arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

چند درصد پسران آرايش میکنند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حالا دیگر پکیج و ست آن هم آمده؛ ست لوازم آرایش مردانه برای مردان ایرانی، مردانی که روزگاری داشتن اخلاق پهلوانی و قهرمانی و داشتن زور بازو معیار اصلی برای «مرد بودن» آنها بود، حالا عده ای از آنها که در حال فزونی هستند زیر ابرو برمی دارند، رژ لب میزنند و حتی بسان دختران راه میروند.

به گزارش انتخاب به نقل از الف، با گشتی در بازار و اماکن عمومی میتوان خیل عظیمی از پسران آرایش کرده را دید، پسرانی با ابروهای باریک، گونه های سرخ، موهای بافته شده و رنگ کرده و لباسی با یقه باز مانند دوشیزگان دم بخت در شهر خودنمایی میکنند. در نگاهی دیگر مردانی با موهاي بلند، لباسهاي تنگ و بدننما و برخي شلوارهاي گشادي كه هر لحظه امكان افتادن آن وجود دارد جلب توجه می کنند. حالا دیگر برای خود آرایشگاههایی هم دارند و اگر زمانی در خفا و به دور از چشم پدر و مادر زیر ابرو برمی داشتند و آرایش میکردند اکنون قبح این کار ریخته شده و این گونه آرایش را به روز بودن تصور میکنند.
 
ایرانیان سالانه چند دلار خرج آرایش میکنند 

سهم مصرف سالانه لوازم آرايش توسط ایرانیان، رقمي در حدود يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار از بازار ۱۶۰ ميليارد دلاري محصولات آرايشي جهان است که حدود ۸۰۰ ميليون دلار از این بازار را لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی تشکیل میدهد. با این حال، رتبه اول مصرف لوازم آرایش در منطقه خاورمیانه از آن عربستان است و رتبه دوم به ایران تعلق دارد. اما ایران به دلیل آنكه مصرفكننده لوازم آرایشی ارزانقیمت است، میتواند گوی سبقت را از عربستان هم ربوده و سهم مصرف ایران، دو یا سه برابر عربستان هم افزایش یابد. 

از آنجا كه سهم بیش از ۳۰ درصدی مصرف لوازم آرایش منطقه خاورمیانه همچنان در اختیار ایران است، رتبه هفتمین مصرفكننده لوازم آرایش جهان سالهاست كه به نام ایران رقم خورده است. 
این آمار و ارقام قبل از جهش ارزی‮ ‬سال‮ ‬گذشته است و با جهش نرخ ارز و به طبع آن گران شدن لوازم آرایشی و بهداشتی که بیشتر وارداتی هستند ایرانیان هزینه قابل توجهی را بابت خرید لوازم آرایشی میدهند. مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی نیز بیشتر شده و به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بر اساس بررسیهای انجام شده در چند سال گذشته، سن شروع آرایش از ۲۱ سال به حدود ۱۳ سال کاهش پیدا کرده است. 

چند درصد پسران آرايش میکنند؟ 

هفت درصد از كساني كه از لوازم آرايشي استفاده ميكنند پسران و مردان هستند و اين در حالي است كه حتي بعضي از لوازم آرايشي مانند كرم، ژل مو و اسپریهای خوش بو كننده جزو لوازم آرايشي به حساب نميآيند و منظور ريمل، كرم پودر و ... است. (ایسنا، ۲۴ مرداد ۱۳۹۱) 

همچنین مهدي آقاپور؛ پژوهشگر فرهنگي و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران نيز ضمن تأکيد بر ناهنجار بودن پديده استفاده از لوازم آرايشي در بين پسران و مردان اظهار میکند: استفاده از لوازم آرايشي بين پسران جوان و نوجوان در بين سنين ۱۵ تا ۲۵ سال بيشتر است. 

مقام‮ ‬معظم‮ ‬رهبری‮ ‬اخیراً‮ ‬در‮ ‬پاسخ‮ ‬به‮ ‬استفتایی‮ ‬در‮ ‬مورد‮ ابرو برداشتن و آرایش مردان‮ ‬فرمودند‮: در صورتى که ابرو برداشتن یا آرایش کردن مردان تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسدهانگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست. اما به راستی چرا پسران ایرانی آرایش میکنند؟‮ ‬دو‮ ‬روانشناس‮ ‬و‮ ‬مشاور‮ ‬خانواده‮ ‬‮ ‬به‮ ‬این‮ ‬سوال‮ ‬پاسخ‮ ‬می‮ ‬دهند. 

بی‌برنامگی کشور جوان ها را به سمت آرایش کردن سوق داده است 

سيد احمد جليلي مشاور عالي انجمن روانشناسي ايران در رابطه با علت آرایش مردان می‌گوید: یکی از مواردی که جوانها را به سمت آرایش هدایت و آنها را از شخصیت مردانگی خود دور میکند بی برنامه بودن مملکت ما است. این بیبرنامگی در همه جهات از جمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و... وجود دارد. برنامه ای در این کشور که مشکلات را ریشه یابی و رفع کند وجود ندارد. اگر در هر مورد برنامه چه جوانها، چه بانوان و هزار مورد دیگر اگر برنامه وجود داشته باشد و طبق برنامه عمل شود ما به نتیجه میرسیم. 

جلیلی با بیان اینکه کلیه مشکلات را با هم و در یک بسته باید دید گفت: باید مشکلات جامعه را به کلی دید و اینگونه نباشد که مانند فیلی که در تاریکی هست کسی دست به خرطوم آن بزند و بگوید لوله است و دیگری دست به پای آن بزند و بگوید ستون است ولی از دور اگر درست به آن نگاه کنند مشخص است که فیل است. این مسائل هم جزء جزء نگاه کردن ندارد. وقتی برخی از مسئولین کشور با اطرافیان خود نگاه ماورایی دارند و کسی حتی به این مسئولین کوچکترین اعتراضی نمیکند دیگر از یک جوان چه انتظاری باید داشت. 

