arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
معاون وزیر نفت:

حضور زنگنه مشکلات تحریم را کاهش می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از معرفی بیژن زنگنه به‌عنوان وزیر نفت کابینه یازدهم حمایت کرد. علیرضا ضیغمی با اشاره به تجربه وزارت زنگنه در دولت‌های مختلف گفت: «با توجه به اینکه آقای مهندس زنگنه 22 سال در دولت‌های مختلف وزیر بوده‌اند و هشت سال هم تجربه وزارت نفت دارند، حضور ایشان در این شرایط حساس، می‌تواند اجرای پروژه‌ها را تسریع و مشکلات تحریم را کاهش دهد.» 

ضیغمی در این زمینه افزود: «الان برای اینکه کارها جمع شود و مخصوصا پروژه‌های پارس جنوبی به ثمر بنشیند وجود آقای زنگنه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد تا این فازها در حداقل زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.»  علیرضا ضیغمی با اشاره به برگزاری جلسه دیروز خود با وزیر نفت پیشنهادی روحانی گفت: «در جلسه یک ساعته‌ای که با آقای زنگنه داشتم، گزارش آخرین وضعیت شرکت ملی پالایش و پخش و وضعیت خطوط لوله را به ایشان ارایه کردم.»‌

وی تصریح کرد: «با اینکه آقای زنگنه هشت سال از صنعت نفت دور بوده‌اند ولی حضور ذهن خوبی داشتند و دیدگاه‌های خیلی خوبی در زمینه تکمیل و اجرای پروژه‌های پالایشگاهی، از جمله پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس و پالایشگاه‌های جدیدی مثل خوزستان، هرمز و پارس شیراز داشتند.» ضیغمی اظهار امیدواری کرد که با توجه به انتظارات مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خام‌فروشی، فاز یک ستاره خلیج‌فارس تا پایان سال 93 به بهره‌برداری برسد. «فکر می‌کنم با دیدگاه خوبی که ایشان دارد بتوان پروژه‌ها را به سرعت پیش برد. امیدوارم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هم با رای اعتماد خوب با این دیدگاه زنگنه همراهی کنند.» این را معاون وزیر نفت در امور پخش و پالایش می‌گوید.

معاون وزیر نفت در امور پخش و پالایش، درباره عملکرد گذشته بیژن زنگنه در وزارت نفت می‌گوید‌: «وقتی آقای زنگنه وزیر نفت شدند تولید نفت در دریا بر عهده شرکت ملی نفت فلات قاره بود و تولید نفت در خشکی هم زیر نظر شرکت مدیریت تولید در خشکی قرار داشت. یعنی تولید نفت کل کشور زیر چتر این دو شرکت بود. این ساختار کار را جلو نمی‌برد. حتی خارک هم در آن زمان پایانه نبود.» علیرضا ضیغمی می‌افزاید: «آن موقع هم پروژه‌های دولتی اجرا می‌شدند. به همین دلیل تامین کالا بسیار سخت بود و توسعه بسیار دشوار انجام می‌شد. وقتی آقای زنگنه وزیر نفت شدند ساختار نفت را تصحیح کردند.

شرکت ملی نفت مرکزی را تاسیس کردند و شرکت‌های تولیدی را هم به چند شرکت کارون، مارون، آغاجاری، مسجدسلیمان و گچساران تقسیم کردند. این کار در پیشبرد روند کار و سرعت تصمیم‌گیری‌ها بسیار زیاد تاثیر گذاشت.» علیرضا ضیغمی به خاطره‌اش رجوع می‌کند و اضافه می‌کند: «یادم هست وقتی در مناطق نفت‌خیز جنوب، مناقصه برگزار می‌کردیم شش ماه طول می‌کشید تا نتیجه‌اش ابلاغ شود بنابراین پیمانکاران انگیزه اجرایی‌شان را از دست می‌دادند. بنابراین یکی از کارهای مهم آقای زنگنه تغییر ساختار نفت به نفع تولید بود. اختیارات از بخش بهره‌برداری به سمت بخش تولید آمد. خلاصه خروجی کار چه در بخش تولید و چه در افزایش ظرفیت و شرکت‌های بهره‌برداری خیلی خوب بود.»

این مدیر قدیمی نفتی با اشاره به ابتکارات زنگنه در افزایش تولید گاز کشور گفت: «تا قبل از آقای زنگنه تنها یکی، دو میدان مستقل گازی راه‌اندازی شده بود. اما کل میدان گازی پارسیان در زمان ایشان راه‌اندازی شد. حتی آقای زنگنه به خاطر اینکه رقابت خوبی درست کند اجرای فاز 2 پالایشگاه گازی پارسیان را به جای شرکت ملی نفت به شرکت ملی گاز واگذار کردند تا رقابت سالمی ایجاد شود. با همین تدبیر ظرفیت پالایشگاه پارسیان از 35‌میلیون مترمکعب به 70‌میلیون مترمکعب رسید که یک رکورد برای اجرای پروژه در کشور به ثبت رسید. این از کارهای خوب آقای مهندس زنگنه بود.»


علیرضا ضیغمی آماده‌سازی زیر ساخت‌های خوب برای توسعه میادین مشترک را از کارهای خوب رستم قاسمی می‌داند: «حالا وزیری می‌خواهیم که توان اجرایی بالایی داشته باشد و از توان وزارت نفت، دولت و مجلس برای پیشبرد طرح‌های توسعه میادین مشترک به‌خصوص در پارس جنوبی استفاده کند که با توجه به شناخت اجرایی که از آقای زنگنه دارم ایشان این توان را دارد.»
وی با اشاره به استقبال و حمایت کارشناسان و مدیران باسابقه نفت و مناطق نفت‌خیز جنوب از آقای زنگنه گفت: «این موضوع بسیار ارزشمند بود و آقای زنگنه می‌تواند با ایجاد همگرایی در صنعت نفت کارها و ظرفیت‌های خوبی ایجاد کند. آقای زنگنه در وزارت نفت نمره بالایی دارد.»

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در بخش دیگری از گفت‌وگویش آغاز نهضت اول توسعه پالایشگاه‌ها را در دوره محمدرضا نعمت‌زاده می‌داند: «الان باید فاز دوم نهضت ارتقای کیفیت و پالایشگاه‌سازی انجام شود که در راس آن تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس قرار دارد که با حضور آقای زنگنه می‌تواند سرعت خوبی بگیرد.»
نظرات بینندگان