arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۹ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۲

ابطحی: معیار روحانی در چینش کابینه تخصص بوده نه اندیشه سیاسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون پارلمانی دولت خاتمی معتقد است در چینش کابینه روحانی به تخصص و تجربه توجه شده نه اندیشه های حزبی و جناحی.

حجت الاسلام محمدعلی ابطحی در گفتگو با خبرآنلاین،در ارزیابی خود از کابینه پیشنهادی یازدهم گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، در بعد امکانات و واقعیت‌هایی که وجود دارد و فضایی که بر مجلس حاکم است به نظر می‌رسد کابینه معرفی شده کابینه خوبی است هرچند در عمل باید مورد توجه قرار گیرند.

کابینه معرفی شده توان تحقق شعارهای رییس جمهور را دارد

وی تصریح کرد: مهم آن است که وزرای معرفی شده عمل کننده به شعارهایی باشند که آقای روحانی در ایام انتخابات دادند و به پشتوانه همان رای قابل توجهی را کسب کردند. براین اساس من در این کابینه این توان را می بینم که اگر مشکلات جانبی پیش نیاید اعضا به شعارهای رییس جمهور جامعه عمل بپوشانند.

کابینه پیشنهادی دچار تحول شود از حالت اعتدالی خارج می‌شود

رییس دفتر خاتمی با اشاره به اینکه معیار فراجناحی بودن در کابینه روحانی به خوبی مشهود است، خاطرنشان ساخت: معتقدم معیارهای آقای روحانی در ارتباط با چینش وزرا اندیشه‌های جناحی نبوده است و فارغ از گرایشات سیاسی به تجربه و تخصص افراد توجه شده است. البته از همه تشکیلات و سلایق در کابینه پیشنهادی حضور دارند و زیبایی کابینه هم این است که کل این مجموعه به کمک مجلس رای بگیرد تا اعتدالی که رییس جمهور وعده آن را داده‌اند در اولین گام از طریق کابینه عملیاتی شود و در شکل هیات دولت تبلور پیدا کند اما اگر قرار باشد این مجموعه دچار تحول شود از حالت اعتدالی خارج می‌شود.

ابطحی با بیان اینکه عده‌ای در مجلس در تلاش هستند همه اعضای کابینه رای اعتماد کسب نکنند، هستند، ابراز عقیده کرد: کسانی که با یک سری شعارها و نگاه سیاسی خاص در انتخابات ظهور و بروز پیدا کردند ولی رای نیاوردند می خواهند تحقق شعارهایشان را از طریق مجلس و در جریان رای دادن به کابینه اعمال کنند که نوعی حرکت ضدمردمسالاری است.

وی ادامه داد: طبیعی است زمانی شعار مردم سالاری از سوی مجلس رعایت می‌شود که بتوانند در چارچوب اندیشه‌ها و شعارهای آقای روحانی به کاندیداها توجه و آنها را مورد بررسی قرار دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با تاکید براینکه فضای کابینه باید متناسب با شعارها و خواست رییس دولت باشد، گفت: در کابینه معرفی شده افرادی با گرایشات سیاسی متفاوت حضور دارند، ولی این به این معنی نیست که رییس جمهور گرایش اصلی این افراد در درون کابینه گرایشات شخصی باشد بلکه باید در مسیر گرایش کلی آقای روحانی و شعارهای ایشان حرکت کنند.

ابطحی تصریح کرد: معتقدم بیش از آنکه امروز به دنبال معرفی ویژگی‌های وزرای معرفی شده باشیم باید تلاش کرد این افراد و کل کابینه در مسیر رای آوردن قرار گیرند.
نظرات بینندگان