arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲

نام فاميل اعضاي خاندان سلطنتي انگليس چيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه آمریکایی نوشت، برای بسیاری از مردمِ انگلیس مشخص نیست که نام فامیل اعضای خاندان سلطنتی انگلیس چیست.

به گزارش تیک، پایگاه اینترنتی روزنامه یو اس ای تودی، چاپ آمریکا در سرمقاله‌ی شماره روز شنبه خود نوشت، همگان فقط نام کوچکِ ملکه و شاهزادگان انگلیسی را صدا می‌زند و از نام فامیل آنان خبر ندارند. اصولاً‌ بر اساس قوانین انگلیس، اعضای ارشد خاندان سلطنتیِ انگلیس به استفاده از نام فامیل، مگر در موارد خاص، مانند ثبت ازدواج و امثال آن نیاز ندارند. تحقیقات این نویسنده نشان داد که قبل از سال 1917 میلادی، خاندان سلطنتی انگلیس، اصولاً نام فامیل نداشته‌اند و هر یک از شاخه‌های این خاندان، با توجه به منطقه‌ای از انگلیس که بر آن حکومت می‌کرده اند، شناخته می‌شده‌اند. مثلاً خاندانی که بر منطقه لنکستر حکومت می‌کردند، به نام کلیِ لنکستری‌ها شناخته می‌شدند. همچنین خاندان سلطنتیِ حاکم بر یورکشایر، ملقب به یروکیست‌ها بودند.

با این حال در سال 1917 میلادی، پادشاه جرجِ پنجم انگلیس تصمیم گرفت نام خانوادگیِ مشخصی برای خاندان سلطنتی انگلیس برگزیند و به فرمانِ او از آن زمان، تمامی اعضای خاندان انگلیس و نوادگانی که از نسل فرزندان ذکور این خاندان به دنیا می‌آمدند، باید با نام خانوادگی «ویندزور» شناخته می‌شدند. این نام، برگزیده از نام قصر ویندزور بوده که محبوب شاه جرج پنجم بوده است.

ملکه انگلیس در سال 1952 میلادی، این نام فامیل را برای خاندان سلطنتی انگلیس مجدداً تأیید کرد، اما در سال 1960 میلادی، ملکه انگلیس با همسرش، دوکِ ادینبورو تصمیم گرفتند تمایزی میان فرزندان و نوادگان مستقیمِ خود با سایر اعضای خاندان سلطنتی ایجاد کنند و از آن سال اعلام کردند، تمامی فرزندان‌شان و نوادگانی که از فرزندان ذکور این خاندان متولد می‌شوند با نام خانوادگیِ «ماونتباتِن- ویندزور» (Mountbatten-Windsor) شناخته خواهند شد.

در هر صورت، اکثر مردم انگلیس، ملکه الیزابت و شاهزده‌های انگلیسی، مانند شاهزاده چارلز، ویلیام، هری و امثال‌شان را صرفاً با نام کوچک آنان می‌شناسند و از نام خانودگی این افراد، که به ندرت از آن در مدارک قانونی استفاده می شود، بی‌خبر هستند. به عنوان مثال، نام خانوادگیِ ماونتباتِن- ویندزور هرچند در سال 1960 میلادی برای فرزندان ملکه انگلیس انتخاب شده بود، این نامِ خانوادگی برای اولین بار، سیزده سال بعد، یعنی در 14 نوامبر 1973 در سند رسمی ازدواج میان شاهزاده آن و سروان مارک فیلیپس، به صورت مکتوب در اسناد دولتیِ انگلیس، به ثبت رسید.
نظرات بینندگان