arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

صادق‌خرازی: نظام به وزیرخارجه فرصت دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیدصادق خرازی معتقد است که «مهمترین عنصر امروز دولت آقای روحانی موضوع سیاست خارجی است و به همین دلیل نظام باید به وزیرخارجه فرصت دهد و از او حمایت کند.»

وی تاکید دارد که «اگر آمریکایی‌ها سیاست‌شان تغییر کند مطمئنا در ایران انعطاف و عقلانیت وجود دارد. اگر نخواهند سیاست‌های‌شان را عوض کنند و صرفا حرف‌های گذشته‌شان را با ادبیات جدید تکرار کنند، باید بررسی کنیم که چه خواهیم کرد.» وی می‌گوید که «برخی کشورهای منطقه و به خصوص عربستان بدترین رفتار را در قبال ایران داشته‌اند» و پاسخش به کسانی که فقط در انتظار تغییر رفتار از جانب ایران هستند عبارت گله‌آمیزی است که «برخی می‌خواهند با یک انتخابات اصل و فرع کشور را حراج کنند! »

این دیپلمات پیشین کشورمان یکی از چهره‌های شناخته شده در سیاست خارجی در ایران است که مسوولیت‌های متعددی در این حوزه برعهده داشت؛ گرچه به دلیل بیماری سخت ناشی از حضورش در جبهه و در سال‌های دفاع مقدس از پذیرش مسوولیت تاکنون سرباز زده است، اما می‌گوید توان و ظرفیت‌هایش را در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد داد.

سید صادق خرازی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این‌که «اولویت‌های سیاست خارجی در برنامه‌های وزیر خارجه پیشنهادی و رییس‌جمهور ذکر شده است» خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عنصر امروز دولت آقای روحانی موضوع سیاست خارجی است و در حوزه سیاست خارجی و نقش وزیر خارجه مهم‌ترین رکن دولت امروز است؛ زیرا مسائل سیاست خارجی برای اولین بار تاثیر خود را در وجوه مختلف داخلی و ملی گذاشته است و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را نشان داده است.

باید فهم مشترک و درک جدیدی در مناسبات ما وجهان در هر دو سو ایجاد شود

وی افزود: شاید بخش عمده‌ای از بحران توسعه اقتصادی و برنامه‌های چشم‌انداز ما گروگان مناسبات بین‌المللی‌مان قرار گرفته است و آن هم به دلیل تحریم‌های ناعادلانه‌ و ظالمانه‌ای است که وضع شده و ما در هر سه عنصر مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه در سیاست خارجی نیازمند بازنگری هستیم. مساله بزرگی که داریم این است که باید فهم مشترک و درک جدیدی در مناسبات ما وجهان در هر دو سو ایجاد شود و این نقطه اول بحث است.

مهم‌ترین اصل و رکن در کنار برنامه‌های رییس‌جمهور نقش وزارت خارجه است. این وزارتخانه برای اولین بار در تاریخ سیاسی ایران نقش بسیار مهم و کلیدی‌تری دارد و دروازه ورود دولت ایران به حل تمام مسائلش محسوب می‌شود.

وی گفت: باید بتوانیم آلودگی و غباری که بر اندام اندیشه سیاسی در داخل کشور در هشت سال گذشته ایجاد شده است - که برخی مسایل را انتزاعی می‌دیده است - را پاک کنیم و شفاف نماییم تا دیده شود در آن سو چه خبر است و مسوولان کشور نسبت به واقعیت‌های ایران و جهان آگاه شوند. ما همواره در تهدید بوده‌ایم، ولی کشوری هستیم که مشکل ثبات و ادامه حیات هرگز نداریم.

نباید گذاشت بازدارندگی ایران کنترل و یا کاهش یابد

سفیر پیشین ایران در فرانسه ادامه داد: ملت ایران برخوردار از هویت ملی هستند، اما مساله این است که نباید گذاشت تهدیدها بیشتر شود و از قدرت جمهوری اسلامی کاسته شود. نباید گذاشت بازدارندگی ایران کنترل و یا کاهش یابد. این نرم‌ها در سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد.

