arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

حاشیه‌های مراسم نماز عید سعید فطر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماز باشکوه عید سعید فطر صبح امروز(جمعه) با حضور پرشور و معنوی مردم مومن تهران به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، امروز جمعه هیجدهم مرداد ماه مصادف با اول شوال و عید سعید فطر نماز عید به امامت مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با حضور حماسی و باشکوه مردم مومن به شکرانه سی روز عبادت و بندگی اقامه شد.
 
در ادامه به بخشی از حاشیه‌های جالب توجه و ماندگار این نماز پرشکوه اشاره می‌کنیم:

- درهای مصلی دانشگاه تهران از اذان صبح بر روی نمازگزارن باز شد و از همان ساعات اولیه حضور مردم برای شرکت در نماز و گرفتن جا مثال زدنی و گسترده بود.

- خیابان‌های اطراف و منتهی به دانشگاه تهران از تقاطع جمهوری در جنوب و تقاطع بلوار کشاورز در شمال بسته شد و تنها اتوبوس‌ها و ون‌ها مردم را از محل ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی به محل برگزاری نماز انتقال می‌د‌ادند و نظم خوبی در این رابطه حاکم بود.

- گروهی با پوشیدن کاورهای فسفری به عنوان «راهنمای خطوط شرکت واحد» سعی در راهنمایی نمازگزاران برای سوار شدن به اتوبوس‌ها و ون‌هایی داشتند که آن‌ها را به سمت دانشگاه تهران و نزدیک‌ترین نقطه محل برگزاری نماز می‌رساند.

- مردم مومن تهران از اقشار مختلف، زن ومرد، بزرگ و کوچک با در دست داشتن یک زیرانداز یا سجاده نماز در حال حرکت به سمت دانشگاه تهران بودند و در این زمان حدود ساعت 7 صدای قرائت قرآن توسط قاری برجسته کشورمان به گوش می‌رسید و نمازگزاران برای حضور به موقع در صف‌های نماز در تکاپو بودند و هر لحظه به سرعت حرکت خود اضافه می‌کردند تا جای مناسبی برای نشستن پیدا کنند چون می‌دانستند که حضور جمعیت زیاد خواهد شد به ویژه که قرار بود نماز به امامت مقام معظم رهبری اقامه شود.

- صدها دستگاه اتوبوس و ون در خیبان‌های اطراف دانشگاه تهران مستقر شده و صف‌های طولانی تشکیل دادند تا با اتمام نماز و خطبه‌های آن نمازگزاران را به خانه‌های‌شان منتقل کنند. تدابیر خوبی در این‌باره اتخاذ شده بود.

- ماموران انتظامی و عوامل ستاد اجرای برای راهنمایی مردم و نشان دادن بهترین مسیر و جلوگیری از تردد خودروهای شخصی و موتور سیکلت‌ها در سر چهارراه‌ها و تقاطع‌های منتهی به مصلی دانشگاه تهران و خیابان انقلاب مستقر شده‌ بودند.

- صندوق‌های دریافت کفاره، فطریه عام و فطریه سادات در مسیر حرکت زائران دایر شده و ستادی با عنوان ستاد گمشدگان در خیابان قدس مستقر بود تا گمشدگان و افرادی که آشنایی به مسیر تردد ندارند را راهنمایی کند.

-ساعت 7 ونیم حضور مردم بسیار گسترده شد و خیابان‌های منتهی به مصلی مملو از جمعیت بود، اتوبوس‌های آمبولانس اورژانس تهران،خودروهای آتش نشانی و...در جای خود مستقر شدند.

- ساعت هفت ونیم اعلام شد که محوطه داخل مصلی و حیاط دانشگاه تهران پر شده و نمازگزاران برای شرکت درنماز صف‌هایی در خیابان‌های اطراف تشکیل دهند که پس از آن جمعیت انبوه صف‌های به هم فشرده‌ای را در از خیابان قدس تا فلسطین و بلوار کشاورز تشکیل دادند.

- طبق اعلام قبلی ساعت اقامه نماز 8:15 است؛ بنابراین مردم تلاش داشتند هرچه سریعتر خود را به این صف‌ها برسانند. شاه بیت سخنان و گپ‌و گفت‌های نمازگزارن این بود «متصل نیست،نه متصل است.» عوامل اجرایی برای آن‌هایی که جلوتر از خط موازی حضور امام جماعت در خیابان قدس قرار گرفته بودند، هشدار دادند که جلوتر از درب قدس در تقاطع بزرگمهر وصل نیست اما از آن‌جا که جا نیست و وقت تنگ شده برخی توجهی به این نمی‌کنند و در جایی که هستند می‌مانند و می‌گویند «جا نیست خدا خودش قبول می‌کند ازما!.»

- پیشنهاد می‌شود برای مشخص شدن محل دقیق ایستادن نمازگزاران در صف‌های بیرون از مصلی دانشگاه تهران در سال‌های آینده طنابی یا رنگی به عنوان علامت شروع صف‌ها ایجاد شود تا شاهد مشکلاتی از این قبیل نباشیم که یکی از مهترین دغدغه‌های نمازگزاران بود و هنوز نمی‌دانستند در جایی که ایستادند نمازشان به جماعت وصل شده یانه؟!

- ساعت 8 مجری پشت تریبون آمد و اعلام کرد که ابتدا نماز اقامه می‌شود و بعد دو خطبه ایراد خواهد شد؛ لذا پس از اتمام نماز در صف‌های خود بمانید و به بیانات رهبر انقلاب گوش دهید. پس از آن تکبیر معروف و دلنشین نمازهای عید که در اسلام به تکرار کردن آن‌ها سفارش شده قرائت می‌شود: «الله اکبر لا اله الا الله و لله الحمد،الحمدالله علی ما هدانا،و له الشکر علی ما اولانا.»

