arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲

ترکان: آنها که کرسنت را اجرا نکردند، باید محاکمه شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اکبر ترکان، از اعضای شاخص دولت در مصاحبه ای که با تجارت فردا کرده مخالفان را به استفاده ابزاری از کرسنت متهم کرده و گفته که آنها این موضوع اقتصادی - فنی را "حربه سیاسی" کرده اند. وی همچنین کسانی که این قرارداد را اجرا نکردند را نیز شایسته "محاکمه" دانسته است.

در این گفتگو ترکان می گوید:

*من نمی گویم کرسنت قرارداد خوبی بوده است. کرسنت در دورانی بسته شده است که قیمت گاز پایین بوده ولی در خود قرارداد مکانیسم افزایش قیمتش بوده است. منتها به دلیل اینکه دولت نهم و دهم در اجرای این" قرارداد بد کار کردند و آن را به اجرا نرساندند، موجب ادعای شش میلیارد دلاری علیه کشورمان شدند. اگر کسانی باید تحت تعقیب قرار گیرند، آنهایی هستند که در عدم اجرای صحیح و عدم مدیریت صحیح قرارداد ادعای خیلی بزرگی از طرف خارجی ها علیه کشورمان روی دست مان گذاشتند. آقای زنگنه قراردادی بسته اند، خودشان می روند و از آن دفاع می کنند. در خود قرارداد قیمت را پیش بینی کرده بودند با چه مکانیسمی اصلاح شود و افزایش یابد. یک موقعی می گوییم قراردادی بد بسته شده و یک موقع کسی را به سوء نیت متهم می کنیم. متهم کردن این اشخاص ارزشمند کشور به سوء نیت کار افراطیون است. ولی یک وقت شما می گویید نسبت به این قراردادی که بسته اید اشکال وارد است.

*بنده هم ممکن است قراردادی بسته باشم که وقتی امروز به آن نگاه می کنم میگویم اگر به گذشته برگردم آن را با شرایط بهتری به امضا می رسانم. در پارس جنوبی وقت قرارداد فاز ۲ و ۳ را بستیم اطلاعات و تجربه کمی داشتیم که در فاز ۴ و ۵ اطلاعاتمان کامل تر و بهتر شد و قرارداد کاملتری به امضا رساندیم. در فاز ۶، ۷ و ۸ باز هم اطلاعاتمان کاملتر شد و آن موقع فکر می کردثیم که اگر هنگام بستن قرارداد فاز ۱ و ۲ چنین تجربه ای را داشتیم بیشتر به نفع کشور بود. ممکن است در تجربه نسخه قراردادی دچار نارسایی باشد اما تجربه که بیشتر می شود قرارداد بعدی بهتر بسته می شود. همیشه قراردادهایمان اینطوری بود. از هر تجربه جدیدی درس می گرفتیم و قرارداد بعدی را بهتر می بستیم. این فرق می کند با سوء نیت. اشخاص را به سوء نیت متهم کردن شان افراطیون است.

*آقای غلامحسین نوذری مدیرعامل شرکت ملی نفت و وزیر نفت در دولت اول آقای احمدی نژاد بوده است. ایشان اعلام کرده اند "شاید نقدهایی بر قرارداد وارد باشد اما آن زمان عده ای این قرارداد را نقد کردند و مشکلاتی برای آن به وجود آمد. به طوری که اکنون این قرارداد به داوری ارجاع شده و بیش از هفت سال است که در این مدت سهم گاز ایران در میدان مشترک سلمان با امارات در حال سوختن است. برخی تاسیاست آن مجموعه آسیب دیده اند و عدم النفع کشور را هم باید در نظر گرفت". این سخنان از سوی آقای نوذری بیان شده است. حرف من نیست. آقای نوذری با رای مجلسی که اکثریت اصولگرا بودند وزیر نفت شد. وقتی ایشان چنین حرف هایی را می زنند عیار سخنان را می توان مشخص کرد. بستن قراردادی که درآن مکانیسم تغییر قیمت دارد و نفعی را برای کشور به دنبال دارد بهتر است یا قراردادی در کار نباشد و گاز که سرمایه ملی است بی جهت بسوزد. من با منطق مخالفان قضاوت نمی کنم که چه کسی خائن است. مردم بهترین داور هستند.

*اما به دوستان مخالف برادرانه یک نصیحت می کنم. با بحث های فنی، حقوقی و اقتصادی برخورد سیاسی نکنید. کارنامه هیچ کس سیاه و سفید نیست. آقایانی که انتقاد می کنند اگر دغدغه منافع ملی دارد چرا پارس جنوبی را نمی بینند. زمانی که ایران در شرایط نامطلوب خارجی طوری برنامه ریزی کرد که شرکت های بزرگ به عسلویه آمدند منافع ایران به طور ارزنده ای تامین شد. حتی عقب ماندگی از قطر نیز در حال جبران بود. آیا این رخدادها به نفع منافع ملی نبود؟ بدبختی در این جاست که این موضوعات حربه سیاسی شده است. من از مخالفان دولت کنونی می خواهم شرایط را درک کنند و مسائل اقتصادی را به سیاست گره نزنند. این عرصه با حربه های سیاسی ابزاری برای حذف رقیب نکنید. آیا اگر با مکانیسم های قرارداد و رفتار منطقی اشکال های اولیه برطرف می شد بهتر بود یا با فسخ یکجانبه کشور را وارد یک چالش حقوقی و ادعای میلیاردی کنیم. نیمه خالی دیوان را دیدن یا یک طرفه به قاضی رفتن همیشه خوشایند یک گروه است. اما در عرصه حقوق و منطق باید استدلال داشته باشیم و بر اساس شرایط زمانی و مکانی حرف بزنیم. من امیدوارم موضوع های اقتصادی از زیر سایه سیاست خارج شود و در یک فضای منطقی بحث شود. آن روز مشخص میشود عیار سخنان چه کسی بالاتر است.

*من امیدوارم نمایندگان محترم مجلس منافع ملی را مد نظر قرار دهند. آقای زنگنه دارای یک کارنامه روشن در بخش انرژی است. این حق ماست که مدیران لایسق خود به کار بگیریم تا در مسیر توسعه با سرعت بیشتری پیش برویم. رای اخیر مردم نشان داد آنها می خواهند رو به آینده حرکت کنیم.

نظرات بینندگان