مشاور رییس‌جمهور پیشین کشورمان افزود: مهم‌ترین اصل و رکن در کنار برنامه‌های رییس‌جمهور نقش وزارت خارجه است. این وزارتخانه برای اولین بار در تاریخ سیاسی ایران نقش بسیار مهم و کلیدی‌تری دارد و دروازه ورود دولت ایران به حل تمام مسائلش محسوب می‌شود.

باید مناسبات‌مان را مجدد با اروپا تعریف کنیم. باید اروپا را به سمت همکاری ببریم و به عنوان شریک استراتژیک با ان‌ها کار کنیم.

نقض و رفع تحریم‌ها و تعلیق آن‌ها مهم‌ترین اولویت دولت آقای روحانی باشد

وی گفت: برنامه‌هایی که در وزارت خارجه مطرح شده بسیار حایز اهمیت است . مساله هسته‌یی اولویت حل و فصل سیاست خارجی ایران است. نقض و رفع تحریم‌ها و تعلیق آن‌ها مهم‌ترین اولویت دولت آقای روحانی باید باشد و نکته مهم‌تر از همه این‌ها این است که باید مناسبات‌مان را مجدد با اروپا تعریف کنیم. باید اروپا را به سمت همکاری ببریم و به عنوان شریک استراتژیک با ان‌ها کار کنیم. اگر چه ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم با اروپا متحد استراتژیک باشیم؛ زیرا به لحاظ فرهنگی دچار شکاف عمیقی با آن‌ها هستیم. آن‌ها معتقد به لیبرالیسم و سکولاریسم و لیبرال دموکراسی هستند و جمهوری اسلامی به صورت ایدئولوژیک و مبنایی با آن‌ها اختلاف دارد؛ بنابراین هیچ‌گاه نمی‌توان از مفاهیم اتحاد استراتژیک که داشته باشیم استفاده کرد اما می‌توانیم شریک و همکار استراتژیک آن‌ها باشیم.

باید تعریف مجددی از موقعیت خود و وقایع خاورمیانه داشته باشیم

خرازی توضیح داد: ما منافع و تهدیدات مشترک جدی با اروپا داریم. بازخوانی مجدد از مناسبات‌مان با اروپا مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی ایران باید باشد و اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم بسیار پیشرفت کنیم. در خاورمیانه باید تعریف مجددی از موقعیت خود و وقایع خاورمیانه داشته باشیم.

تاریخ در خاورمیانه در حال تکرار است

مشاور رییس‌جمهور پیشین کشورمان ادامه داد: زمانی خاورمیانه بیداری اسلامی و یا به تعبیر آن‌ها بهار عربی داشت و امروز واقعیت بهار عربی به سمت سکولاریسم خشن پیش می‌رود. بازگشت نظامیان به قدرت صدای پای خشن نظامیان لیبرال مسلک سکولار را به گوش می‌رساند و مجددا تاریخ در خاورمیانه در حال تکرار است و در مصر آثار آن را می‌بینیم و در تونس هم همین‌طور اگرچه آقای راشد الغنوشی با تدبیر عمل کرد.

وی گفت: ما گرفتار این مسائل هستیم و آقای روحانی باید با درک این مسائل و واقعیت‌ها طرح‌ها و استراتژیک دولت خود را بنا کند.

باید در مذاکرات انعطاف در نحوه تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم و تاکتیک‌های بهتری را انتخاب کنیم

سفیر پیشین ایران در فرانسه همچنین درباره مذاکرات ایران و 1+5 و اصرار آن‌ها درباره توقف برنامه هسته‌یی ایران، گفت: گذشت آن زمان که آن‌ها فعالیت‌های ما را در این زمینه قبول کنند یا نه. ما این دانش را به دست آورده‌ایم و برای این دست آورد تلاش شد و هزینه شد و فشارهای زائدی تحمل شد و خون پاک‌ترین إنسان‌های شریف و پاک برای هدف متعالی خود تقدیم ساحت ملت ایران شد به زعم من ما باید انعطاف در نحوه تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم و تاکتیک‌های بهتری را انتخاب کنیم . ان‌شاء الله آقای روحانی موفق با تجربه بینش و ابتکار عمل موفق خواهد شد.

