arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲

توقف تست ادواری خودروهای دوگانه سوز به دلیل هزینه بالا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس اعلام کرد: طرح بازرسی ادواری خودروهای دوگانه سوز به دلیل هزینه‌های بالا متوقف شده است.

عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از دلایل اجرا نشدن بازرسی ادواری خودورهای دوگانه سوز را هزینه‌ی بالالی آن دانست و توضیح داد: در صورتی که مشخص شود خودروی دوگانه سوز دارای نقص فنی است جایگاه‌داران CNG از عرضه‌ی سوخت به این خودروها معضورند به همین علت ممکن است معیشت دارندگان خودروی گازسوز با مشکل مواجه شود.

این کارشناس با اظهار این‌که بخش اعظمی از این هزینه باید توسط وزارت نفت پرداخت شود، گفت: این وزارتخانه از پرداخت هزینه‌های مورد نظر سرباز می‌زند. این درحالی است که وزارت نفت می‌توانست هزینه‌ی بازرسی را با پرداخت یارانه جبران کند.

عباسی در مورد طرحی که آماده شده بود تا با اجرای آن بازرسی خودروهای دوگانه‌سوز از دی‌ماه سال 91 آغاز شود، گفت: طبق این طرح به کلیه‌ی مراکز فنی خودرو آموزش لازم برای بازرسی‌ خودروهای دوگانه‌سوز داده می‌شد. هم چنین یک یا دو مرکز به عنوان مراکز تست‌های تخصصی انتخاب می‌شدند تا در صورت مشاهده‌ی مشکل در تست اولیه خودروی گاز‌سوز به این مراکز معاینه فنی تخصصی ارجاع داده شود.

به گفته وی یکی از مزایای طرح این است که مراکز فنی خودرو از نظر پراکندگی به گونه‌ای هستند که به راحتی در دسترس همه وجود دارند و با انجام تست ادواری خودروهای گاز‌سوز توسط این مراکز دیگر انحصاری ایجاد نخواهد شد.

عباسی افزود: در صورتی که این کار صورت می‌گرفت معاینه‌ فنی خودروها به طور کامل انجام می‌شد، ولی الان تنها خودرو از نظر جلوبندی، ترمز و آلایندگی چک می‌شود.

این کارشناس در مورد هزینه‌ بازرسی ادواری خودروهای دوگانه‌سوز اظهار کرد: در صورتی که این نقص تنها مربوط به اتصالات باشد، هزینه‌ چندانی ندارد اما اگر مخزن خودروی گاز‌سوز دچار نقص شود حدود 300 تا 400 هزار تومان هزینه به دارنده خودرو تحمیل می‌شود.

او با تاکید بر این‌که عقل سلیم می‌گوید باید تست ادواری خودروهای گاز‌سوز انجام شود، خاطر نشان کرد: البته این موضوع بدین معنی نیست که در حال حاضر خودروهای دوگانه سوز برای جامعه خطری دارند، چرا که اکثر مخازن این خودروها از خارج وارد شده است و دارای شماره سریال است. از سوی دیگر گارانتی این مخازن که حدودا پنج است هنوز به اتمام نرسیده است.
نظرات بینندگان