای آخوندی در بین جهادی ها به عباس معروف بود. پس از حدود سه سال با دعوت آقای ناطق نوری در سن 25 سالگی معاون سیاسی وزیر کشور شد که پذیرش این مسئولیت نشان از توانمندی و مسئولیت پذیری و جرأت و جسارت وی بود. این مسئولیت در یک فضای رسمی و اداری و در شرایط خاص سیاسی سال 61 ،62 نیازمند استعداد و قدرت تحلیل و بررسی و تصمیم‌گیری‌های مهم بود. در ادامه آقای آخوندی به تکمیل تحصیلات خود تا مقطع دکتری و اخذ مدرک دکترای اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالوی لندن ادامه داد. البته در این میان دو مسئولیت مهم اجرایی داشت:  یکی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و یک دوره چهار ساله 72 تا 76 نیز در مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی مشغول. در سال های اخیر علاوه بر تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران در تشکل‌های مهمی چون نظام مهندسی ساختمان و مهندسین مشاور و در عرصه سیاست ورزی و طرح دیدگاه‌های تحلیلی در رسانه‌ها و مطبوعات و همایش‌ها حضوری فعال داشت. برداشتی که به اختصار از آقای دکتر آخوندی دارم، این است که ایشان فردی اندیشمند، استراتژیست، صاحب نظر در مسائل کلان اقتصادی، مدیریتی، دارای دید باز و روشن، آینده‌نگر و مدیری شایسته، توانا، مورد وثوق و صادق می‌باشد و حضورش در کابینه موجب اعتبار آفرینی است .

آقای مهندس زنگنه، البته کمتر کسی است که او را نشناسد، از یک شخصیت و اعتبار بین المللی برخوردار است. بیش از بیست سال سه وزارتخانه زیربنایی و اقتصادی چون جهاد سازندگی، نیرو و نفت را اداره کرده است. همیشه در سه دولت به عنوان عضو موثر کابینه و صاحب نظر شناخته می‌شود و در مجمع تشخیص سال‌ها حضور موثر و اثر بخش داشت، حضورش در اجلاس‌های اپک مایه عزت واعتبار جمهوری اسلامی ایران بود، مهمترین دست‌آورد او پروژه اساسی و بزرگ عسلویه است. زنگنه فارغ التحصیل ممتاز و برجسته دانشکده فنی تهران در رشته عمران است. در سال 61 با انتخاب معتمدین جهاد، عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی شد و یک سال بعد در سال 62 و در سن 31 سالگی به عنوان اولین وزیر جهاد در دولت آقای موسوی توسط مجلس برگزیده شد. نقش زنگنه در قوام یافتن جهاد و تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص برای جهاد فراموش نشدنی است، حضور و حمایتش از بچه‌ها و نیروهای جنگ جهاد سازندگی به ویژه در عملیات والفجر هشت در خاطره بچه‌های جنگ و نیروهای رزمی باقی است.

زنگنه با کسب تجربیات خوبی در جمع جهاد‌ی‌ها به وزارت نیرو رفت و البته همراه خود تعدادی از دوستان و مدیران جهاد را هم برد و ساختار مدیریت و سازماندهی وزارت نیرو را متحول ساخت.

حرکت ساخت سد و نیروگاه و توجه و اعتماد به نیروهای داخلی پایه همه موفقیت های بعدی در این مهم شد. حضور 8 ساله مهندس زنگنه در وزارت نفت ناشی از توفیقات قبلی  او بود که به اتفاق موافق و مخالف و اصحاب اپک بهترین دوره مدیریت در جمهوری اسلامی بود.

جرئت و جسارت زنگنه درجذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و شرکت های بزرگ برای راه‌اندازی پروژه مهم عسلویه و به تبع آن ایجاد کارخانه‌های متعدد پتروشیمی و گسترش سریع شبکه گاز در سطح استان‌ها، شهرها، و روستاها همه از آثار این حضور بود.

در یک جمله می‌توان گفت: حضور او در کابینه یعنی حضور موفق‌ترین و مجرب‌ترین وزیر و مدیر اجرایی و ارشد در کابینه است و می‌تواند نقش و جایگاه اقتصادی جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی را مورد بازسازی و بهبود قرار دهد و البته توانایی و تجربه گرانقدرش در بازسازی وزارت نفت که در 8 سال گذشته با حضور وزرای  متعدد دچارآشفتگی و نابسامانی شده یک امر ضروری است.

وزیر سوم جهادی آقای دکتر سید حسن هاشمی است. حسن هاشمی کار جهادی را با راه اندازی جهاد فریمان و جهاد استان خراسان آغاز کرد. همراه با آقای دکتر فیروزآبادی با رأی معتمدین جهاد به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد در سال 61 و در سن 24 سالگی برگزیده شد. حضورش در این مسئولیت دو سالی بیشتر به طول نینجامید و به دلیل علاقه شدیدی که به تکمیل تحصیلش در رشته پزشکی داشت، با جدیت دانشگاه را برگزید و بسیار مصمم و با پشتکار تحصیل خود را تا اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی و فوق تخصص قرنیه ادامه داد. دکتر هاشمی دوباره به جهاد پیوست و کلینیک چشم پزشکی نور را برای جهاد راه‌اندازی نمود و در ادامه با کسب موفقیت‌های فراوان در جراحی‌های متعدد چشم و کسب شهرت در این حوزه، با جرأت و جسارت جهادی و در کسوت یک کارآفرین، بیمارستان تخصصی چشم پزشکی نور را با همکاری و مشارکت جمعی از پزشکان تأسیس کرد. نکته جالب توجه این که حسن هاشمی در همه این مراحل روحیات جهادی خود را حفظ کرد و با حضور در مناطق محروم کشور مثل بشاگرد و روستاهای سیستان و بلوچستان دین خود را به محرومین و روستانشینان ادا می‌کرد. حاصل این پی‌گیری شکل گیری طرح ارزشمند نورآوران سلامت است که به ابتکار ایشان برای اولین بار در ایران اتاق‌های عمل مدرن و استاندارد در کانتینرهای مجهز بر کفی‌های تریلی و استقرار در محرومترین مناطق روستایی با حضور داوطلبانه پزشکان علاقمند انجام پذیرفت که تاکنون ده‌ها هزار نفر بیماران چشمی را معاینه، مداوا، یا عمل جراحی نموده‌اند.