با زبان دوگانه نمی‌شود با ایران برخورد کرد. ما به دنبال تغییر لحن و زبان صرف از جانب آمریکا نیستیم، ما دنبال تغییر در روش و تغییر در سیاست هستیم.

به دنبال تغییر در روش و سیاست در آمریکا هستیم

خرازی درباره طرح برخی موضوعات مبنی بر لزوم حل مشکلات به صورت دوجانبه بین ایران و آمریکا نیز اظهار کرد: در مقطعی انتخابات آمریکا و اوباما برای ایران یک فرصت بود، آقای احمدی‌نژاد فرصت آقای اوباما را سوزاند. ایران هم به دلایل استراتژیک برای آقای اوباما فرصت بود که اوباما این فرصت را سوزاند. امروز آقای روحانی دوباره آمده است و این فرصت مجددا ایجاد شده است. این فهم فقط مربوط به ایران نیست بلکه باید تحول جدی در آن طرف هم اتفاق بیفتد. با زبان دوگانه نمی‌شود با ایران برخورد کرد. ما به دنبال تغییر لحن و زبان صرف از جانب آمریکا نیستیم، ما دنبال تغییر در روش و تغییر در سیاست هستیم.

نمی‌شود از یک سو قطعنامه در مجلسین آمریکا علیه ما تصویب کنند و بعد بگویند ما متاسفیم

وی ادامه دا د: این‌که آن‌ها بگویند «به‌به» و «چه‌چه»، «شما مردم ایران تمدن و تاریخ دیرینه‌ای دارید» را که ما خودمان می‌دانیم، نیازی نیست آن‌ها به ما یادآوری کنند. ما به دنبال تغییر سیاست هستیم نه به دنبال تغییر ادبیات. آمریکایی‌ها ادبیات‌شان را عوض می‌کنند، ما به دنبال تغییر سیاست آمریکا در قبال خودمان هستیم. نمی‌شود از یک سوقطعنامه در مجلسین آمریکا علیه ما تصویب کنند و بعد بگویند ما متاسفیم. آن‌ها اختیار دارند و می‌توانند این مصوبات و قطعنامه‌ها را وتو کنند. این‌ها تضادها و دوگانگی‌هایی است که فاصله ما را با آمریکا زیاد می‌کند و مناسبات‌مان دچار نوعی فهم نادرست می‌شود. به تعبیر رهبری ما نمی‌توانیم دست‌های چدنی در دستکش مخملین را ملاک گام مثبت آن‌ها بدانیم. هر گامی که برداشته می‌شود آن‌ها دو گام عقب می‌گذارند.

آمریکا در خاورمیانه و جهان اسلام و خلیج‌فارس به ایران نیاز دارد. ایران در سبد قدرت و امنیت جهانی می‌تواند نقش بازی کند.

خرازی تاکید کرد: آمریکا در خاورمیانه و جهان اسلام و خلیج‌فارس به ایران نیاز دارد. ایران در سبد قدرت و امنیت جهانی می‌تواند نقش بازی کند. این‌که در هشت سال گذشته چگونه به این شرایط رسیدیم بحث دیگری است؛ بنابراین نمی‌توانیم یک‌باره بگوییم باید با آمریکا رابطه برقرار شود و مسائل حل و فصل گردد. این بایدها باید در چارچوب منافع ملی مطرح شود.

اگر آمریکایی‌ها ابتکار عمل دارند آن را شفاف مطرح کنند

مشاور رییس‌جمهور پیشین کشورمان گفت: اگر آمریکایی‌ها ابتکار عمل دارند آن را شفاف مطرح کنند بدون ارائه شفاف ابتکار عمل که نمی‌شود حرف زد و برنامه‌ریزی کرد. ما به دنبال این نیستیم که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یا کاخ سفید و یا شورای عالی امنیت ملی‌شان بگویند ما از تحولات ایران خوشحالیم. خود مردم خوشحال‌ترند، به آن‌ها ربطی ندارد. مشروعیت تحولات ایران که به آن‌ها مربوط نمی‌شود. نکته جدی و اساسی که ما داریم این است که بتوانیم کار جدی خود را در قبال تغییر سیاست‌های آمریکا دنبال کنیم. اگر آمریکایی‌ها سیاست‌شان تغییر کند مطمئنا در ایران این انعطاف و عقلانیت وجود دارد. اگر نخواهند سیاست‌های‌شان را عوض کنند و بخواهند حرف‌های گذشته‌شان را تکرار کنند باید بررسی کنیم که چه خواهیم کرد. آن‌چه دردآور و غیرقابل پذیرش است این است که کنگره آمریکا به ریس‌جمهور محترم و شریف قطعنامه ضدایرانی کادو کند و بعد مدعی مذاکره و دیالوگ با رییس جمهور جدید شوند.

