arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۰۰۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
تلاش آنکارا برای آشتی با تهران در طول دوره ی ریاست جمهوری روحانی؛

داوداغلو پس از دیدار با روحانی چه گفت؟

اردوغان طی تماس تلفنی با روحانی به او تبریک گفته است، این درحالی است که عبدالله گل تماس هایی را برای دیدار با روحانی در سازمان ملل در ماه سپتامبر اغاز کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



المانیتور نوشت: ترکیه و ایران که روابط خود را به مدت 300 سال حفظ کرده اند، با واکنشی مشترک به کودتا در مصر، برای نخستین بار روی فرکانس مشترکی قرار گرفتند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، اکنون انکارا امیدوار است که با حضور حسن روحانی رئیس جمهور جدید صفحه ای جدید در روابط دو کشور باز شود.

با این حال جنگ سرد انکارا و تهران موجب شد تا ترکیه وزیر خارجه خود را به مراسم تحلیف اعزام کند.

غیبت رئیس دولت ترکیه در مراسم تحلیف پیغامی از سوی آنکار بود. با این حال منابع در دولت ترکیه می گویند: ما معتقد نیستیم که حضورمان در مراسم در سطح پایین بود. پیش از این ترکیه سفیر اعزام می کرد.

"اکیف بکی" ستون نویس روزنامه رادیکال که همراه داوود اغلو به تهران سفر کرده بود از امید ترکیه به روحانی به گفته ی داوواد اغلو می گوید.

وی می افزاید: در طول دوره ی ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، ایران سیاست درهای باز را با جهان پیش گرفته بود و در طول دوره ی احمدی نژاد ایران تاکید بر سیاست نفوذ منطقه ای داشت.

"بکی" اضافه کرد: ایران بر اساس شرایط روز حرکت می کند.

وی گفت: در دوره ی احمدی نژاد تفاوت دیدگاه داشیتم ولی در برخی از حوره ها به توافق می رسدیدم. اکنون در دوره روحانی ما اماده گفتگوی واقعی بر سر مسائل منطقه ای از جمله سوریه هستیم.

این فرد نزدیک به وزیر خارجه ترکیه افزود: ما معتقدیم که در طول دوره ی روحانی فرصتی برا گفتگو و مذاکره پیش خواهد امد.

وی تصریح کرد: ترکیه در ابتدا می خواهد ببیند که روحانی جه می کند. ما تا زمانیکه اقدامات روحانی در مورد سوریه را نبینیم محتاط خواهیم ماند.

به گفته ی این فرد نزدیک به وزیر خارجه ترکیه، داوود اغلو پس از دیدار با رئیس جمهور جدید ایران گفت: روحانی به گفتگو با ترکیه در خصوص موضوع سوریه توجه داشت. انشالله در جلسات آینده با محمد جواد ظریف و در دیدار گل و اردوغان با روحانی، این گفتگوها را ادامه خواهیم داد.

المانیتور در ادامه به نقل از یک منبع نوشت: اردوغان طی تماس تلفنی با روحانی به او تبریک گفته است، این درحالی است که عبدالله گل تماس هایی را برای دیدار با روحانی در سازمان ملل در ماه سپتامبر اغاز کرده است.

"اکیف بکی" گفت: وقتی از داوداغلو در مورد دیدار با نخست وزیر سوریه و دست دادن با او سئوال کردم، وزیر خارجه ترکیه گفت: هرگز، قطعا این کار را نمی کنم، ما چنین تماسی را مورد قبول نمی دانیم.

در واقع این دو سه بار به یکدیگر در مراسم تحلیف نزدیک شدند اما داوداغلو سر خود را بازگرداند.

به نوشته ی المانیتور، موضوع سوریه و موضع تهران استراتژی ایران است و در طول دوره ی روحانی تغییر نمی کند.

پروفسور ویسل آیهان رئیس مرکز بین المللی پژوهش صلح و خاورمیانه گفت: این ترکیه است که نظرش در مورد سوریه تغییر خواهد کرد نه ایران.

وی افزود: آنکارا به دنبال آشتی با تهران است. در نهایت ترکیه با ماندن بشار اسد در قدرت کنار خواهد آمد.

