arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۸ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

اوباما دیدار خود با پوتین را لغو کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«باراک اوباما» در واکنش به اعطای پناهندگی روسیه به «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی، دیدار خود با «ولادیمیر پوتین» را که قرار بود در مسکو انجام شود، لغو کرد.

به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس از تصمیم «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی‌اش خبر داد.

این دیدار قرار بود ماه آینده میلادی در حاشیه اجلاس موسوم به «جی 20» انجام شود. آسوشیتدپرس این تصمیم اوباما را «تلافی دپیلماتیک کم‌سابقه» توصیف کرده است.

بنا بر این گزارش، اوباما این اقدام را در اعتراض به اعطای پناهندگی به «ادوارد اسنودن» در روسیه انجام می‌دهد. اسنودن افشاگر آمریکایی است که در دو ماه گذشته اسناد فوق محرمانه در مورد برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را افشا کرده است. وی هفته قبل از روسیه پناهندگی موقت دریافت کرد. اقدام مسکو در اعطای پناهندگی به اسنودن با انتقاد مقامات آمریکایی همراه شده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید ضمن تائید این خبر، گفته است اوباما در اجلاس حضور می‌یابد، اما برنامه‌ای برای دیدار دو جانبه با پوتین ندارد. این مقام کاخ سفید موضوع حقوق بشر و اختلاف در مورد طرح سپر موشکی را از دیگر دلایل لغو این دیدار اعلام کرده است. نشست ماه سپتامبر در سن‌پترزبوگ برگزار می‌شود و تا پیش از این قرار بود اوباما و پوتین در حاشیه آن دیدار داشته باشند.

«باراک اوباما» دیروز هم به انتقاد از دولت روسیه پرداخته و گفت که اقدام مسکو در اعطای پناهندگی به اسنودن وی را ناامید کرده است. وی مسکو را به تفکرات و رفتارهای مشابه با زمان جنگ سرد متهم کرده است.

نظرات بینندگان