arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

تکذیب توافق پوتين با عربستان درباره‌سوريه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
كرملين روز جمعه اعلام كرد: ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه با عربستان سعودي درباره كاهش حمايت از بشار اسد رييس جمهوري سوريه در مقابل دريافت مشوق هاي اقتصادي از جمله خريد تسليحات توسط عربستان ، به توافق نرسيده است.

ایرنا به نقل از رويترز نوشت: ، يوري يوشاكوف مشاور پوتين در امور سياست خارجي درباره گزارش رويترز مبني بر اين كه شاهزاده بندر رييس سازمان امنيت عربستان در مذاكرات هفته پيش در مسكو به پوتين اين پيشنهاد را ارايه كرده است، گفت: در باره هيچ توافقي به طور مفصل بحث و گفتگو نشد.

وي همچنين گفت: در باره جزييات همكاري هاي نظامي صحبت نشده است، اما تكذيب نكرد كه طرح هاي مفصلي از يك پيشنهاد به پوتين ارايه شده است.

يوشاكوف با اشاره به اين كه پوتين در باره يك توافق گفتگو نكرده است، افزود: همچنين در باره مسايل مشخص گسترش همكاري نظامي نيز بحث نشده است.

وي با اشاره اين موضوع كه در اين نشست به جزييات پرداخته نشده است، گفت: اين ملاقات بسيار غني و جالب و داراي ماهيتي فلسفي بود.

وي افزود: شاهزاده بندر و پوتين در باره منازعه سوريه به يك اندازه و نگراني مشابهي داشتند.
به گفته منابع مخالف حكومت سوريه نزديك به عربستان سعودي، شاهزاده بندر پيشنهاد خريد تسليحات روسي تا مبلغ ۱۵ ميليارد دلار و همچنين تضمين اين موضوع را به پوتين داده بود كه گاز توليدي منطقه خليج فارس، موضع روسيه را به عنوان عرضه كننده عمده گاز به اروپا تهديد نخواهد كرد.

اين منابع افزودند: عربستان سعودي در مقابل از مسكو خواستار كاهش حمايت شديد خود از اسد و موافقت با عدم جلوگيري از تصويب هرگونه قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در باره سوريه در آينده شده بود.

اين در حاليست كه يك منبع آگاه در كشورهاي عربي حوزه خليج فارس گفت كه شاهزاده بندر پيشنهاد خريد مقدار زيادي تسليحات از روسيه داده بود، اما مبلغ نقدي در اين مذاكرات مشخص نشده بود.
نظرات بینندگان