arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

تغییرات جدید در فیس بوک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش شفاف فیسبوک بار دیگر تغییراتی در وب‌سایت خود ایجاد کرد که این تغییرات مربوط به خبرخوان این شبکه اجتماعی محبوب است.

تاکنون به درستی مشخص نبود بخش خبرخوان فیسبوک بر چه اساسی محتویات را برمی‌گزیند.

با توجه به اهمیت اقتصادی این صفحه، فیسبوک تغییراتی ایجاد کرده که بر اساس آن‌ها ممکن است اخبار قدیمی "دوستان مهم‌تر" بیشتر نشان داده شوند.

دست‌اندرکاران از ایجاد تغییر در خبرخوان این شبکه اجتماعی پرده برداشتند.

بخش خبرخوان (News Feed) به نوعی قلب فیسبوک است. وقتی کاربر وارد حساب کاربری خود می‌شود، در این بخش می‌تواند ببیند که دوستانش در غیاب او چه فعالیت‌هایی داشته‌اند و چه تغییراتی در استتوس خود ایجاد کرده‌اند.

تاکنون به درستی مشخص نبود که صافی‌های موجود بر اساس چه معیارهایی اخبار را برمی‌گزینند.

این شبکه اجتماعی ظاهرا اطلاعاتی را در بخش خبرخوان نشان می‌دهد که از نظر فیسبوک مهم هستند.

به گفته لارس بک‌استورم، یکی از مهندسان فیسبوک، در مجموع 30 هزار عامل مختلف وجود دارند که الگوی گزینش اخبار در بخش خبرخوان را تعیین می‌کنند. عواملی که از وزن و اهمیت متفاوتی برخورداند؛ مثلا این‌که یک کاربر تا چه حد با یکی از دوستان خود در ارتباط است، پست‌های او را لایک می‌زند، برای دیگران می‌فرستد یا زیر پست‌هایش کامنت می‌گذارد.

بک‌استورم می‌گوید: هدف ما این است که مطمئن شویم کاربران هیچ خبر مهمی را از دست نمی‌دهند؛ اخباری که به صدر اخبار خبرخوان نرسیدند اما فاصله چندانی با بالا نداشتند.

به جای نشان‌دادن همه خبرهای تازه، ماجراهایی را برجسته می‌کنیم که برای کاربر مهم هستند، حتی اگر جدید هم نباشند.

فیسبوک از جمله به عواملی اشاره کرد که بر نشان‌دادن یا ندادن برخی از تازه‌ها تأثیر می‌گذارند؛ به‌عنوان مثال کاربران فیسبوک از این به بعد پس از ورود به حساب خود تنها گزیده‌ای از تازه‌ترین تغییرات را نمی‌بینند بلکه مثلا خبرهایی را دریافت می‌کنند که تا به حال ندیده‌اند؛ خبرهایی که ممکن است حتی قدیمی‌تر باشند.

به گزارش دویچه وله، این تغییر"تداوم ماجرا" (Story Bumping) نامیده شده است. نمایش پست‌ها یا تغییرات قدیمی در استتوس دوستان بر اساس اهمیت دوستان تعیین می‌شود. بنا بر برداشت فیسبوک، تغییرات در استتوس دوستی که برای یک کاربر "مهم‌تر" است، از جذابیت بیشتری برخوردار است.

50 فعالیت اخیر هر کاربر از این پس یکی از مبناهای به‌ روزکردن اخبار در خبرخوان می‌شوند؛ مثلا اگر کاربری در مدت اخیر با یکی از دوستان بیشتر گفت‌وگو کرده یا عکس و لینک رد و بدل کرده باشد، تغییرات استتوس این دوست بیشتر در بخش خبرخوان نشان داده می‌شوند.

فیسبوک این ویژگی را "آخرین نقش‌آفرین" (Last Actor) نامیده است.

تغییرات استتوس یک دوست مشخص، پس از این در بخش خبرخوان به ترتیب زمان نمایان می‌شوند البته این تغییر بر خلاف دو مورد قبل هنوز عملی نشده است. دست‌اندکاران فیسبوک این ویژگی را "تغییر استتوس نقش‌آفرین به ترتیب زمان" (Chronological by Actor) نام گذاشته‌اند.

بخش نیوزفید برای فیسبوک از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست. در این صفحه مهم‌ترین تبلیغات جا داده می‌شوند. به همین دلیل فیسبوک تلاش می‌کند کاربران را هر چه طولانی‌تر در این بخش نگهدارد.

فیسبوک اعلام کرد که تغییرات تازه اعمال‌شده تأثیری بر نمایش تبلیغات نخواهند داشت.

نظرات بینندگان