arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
ادعای تایمز لندن:

قرارداد محرمانه ایران و زیمباوه در خصوص اورانیوم + تکذیب

معاون وزیر معدن زیمباوه گفت: قرارداد اورانیوم بدون اطلاع من به امضا رسیده و تنها تعدادی از مقامات ارشد از آن اگاه بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تایمز لندن مدعی شد: زیمباوه قرادادی محرمانه برای عرضه موادی به ایران که برای ساخت بمب هسته ای به کار می رود، امضا کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری انتخاب، گیفت چیمانکیر معاون وزیر معدن زیمباوه به این روزنامه انگلیسی ادعا کرد: من تفاهم نامه صادرات اورانیوم با ایران را مشاهده کرده ام.

بنابرادعای تایمز لندن، این قرارداد سال گذشته امضا شده است.

معاون وزیر معدن زیمباوه، از اپوزیسیون این کشور به شمار می آید و انتظار می رود با پیروزی موگابه در انتخابات اخیر و پایان کار دولت ائتلافی از کار برکنار شود.

وی مدعی شد: قرارداد اورانیوم بدون اطلاع من به امضا رسیده و تنها تعدادی از مقامات ارشد از آن اگاه بودند.

به نوشته ی تایمز لندن، موگابه رئیس جمهور زمیباوه در طول سفر احمدی نژاد در سال 2010 به این کشور از ایران حمایت کرده بود.

تکذیب

دولت زیمبابوه ادعای روزنامه تایمز انگلیس درباره توافق با ایران برای معامله اورانیوم را رد کرد.

یک مقام دولتی زیمبابوه‌ای که صبح دیروز روزنامه انگلیسی «تایمز» به نقل از وی مدعی امضای قرارداد فروش اورانیوم به ایران شده بود، در مصاحبه با پایگاه «بلومبرگ»، این گزارش را تکذیب کرد.

«گیفت چیمانیکایر» معاون وزیر معدن زیمبابوه گفت: هیچ موافقتنامه‌ای که اجازه صادرات اورانیوم به ایران را بدهد، امضا نشده است.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با «بلومبرگ» با بیان اینکه زیمبابوه ظرفیت کافی برای انتقال اورانیوم به دیگر کشورها را ندارد،‌ گفت تفاهم‌‌نامه‌ای که با ایران به امضا رسیده، مربوط به دایره وسیعی از فعالیت‌های معدنی از جمله در زمینه بازرگانی الماس و دیگر مواد معدنی است.

چیمانیکایر همچنین افزود: قرارداد مربوط به فروش اورانیوم به چندین سال قبل بازمی‌گردد، به گفته وی این معامله تحت نظر آژانس انرژی اتمی است و هنوز هم در کابینه به تصویب نرسیده است.
نظرات بینندگان