دکتر جلیلی در پاسخ به این سؤال که: آیا به نحوی در پسرانی که آرایش میکنند گرایش و خوی دخترانه وجود ندارد گفت : ممکن است وجود داشته باشد و یا نباشد، اکنون آنقدر آرایش مردان فراگیر است که اگر بگوییم احساسات دخترانه در این افراد هست آن وقت هویت جنسی در جامعه از بین میرود. من فکر نمیکنم در همه این افراد تمایلات دخترانه وجود دارد. 

وی افزود: این یک نوع عصیان بر علیه مکانیزمهایی است که میگوید این کار را بکن و آن کار نکن است. این گونه امر و نهیها واکنش ایجاد میکند و اغلب واکنشها بیمار گونه است، باید از امر و نهیهای بیهوده جلوگیری کرد و کارهای هدایتی را نیز انجام داد. سؤالی که مسئولان باید پاسخ دهند این است که چرا در سی و چند سال اخیر جامعه ما از نظر اخلاقی روز به روز در حال سقوط است؟ 

قبح آرایش مردان در جامعه ما ریخته شده است 

دکتر اصغر کیهان نیا، مشاور خانواده و متخصص رفتاردرمانی با برشمردن علت آرایش مردان گفت : آرایش مردان چند علت دارد، یکی از این علل نداشتن اعتماد به نفس است. افراد هر چقدر اعتماد به نفس پایینی داشته باشند یعنی از درون قوی نباشند نیاز دارند که ظاهر خود را با تزئینات و ارایش بیارایند تا به اعتماد به نفس برسند غافل از اینکه با این کار خود را در انظار عموم کوچک می کنند. علت دوم، توجه است. جوانها نیاز به توجه دارند، نیاز به دیده شدن دارند بنابراین آرایش می کنند تا دیده شوند. 

وی افزود: علت سوم، رسانه ها مانند اینترنت، ماهواره و ... است. دیدن آرایش برخی مردان در خارج از کشور توسط این رسانه ها باعث می شوند که جوان ها الگو بگیرند. مورد چهارم که پنهان است و کسی زیاد به آن توجه نمی کند اعتراض است، اعتراض به مقرارات و سختگیری های خانه، مدرسه، دانشگاه، محیط و مسئولین است. جوان ها وقتی نسبت به چیزی اعتراض دارند آنچه را که مسئولین می گویند درست برعکس آن را اجرا می کنند. 

دکتر کیهان نیا ادامه داد: پنجم، افزایش زیبایی است، برخی از مردان فکر می کنند هر چقدر زیباتر باشند و آرایش کنند بهتر می توانند جنس مخالف را جذب کنند. در صورتی ۲۰ درصد از اینگونه افراد با آرایش می توانند جنس مخالف را جذب کنند، ۸۰ درصد دختران از اینگونه پسران متنفرند. دختران اعتقاد دارند که مرد نباید آرایش کند و زیر ابرو بردارد، مرد باید اقتدار و کلام قوی داشته باشد. 

این فارغ التحصیل رشته رفتار شناسی افزود: زن ها مردی که مقتدر است را بیشتر دوست دارند تا مردانی که فانتزی هستند و ادای دختران را در می آورند، فقط در طبقه فرودست، کم اطلاع و کم خرد اینگونه افراد مورد توجه قرار می گیرند. دخترانی که عقل گرا هستند هیچوقت به مردانی که آرایش می کنند توجه نمی کنند. 
کیهان نیا با انتقاد از فرهنگ سازی غلط تلویزیون گفت: مثلاً من کارگری را می شناسم که زیر ابروهای خود را بر می دارد و آرایش می کند، وقتی که یک کارگر این کار را می کند اوج فرهنگ سازی غلط را می توان مشاهده کرد. قبح آرایش مردان در جامعه ما ریخته شده است، وقتی که تلویزیون برنامه ای می گذارد که در آن مجری و یا هنرپیشه زیر ابرو های خود را برداشته و آرایش کرده چه انتظاری می توان از افراد جامعه داشت. نباید به اینگونه افراد میدان داد، وقتی که تلویزیون یک هنرپیشه را با این وضع نشان می دهد باید منتظر بماند که افراد جامعه از ظاهر این فرد الگو بگیرند و آرایش کنند. 

نباید آرایش مردان را نوعی اعتراض اجتماعی تلقی کرد 

به عقیده نگارنده تقلیل دلیل آرایش پسران به اعتراض اجتماعی چندان در بین افکار عمومی قابل قبول نیست، چون که هیچ شخصی حاضر نیست عزت، آبرو و سربلندی خود را از دست بدهد و با آرایش و انجام حرکات دخترانه به نوعی بخواهد اعتراض خود را ثابت کند. اگر فردی اعتراضی دارد هزاران راه برای بیان اعتراض هست. سوال اینجاست که اگر بخواهیم این اقدام را نوعی اعتراض به شما آوریم چرا این مردان به ظاهر معترض با پوشش مردانه اعتراض خود را نشان نمی دهند و صرفاً به آرایش دخترانه روی می آورند.

پس دلیل را در جای دیگر باید جست و ریشه را خشکاند. 
نکته پذیرفتنی این است که اين افراد براي پر كردن بخشهاي خالي شخصيت خود، به سمت آرایش می روند، اصطلاح عقده ای بهترین نام برای مردانی است که آرایش می کنند.
نظرات بینندگان