اگر در یک جمله و به اختصار بخواهم دکتر هاشمی را معرفی نمایم باید بگویم، هاشمی پزشکی حاذق و دانشمند، مدیری شایسته و توانمند، فردی خلاق، جسور و شجاع، انسانی متدین، متواضع و متعادل است که می‌تواند موج جدیدی از تحرک و بهبود را در وزارت مهم بهداشت و درمان ایجاد نماید.

 و اما وزیر چهارم، مهندس حجتی، بچه‌های قدیمی جهاد او را به نام حاج محمود می‌شناسند. حجتی در خانواده‌ای متدین، ساده و کشاورز متولد شد و رشد کرد. کار جهاد را در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری شروع کرد و بعد در مسئولیت‌های مختلف جهاد از جمله شورای جهاد اصفهان ادامه داد تا سال 64 که با رأی هیأت معتمدین جهاد به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد و قائم مقام وزیر برگزیده شد. در سال 69 در کابینه اول آقای هاشمی در سن 35 سالگی استاندار محروم ترین و بزرگ ترین استان امروز کشور یعنی سیستان و بلوچستان شد. حجتی با برخورداری از خصلت‌های ویژه جهادی چون سخت کوشی، پشتکار، خستگی ناپذیری، مردمداری، ابتکار و جسارت در شرایط سخت، این استان پهناور را به خوبی اداره کرده و خاطرات خوبی را از دوره مدیریتش برجای گذاشت و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین استانداران این استان از او یاد می‌شود. پس از استانداری با وزارت نیرو، با آقای زنگنه همکاری‌اش را ادامه داد و بزرگترین پروژه سد خاکی کشور یعنی کرخه را مدیریت کرد. شایستگی‌های حجتی موجب انتخاب وی به عنوان وزیر راه در دوره اول آقای خاتمی شد. پس از ادغام وزارتخانه‌های جهاد و کشاورزی به اصرار و پیشنهاد نیروهای جهاد آقای مهندس حجتی به عنوان اولین وزیر جهاد کشاورزی برگزیده شد. حجتی با ایجاد فضای تفاهم و تعادل بین نیرهای دو وزارتخانه قبلی به خوبی موفق شد ادغام را با حداقل تنش‌هایی که امری طیبعی بود پشت سر ‌گذارد و به قضاوت بسیاری از مدبران، کارشناسان و صاحبنظران بخش، حجتی با اقتدار و سعه صدر و با اعمال روش های خاص مدیریتی موفق و به پیشبرد اهداف بخش کشاورزی و رشد تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی شد و مهمتر از همه اینکه برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در سال 82 واردات گندم صفر و جشن خود کفایی گرفته شد. نکته قابل توجه این که در لیست‌های پیشنهادی به ستاد آقای دکتر روحانی در انتخاب وزیر جهاد کشاورزی چه از طرف مدیران کشاورزی چه از طرف جهادی‌ها، آقای مهندس حجتی به عنوان نامزد برجسته مورد توافق هر دو طرف بود.

در کنار همه‌ی ویژگی های مثبت آقای مهندس حجتی چون سادگی، بی آلایشی، عزم و اراده، مردمی بودن و روحیه انقلابی و البته مشارکت پذیری لازم است اضافه نمایم که خانواده حجتی در شهرستان نجف آباد به عنوان خانواده ویژه ایثارگری و شهادت طلبی شناخته می‌شوند. بالغ بر ده نفر از نزدیکانش از جمله برادر عزیزش به فوز عظیم شهادت نایل شده‌اند که  روحشان شاد باد.

در پایان انتظار می‌رود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با دور‌اندیشی و جامع نگری با توجه ویژه به آنچه در مورد ویژگی های برجسته و ارزشمند چهار وزیر جهادی ذکر شد، با رأی قاطع و بالای خود موجب تقویت نیروهای انقلابی و شایسته برای بهبود شرایط کار وتولید در کشور شوند ان شاء ا . . .

 
عضو کوچک خانواده بزرگ جهاد

* آفتاب

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ميرناصر بوذري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
6
45
سلام
به عنوان همراهي با كلام صادقانه برادر عزيز جهادگر نويسنده مقاله و تاكيد بر نتيجه گيري- همكاران جهاد و كشاورزي با ذكر مشخصات امضا كنند.
ميرناصر بوذري - 27 سال سابقه كار - كارشناس ارشد شاغل در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
2
28
جناب اقاي مهندس حجتي در شهرستان نجف آباد متولد شده اند نه حجت آباد
نظرات بینندگان