مردم ایران تاوان همه نوع نابرابری را داده‌اند، تحریم غیرانسانی‌ترین رفتاری است که غرب بر علیه نسل‌ها و انسانیت می‌کند. تحریم تبعیض آشکار رفتار غیرانسانی غرب است.
وی درباره راه‌های پیش‌روی ایران و غرب برای انجام مذاکرات نیز اظهار کرد:‌ غرب باید فهم جدیدی از موقعیت ایران داشته باشد. آن‌ها نمی‌توانند افتخارات ملت ایران را نادیده بگیرند. اگر بخواهند حرف‌های خود را در ادبیات نو بزنند و در عمل همان سیاست‌های گذشته را دنبال کنند مطمئن باشند که ایران به نتیجه با آن‌ها نمی‌رسد. مردم ایران تاوان همه نوع نابرابری را داده‌اند، تحریم غیرانسانی‌ترین رفتاری است که غرب بر علیه نسل‌ها و انسانیت می‌کند. تحریم تبعیض آشکار رفتار غیرانسانی غرب است.

خرازی ادامه داد: این‌که کسی بخواهد از ابزار قدرت خود علیه ملت‌ها استفاده کند بسیار غیرانسانی است. آن‌ها دروغ می‌گویند که طرفدار ملت‌ها هستند. اگر آن‌ها در برابر مسائل هسته‌یی ایران از خود ابتکار عمل داشته باشند ایران باید آماده باشد و با آن‌ها به مذاکره بنشیند و مسائل را حل و فصل کند اما اگر بخواهند سیاست خود را در ادبیات جدید برای ما تکرار کنند فکر نمی‌کنم بتوانیم به نتیجه‌ای برسیم البته باور دارم که یک دیپلمات برجسته و مذاکره کننده قوی می‌تواند این مسائل را حل و فصل کند اما باید تامل کرد تا ببینیم به کجا می‌رسد.

نظام باید به وزیر خارجه فرصت دهد و از وی حمایت کند

سفیر پیشین ایران در سازمان ملل متحد در ادامه درباره انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت امور خارجه گفت: رهبری به شخص آقای ظریف اعتماد دارند و ایشان یکی از برجسته‌ترین دیپلمات‌های سیاسی و بین‌المللی ایران است. باید به ایشان فرصت داد و نظام باید از وی حمایت کند.

عربستان بدترین رفتار را در قبال ایران داشته است

خرازی همچنین درباره روابط ایران با برخی کشورهای منطقه به ویژه عربستان نیز گفت: به همان اندازه که ایران باید مدیریت درستی داشته باشد این کشور نیز باید درست مدیریت کنند، نباید یک سویه دید. عربستان بدترین رفتار را در قبال ایران داشته است. از القاعده حمایت کرده و تمام جبهه‌های علیه شیعیان راگشوده رسما تروریسم افراطی را تامین مالی می‌کند. رفتار این کشورها نیز باید تغییر کند. آن‌ها ترور و انفجار ایجاد کردند، آدم کشتند و بدترین رفتارها را داشتند. در مناسبات ایران و عربستان باید در نظر گرفت چندین بار رییس‌جمهور ما به عربستان سفر کرده اما پادشاه عربستان یک بار به ایران نیامده است. این اهانت به ملت ایران است. آن‌ها نیز باید رفتارشان را درست کنند. ما ابرقدرت منطقه هستیم. آن‌ها خود نیز می‌دانند ایران ابرقدرت منطقه‌ای‌ است.
نظرات بینندگان