arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

لاوروف: اسد صرفا شریک ماست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار چهار جانبه در رم که با حضور وزرای خارجه و دفاع روسیه و ایتالیا برگزار شد، در کنفرانس مطبوعاتی عنوان داشت: شرکت‌کنندگان در این دیدارها توجه ویژه‌ای برای مساله سوریه قائل شده و بر لزوم اجرای توافق‌های حاصل شده در نشست ژنو یک در ژوئن سال گذشته تاکید کردند.

وزیر امور خارجه روسیه خواهان عدم تعلل در برگزاری نشست ژنو 2 شد و اعلام کرد: تعلل در برگزاری این نشست به افزایش کشتار غیرنظامیان سوری می‌انجامد.

وی تاکید کرد که رخدادهای سوریه باعث می‌شود که برگزاری چنین نشستی امری ضروری‌تر جلوه کند.

سرگئی لاوروف عنوان داشت: مساله مشارکت مخالفان سوری در نشست ژنو 2 مانع اصلی بر سر راه برگزاری این نشست به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: پس از اینکه مسکو و واشنگتن طرح خود را مبنی بر برگزاری ژنو 2 اعلام کردند، این مساله را به نظام سوریه ابلاغ و نظام این کشور بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرد که آماده است هیاتی با اختیارات کامل را به ژنو اعزام کند و ما انتظار داریم که مخالفان نیز گامی مشابه بردارند.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو از حمایت از شخصیت‌های خاص در سوریه هیچ منفعتی نمی‌برد.

وی در ادامه گفت: ما چندین مرتبه اعلام کردیم که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نه تنها دوست صمیمی ما نیست، بلکه حتی دوست مسکو هم نیست و وی صرفا شریک ماست. وی در گذشته دوست اروپای شرقی بود اما رابطه آنها بعدا دچار تنش شد.

لاوروف تاکید کرد که منفعت روسیه در این امر نهفته است که سوریه به منبع تروریسم تبدیل نشود.

در همین راستا، "اما بونینو"، وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرد که طرف‌ها در این دیدار در رم تاکید کردند که هیچ راه حل نظامی برای برون رفت از بحران سوریه وجود ندارد و راه حل بحران این کشور باید دیپلماتیک باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما بر لزوم مقدمه‌چینی‌ها جهت برگزاری نشست ژنو 2 تاکید کردیم و امیدواریم که مخالفان سوری همیشه در این روند مشارکت داشته باشند.

وزیر خارجه روسیه از دولت و مخالفان سوریه خواست تا تلاش‌های خود را جهت بیرون راندن تروریست‌ها یکپارچه سازند.

وی با اشاره به کشتار 450 غیر نظامی کرد به دست جبهه النصرة اعلام کرد که مسئله مبارزه با تروریسم با توجه به این شرایط امری ضروری‌ است.

در همین راستا، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تاکید کرد: کشتاری که اخیرا در سوریه رخ داد و جان غیرنظامیان را گرفت، بار دیگر تاکیدی بر این مساله بود که جامعه بین‌الملل بداند که چه کسانی سلاح‌های شیمیایی در کشور را در اختیار گرفته‌اند.

وزیر دفاع روسیه نسبت به قرار گرفتن این سلاح در دست چنین افرادی هشدار داد و اعلام کرد: باید همگان این سوال را از خود بپرسند که در صورت نابسامان شدن اوضاع چه کسی می‌تواند امنیت این سلاح‌ها را تضمین کند.

از سوی دیگر، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که مسکو امید خود را برای برگزاری نشست ژنو 2 تا پیش از ‌آغاز دوره آتی نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر از دست نداده است.

وی در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: من بر این باورم که باید به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه دهیم. ما در اوایل اوت هستیم و پیش از دوره آتی نشست مجمع عمومی سازمان ملل زمانی را برای برگزاری دیدارها در اختیار داریم.

این مسئول تصریح کرد: دو دستگی مخالفان سوری و عدم توانایی آنها در قرار دادن پایه و اساس در مذاکرات ژنو مانع اصلی برگزاری این نشست است.

وی با بیان اینکه این مساله مشکل اصلی برگزاری نشست به نظر می‌رسد، اعلام کرد: مشخص نیست که چگونه در آینده‌ای نزدیک می‌توان این مشکل را پشت سر نهاد.
نظرات بینندگان