- دعاهای قنوت نماز عید فطر در میان نمازگزاران توزیع شد؛ برخی نهادها، بانک‌ها، موسسات و سازمان‌ها زحمت تهیه آن را کشیده بودند، البته بدون چشم‌داشت نبوده و کلی در پشت این دعا برای خود تبلیغات کرده بودند و از این فرصت نیز بیشترین استفاده را بردند.

- ساعت 8:15 مجری شعارها را قطع کرد. دل‌ها آماده شد. سکوت مطلق. چشم همه به سمت محراب و گوش ها منتطر شنیدن این‌که مجری حضور رهبر انقلاب را اعلام کند و در هین لحظه انتظار به سر رسید و حضور ایشان در محراب برای اقامه نماز عید سعید فطر عید اطاعت و بندگی اعلام شد تا زنجیره عبودیت مومنان روزه‌دار با اقامه نماز عید فطر تکمیل شود و البته توفیق حضور درنماز عید بهترین پاداش و عیدی است که خداوند به بندگان خود می‌دهد.

- ساعت 8:25 دقیقه رهبر انقلاب در محراب قرار گرفتند و فریاد «الصلاه،الصلاه الصلاه» مکبر نماز بلند شد. همه چیز مهیا شد برای اقامه نماز به امامت ولی امر مسلمین جهان و در این هنگام تکبیره الاحرام گفته شد تا با اقتدا به رهبر و امام خویش این ندا را سر دهیم: « اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَة وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ و... »

- نماز دو رکعتی عید با 9 قنوت و اذکاری بسیار زیبا که هر فراز آن یک دنیا حرف و حکت دارد قرائت شد و نمازگران از از خدا خواستند که «بهترین‌ها را که بندگان صالحت از تو طلب می‌کنند،به ما عطا فرما و پناه می‌بریم به تو از آن‌چه که پناه بردند به تو بندگان مخلصت به حق محمد(ص) و اهل مطهر و پاکش.»

- ساعت 8:50 نماز تمام شد و بازار دست دادن‌ها و قبول باشدها سکه شد و هرکس به هر طریقی سعی در ابراز احساسات و تبریک گفتن به بغل دستی خود داشت و مکررا ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) فضا را معطر می‌کرد و نمازگزاران با سردادن شعارهایی همچون«صل علی محمد بوی خمینی آمد،ای رهبر آزاده آزاده ایم آزاده و خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند...» از رهبر انقلاب برای ایراد خطبه‌های نماز عید فطر استقبال کردند.

- رهبری با بیان جمله «خیلی ممنون و متشکرم» به ابراز احساسات نمازگزاران پاسخ دادند و با «السلام علیکم و رحمه الله» و با توصیه خویش و مومنین به حفظ تقوا و پرهیزگاری و تبریک این عید سعید به ملت ایران سخنان خود را در خطبه اول نماز عید فطر آغاز کردند و از مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی به خاطر حضور گسترده و باشکوه در راهپیمایی روز قدس در هفته گذشته قدردانی کردند.

- ایشان همچنین سنت خوب افطاری دادن‌های ساده و به دور از اسراف و ریخت و پاش که امسال بیش از سال‌های گذشته در خیابان‌ها و مساجد سراسر کشور نمود داشت را ستودند و هرگونه اسراف و ریخت و پاش در این‌گونه مجالس را ممنوع دانستند.

- رهبر معظم انقلاب در خطبه دوم به برخی مسائل داخلی کشور و دنیای اسلام و حوادثی که در غرب آسیا و شمال آفریقا رخ داده اشاره کردند و برای موفقیت دولت جدید، رییس‌جمهمور منتخب و کابینه وی توفیق الهی و موفقیت در انجام کارها و مسوولیت‌های بزرگ و مهمی که برعهده دارند را از خداوند متعال درخواست نمودند.

- ایشان همچنین در خصوص مسائل پیش آمده در فلسطین و مذاکرات به اصطلاح سازش، حوادث مصر و عراق به مردم،گروه‌های سیاسی و مذهبی،نخبگان و علما دینی توصیه کردند که خودشان برای جمع کردن این حوادث وارد شوند و اجازه ندهند بیگانگان،قدرت‌های استکباری و غاصبان اسرائیلی از این اتفاقات سود ببرند و جنگ داخلی و حرج و مرج راه بیاندازند.

- مقام معظم رهبری سخنان خود را با این دعا به پایان رسانند که «خدایا ما را از خواب غفلت بیدار کن، دست متجاوزان را از کشورها و ملت‌های اسلامی کوتاه کن و اسلام و مسلمین را عزت عطا فرما.»

با اتمام خطبه‌های نماز عید دعای فریاد تکبیر در حمایت از بیانات رهبر انقلاب سر داده شد و پایان‌بخش این مراسم معنوی و با شکوه قرائت دعای سلامتی امام عصر(ع) و در خواست تقدیری خوب و عاقبت به خیری نمازگزاران از خداوند متعال و خالق خویش بود که ماه مبارک رمضانش را پیش پای آن‌ها قرار داد تا در دریای رحمتش خود را بشویند و تولدی دوباره داشته باشند.

به امید کرم و رحمت الهی و عمری دوباره برای تجربه ماه میهمانی دیگر.
نظرات بینندگان