arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۲

پیشنهاد ریاض به مسکو درباره بشار اسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی به نقل از منابع خود نوشته است که عربستان به روسیه پیشنهاد داده است که در قبال کاهش حمایت از دولت سوریه، مشوق‌های اقتصادی دریافت کند.
 
به گزارش فارس به نقل از رویترز، منابع خاورمیانه‌ای و دیپلمات‌های غربی می‌گویند عربستان سعودی به روسیه پیشنهاد داده است که در قبال دریافت مشوق‌های اقتصادی‌ای نظیر قرارداد سنگین نظامی و عدم مخالفت ریاض با قراردادهای گازی این کشور، مسکو حمایت خود از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را کاهش دهد.
 
این منابع می‌گویند، «بندر بن سلطان» رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان در دیدار اخیر خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مسکو، این پیشنهاد را ارائه داده است. منابعی در میان مخالفان دولت سوریه فاش کرده‌اند که «بندر بن سلطان» در این دیدار امضای قرارداد تسلیحاتی به ارزش 15 میلیارد دلار را پیشنهاد کرده است. وی همچنین به پوتین اطمینان داده است که فروش گاز منطقه خلیج فارس، جایگاه روسیه در بازار جهانی فروش گاز را تهدید نکند.
 
در مقابل عربستان از روسیه خواسته است که از میزان حمایت از دولت سوریه بکاهد و با تصویب قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت سازمان ملل، مخالفت نکند. یک منبع خاورمیانه‌ای هم به خبرگزاری رویترز پیشنهاد عربستان به روسیه برای خرید سلاح از این کشور را تائید کرده، اما گفته است در دیدار «بندر بن سلطان» و پوتین مبلغ مشخصی برای این قرارداد تعیین نشده است. یک سیاستمدار لبنانی نزدیک به مقامات عربستانی نیز گفته است که این دیدار 4 ساعت طول کشیده است. وی ادعا کرده است که مقامات عربستانی از نتایج این دیدار خرسند بوده‌اند.
 
دیپلمات‌ها می‌گویند پوتین جواب قطعی و مشخصی به این پیشنهادات نداده است. یک دیپلمات غربی فعال در خاورمیانه می‌گوید بعید است که روسیه جایگاه کنونی خود در تحولات منطقه را تنها با یک قرارداد تسلیحاتی معامله کند. وی همچنین می‌گوید مقامات روس عقیده دارند که عربستان برنامه مشخصی برای دوران بعد از اسد، ندارد. رویترز نوشته است که سخنگوی وزارت خارجه روسیه و همچنین مقامات عربستانی برای اظهار نظر در مورد این گزارش در دسترس نبوده‌اند.
 

نظرات بینندگان