دنیز زیرک رئیس دفتر روزنامه رادیکال در انکارار می گوید: ترکیه به روحانی خوشبین است. حضور داوداغلو در مراسم تحلیف نشان دهنده تلاش آنکارا برای بهبود روابط با تهران است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
GERMANY
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
7
16
دوکشور ایران و ترکیه میباید که این واقعیت را فراموش نکنند که حل مشکلات منطقه در گرو همکاریهای این دوکشور برادر و مهم منطقه ای است. بدون در نظر گرفتن این واقعیت, حل مشکلات صلح آمیز منطقه امکان پذیر نخواهد بود.

درست است که محدوده عمل مستقل ترکیه در میدان وابستنگیهایش به غرب تا اندازه ای محدود است, ولی نباید مصالح ملتهای مسلمان منطقه را در این موارد قربانی پروژه ها و آمال و آرزوهای خود در مورد وارد شدن احتمالیش به منطقه اتحاد اروپا نماید و بسان فقط نماینده آنها در منطقه سیاست خود را پیش ببرد.

ترکیه در مورد سوریه به بزرگترین اشتباه و خطای سیاسی خود درمنطقه دست یازید و امروز خود در درون خود با زمین لزره های بعدی این قبیل سیاستهای نسنجیده و حیانت بار به مردم منطقه دست به گریبان شده است!
اکنون امید است که آنها با بازنگری این سیاست غلط خود, راهی برای بازگشت و جبران این خطای بزرگ خود پیدا کنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
2
19
معلومه اونها منافع شون رو میبینند ن الدرم بلدرم الکی کنند مردمشون رو بدبخت کنند به روحانی توصیه میکنیم همه جوانب رو در نظر داشته باشند ن مثل قبلی ها کلی باج بدهند هیچی ام گیرشون نیاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
20
5
خیلی بزرگ کردین روحانی یعنی واقعا دعوای غرب با ایران فقط به خاطر احمدی نژاد هست و حالا که روحانی اومده دیگه همه چی حله این بهایی هست که هر ملتی برای رسیدن به استقلال کامل باید پرداخت کنه البته شاید راه حل روحانی با احمدی نژاد برای رسیدن به این موضوع متفاوت باشه اما اگه هدف روحانی تسلیم شدن باج دادن کوتاه اومدن از ارمانها و منافع مردم و کشور باشه هر چند که در خارج واسش هورا بکشن برای مردم ایران هیچ ارزشی نداره اما امیدوارم اقای روحانی وسیله بهتر راه زیرکانه تری برای رسیدن به هدف مشترک ملی داشته باشن و اون کوتاه نیومدن از حق مردم ایران در هر زمینه از جمله هسته ای باشه بدست اوردن این حق شبیه کار مصدق در ملی شدن صنعت نفت بلکه بزرگتر البته چه بهتر که کمترین هزینه از طرف مردم هم پرداخت بشه و تحریم از بین بره و به قولی چراغ خاموش بریم جلو نه با جنجال که توجه دشمن جلب ما بشه و فشار زیاد کنه انشالله ایشون موفق بشه و رو سفید بشه در این مرحله حساس از تاریخ کشور عزیزمون ایران سرفراز و خدایی نکرده شرمنده نشه در تاریخ برای ایندگان
leila
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
3
21
اشتباه نکنید، اگر آنکارا با ماندن بشار اسد برقدرت کنار بیاید، به خاطر ایران نیست، به خاطرآمریکاست که تازگیها به این نتیجه رسیده است برکناری بشار اسد ضربه ی مهلکی برای آمریکا خواهد بود. چون جانشینان بشار همان تروریست های القاعده خواهند بود که اگرچه دست پرورده ی آمریکا هستند، اما امروز دشمن جدی او به حساب می آیند یا لااقل آمریکا چنین ادعایی را در سطح جهانی مطرح کرده است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
2
27
حالا که اوضاع خوبه لطفا به آقای داود اوغلو بگویید طلاهای ما را که در دوران دولت دهم مفت و بی صاحب گیرآوردند پس بدهند.
نظرات بینندگان