arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۲

خیرخواهی به سبک شریعتمداری به روایت شجونی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسین شریعتمداری در چند روز اخیر بارها و بارها به انتقاد از کابینه معرفی شده حسن روحانی پرداخته است. شریعتمداری بخشی از این کابینه را تحمیلی می داند. این انتقادات آنقدر در چند روز اخیر ادامه پیدا کرده است که عده ای معتقدند این کار روزنامه کیهان سهم خواهی از کابینه است و سنگ اندازی در مسیر رییس جمهور جدید است اما جعفر شجونی حسین شریعتمداری را خیر خواه می داند.

امروز هم بار دیگر حسین شریعتمداری برخی از اعضای کابینه را تحمیلی خواند و نوشت که روحانی چشم انتظار رای عدم اعتماد مجلس به کابینه است! این در حالی است که رییس جمهور بارها تاکید کرده است که در چینش کابینه هیچ فشاری بر او نبوده است و کابینه تحمیلی نیست.

در این باره خبرنگار فرارو با حجت الاسلام جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفتگو کرده که در ادامه می آید.

برخی اصولگرایان عنوان می کنند روحانی تحت فشار اطرافیان خود به چینش کابینه دست زده است و مجلس باید با رد برخی وزرا به ایشان هدیه دهد. اما آقای روحانی در جلسه مطبوعاتی خود این مسئله را رد کرد. چرا اصولگرایان این مسائل را مطرح می کنند؟
این حرف ها برای ما حرف های تکلیفی نیست. یعنی اظهارنظر ما و شما درباره کابینه ابراز تکلیف نیست. ما 300 نماینده تعیین کردیم و به مجلس فرستادیم که آنها این کار را انجام دهند. قانون عنوان می کند نمایندگان مجلس از ارگان های مربوطه استعلام کنند و سپس رای دهند.

آیا روزنامه کیهان هم شامل این ارگان های مربوطه می شود؟
ارگانی که قانون تعیین کرده شامل هیچ روزنامه ای نمی شود.

اما این موضوع را که نمایندگان مجلس باید با رد برخی وزرا به آقای روحانی هدیه بدهند را روزنامه کیهان عنوان کرده بود.
ما نمی توانیم شریعتمداری را به خاطر این حرف بکوبیم.

شما الان فرمودید تکلیف ما نیست درباره کابینه صحبت کنیم.
علت این حرف من این است که قانون تصریح کرده نمایندگان برای بررسی وزرا از برخی ارگان های مشخص استعلام کنند و سپس نظر دهند و زحمت بنده و شما در این موضوع جایی ندارد.

برخی عنوان می کنند آقای روحانی تحت فشار کابینه را چیده اما شخص ایشان این مسئله را رد می کند. آیا اقدام این افراد کمک به دولت محسوب می شود؟
من صحبت آقای روحانی را تایید می کنم که انشالله تحت فشار کسی را معرفی نکرده است. اما وظیفه روزنامه نگاران، نمایندگان مجلس یا بنده و شما این است که اگر نظری نسبت به کسی داریم عنوان کنیم.

اگر مبنای حرفی درست باشد شاید این کار پسندیده باشد. اما وقتی ادعایی از اساس دروغ باشد آیا گفتن آن کمک به دولت محسوب می شود؟
(مکث طولانی) بله؛ جرح و تعدیل کمک به دولت محسوب می شود. یعنی اگر بنده، شما یا کیهان عملکرد بعضی ها را می دانیم برادرانه به رئیس جمهور بگوییم و ایشان کم و زیاد کند.

جناب شجونی! در روایات اسلامی آمده که باید نسبت به برادر مومن خود حسن ظن داشت. وقتی آقای روحانی خود با صراحت عنوان می کنند فشاری بر ایشان نبوده آیا ما باید بازهم اصرار کنیم که ایشان تحت فشار هستند؟
این حرف من منافاتی با این موضوع ندارد. بنده می گویم جرح و تعدیل یک اظهارنظر برادرانه است و کمک به دولت محسوب می شود. ممکن است بنده از فردی اطلاعاتی داشته باشم که آقای روحانی نداشته باشد.

آیا شما هم معتقدید به آقای روحانی در چینش کابینه توسط حامیان ایشان فشار وارد شده است؟
بنده این حرف را نمی زنم. من می گویم چون آقای روحانی کنار آقای هاشمی و خاتمی است این احتمال وجود دارد که از سوی این دو نفر به آقای روحانی فشار وارد شود.

جنابعالی وجود آقایان هاشمی و خاتمی در کنار آقای روحانی را حمل بر امکان ایجاد فشار بر رئیس جمهور عنوان می کنید، اما صحبت های صریح برخی و درخواست ایشان از مجلس برای رد برخی وزرا را مصداق فشار نمی دانید؟
این دایر مدار نیت فرد است. بنده گاهی حرف می زنم و نیتم فشار است؛ اما گاهی حرف می زنم و نیتم خیرخواهی است.

چون شخص آقای روحانی عنوان می کند فشاری بر ایشان نبوده است و من به عنوان یک مسلمان باید نسبت به صحبت ایشان حسن ظن داشته باشم.
ما حرف آقای روحانی را قبول می کنیم؛ احتمال خیرخواهی هم به آقای شریعتمداری می دهیم.
نظرات بینندگان