arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۸۹

"گامبیا از دست ما ناراحت شد ، چون رازش را به نیجریه گفته بودیم"

سفير ايران در نيجريه اعلام كرد كه سلاح هاي توقيف شده در نيجريه عازم گامبيا بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفير ايران در نيجريه اعلام كرد كه سلاح هاي توقيف شده در نيجريه عازم گامبيا بودند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از عصر ايران، حسين عبداللهي سفير ايران در گامبيا روز گذشته  در مراسمي به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در آبوجا با اشاره به اين موضوع گفت كه ارسال محموله سلاح از ايران و از طريق بندر لاگوس نيجريه جزئي از توافق ايران با گامبيا وبراي ارسال سلاح به اين كشور بوده است. 

سفیر ایران در نیجریه  در اين باره گفت : "من رسما مطلع شده ام این محموله ( 13 كانتينر سلاح) برای نیجریه نبوده است بلكه مقصد آن گامبیا بوده است."

وی افزود ارسال این محموله بر اساس توافقنامه سه سال پیش بین ایران و گامبیا صورت گرفته بود و اين محموله سومين محموله اي بوده كه در چارچوب اين توافق در حال ارسال به گامبيا بوده است .

عبداللهي همچنين از مقامات گامبيايي خواست  كه اجازه ندهند اين حادثه موجب سوء استفاده كساني شود كه از روابط خوب دو كشور راضي نيستند.

عبداللهی در ادامه علت قطع رابطه گامبیا با ايران را ناخشنودی دولت این کشور از ایران دانست كه بنا به گفته سفير ايران در نيجريه دليل اين ناخشنودي اعلام توافقنامه محرمانه بین دو کشور از سوي ايران به نيجريه بوده است.

وي همچنين  در پاسخ به این سوال که چرا این محموله که شامل نارنجک دستی و راکت می شد، بعنوان مصالح ساختمانی ارسال شد ه است ، اظهار بي اطلاعي كرد و افزود یک شرکت خصوصی اين محموله را به بندر لاگوس  فرستاده بود.

گفتني است در اكتبر سال 2010 ( آبان ماه 1389) ماموران امنيتي نيجريه در جريان بازرسي هاي خود از محموله هاي دريايي يك كشتي تجاري ، 13 كانتينر حاوي نارنجك دستي و راكت را كشف و ضبط كردند.
 
پس از اين حادثه موجي از خبرسازي رسانه هاي غربي آْغاز شد و حتي برخي منابع به نقل از ماموران سازمان جاسوسي اسراييل ( موساد ) مدعي شدند كه اين سلاح ها از طريق نيجريه عازم سودان يا سومالي و از آن طريق قرار بوده به دست سازمان حماس در غزه برسد!

 برخي مقامات امنيتي نيجريه نيز بعدها مدعي شدند كه اين سلاح ها قرار بوده به دست شورشيان گامبيا  برسد .  دولت گامبيا يك ماه پس از اين حادثه بدون اعلام دليل مشخص روابط ديپلماتيك خود با ايران را قطع كرد.

در چارچوب اين پرونده عظيم آقاجاني يك بازرگان ايراني در نيجريه دستگير و با سپردن وثيقه 131 هزار دلاري آزاد شد. آقاجاني در دادگاه هفته گذشته خود در شهر لاگوس اتهامات قاچاق اسلحه را رد كرد.

آقاجانی در پرونده اتهامي خود به عنوان تاجر و عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شده و به همراه سه شهروند نیجریه به وارد کردن غير قانوني سلاح به نيجريه و تلاش برای صادر کردن مجدد آن متهم شده است.
نظرات بینندگان