arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۲

توکلی/ موافق: این کابینه حسن روحانی است نه مثلا لاریجانی یا حداد عادل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : البته نيازي به گفتن اين نكته نیست كه نه موافقت امثال بنده بي شرط و شروط است و نه مخالفت دوستان ديگر مطلق و دربست است. نه اين مماشات است و نه آن تقابل. مهمترين دليل موافقت كلي بنده با تشكيل اين كابينه همين سختي وضعيت كشور و فشار شديد و يكپارچه دشمن بر مردم و اسلام است.
نماینده مردم تهران گفت:آقای دکتر روحانی تقریبا با نظر و رای نیمی از شرکت کنندگان در انتخابات توفیق خدمت یافته اند. اما برای نجات و اعتلای کشور، نیازمند حمایت و یاری همه مردم اند.

به گزارش مهر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از موافقان کلیات برنامه و کابینه دولت یازدهم در جلسه امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی به نطق پرداخت:

متن کامل نطق توکلی به این شرح است:

پیش از دفاع کلی از کابینه به چند نكته درباره انتخابات اشاره مي‌كنم.

اول: علت عدم موفقیت نامزدهاي اصولگرا در انتخابات اين بود كه اكثريت اين جريان طي سال های گذشته هر چه رئيس جمهور وقت كرد يا حمايت کردند، يا با سكوت مهر تاييد زدند و يا لااقل نقدي در خور خطاها و لطمات ديده نشد. هر چه مردم ناليدند اينان به داد نرسيدند، بنابراين توجيه كننده و حتي مسبب وضع نامطلوب معيشتي موجود شناخته شدند، مردم انتقاد حين انتخابات را هم باور نكردند، به ويژه آنكه رفتار انتخاباتي يكي از نامزدهاي محترم اصولگرا بسيار شبيه رئيس جمهور وقت بود و بخشی از مردم نگران را از اصولگرايان مي‌ترساند. تفرقه نامزدهای اصولگرا نيز مزيد بر علت شد، چرا كه تصويری از قدرت طلبي آنان را در اذهان تقويت مي‌كرد نه دلسوزي را.

دوم اين كه مردم تمايل بيشتري به اصلاح طلبان نيز نداشتند، چرا كه نامزد رسمي اصلاح طلبان ، نيز تا روز انصرافش ، در تمام نظرسنجي ها جزء نفرات پراقبال نبود و مهمتر، حمایت صریح آقای خاتمی نیز رای شگفت انگیزی در پی نداشت.

علت سوم انتخاب آقاي دكتر روحاني به خود ايشان مربوط است. ايشان عضو روحانيت مبارز و از مسئولان با سابقه نظام بود. هيچ پيشينه اصلاح طلبانه به معناي جناحي نداشت و كسي هم نسبت اصولگرايي به وي نداده بود. با دولت آقاي احمدي نژاد هيچ نسبتي نداشت بلكه معزول آن دولت بود. ادعاي اعتدال داشت، و انتقاداتش نسبت به وضع موجود صريح بود و صادقانه تلقي شد. انتقادات به ويژه در زمينه سياست خارجي اين اميد را برانگيخت كه ايشان راه نويي براي حل تحريم ها خواهد گشود. تبديل اقای روحاني به نماد تغيير و مشي معتدلي كه نويد داده شده بود اميد به تدبير را براي تغيير وضع موجود و پرهيز از افراط و تفريط دو جناح بر انگيخت . به ويژه كه انصراف آقاي دكتر عارف به نفع ايشان و حمایت دو شخصیت غیر اصولگرا یا اصلاح طلب از ایشان، حاكي از عقلانيت طیف مقابل و نشان ديگري بود بر اينكه روحاني غير اصلاح طلب، جزء اصولگرايان هم نيست، اين امر شعار اعتدال را باوركردني تر نمود.

دلايل ديگري هم مي‌توان براي نتيجه تقريبا غير منتظره انتخابات برشمرد. در هر حال آقاي دكتر روحاني با راي كمي بيش از نصاب به رياست جمهوري برگزيده شد و مردم و رهبري و تمام رقيبان تبريك گفتند و شادي و اميد در كشور جلوه گر شد. به هر مقدار که این تحلیل از انتخابات را واقعبینانه بدانیم، مجلس اصولگرا در برخورد با کابینه، نزد افکار عمومی محدودیت¬هایی پیدا می کند؛ زیرا میپرسند چرا در برخورد با احمدی نژاد آن قدر سهل گیر بودید؟

در اين زمان دو واقيعت، يكي تلخ و ديگري شيرين پيش روي ماست. تلخش وضعيت بسيار سخت و پيچيده معشيت مردم و اقتصاد كشور است . اين وضعيت نامطلوب حاصل سياست هاي نامتناسب و بعضا متعارض و سوء مديريت سياسي- اقتصادي سال هاي اخير بوده است كه تحريم هاي ظالمانه آن را تشدید کرده است. اين دولت در احاطه مشکلات و دشواری هاست: كسري بودجه عظيم، ناكافي بودن ارز در دسترس براي واردات، دشواري هاي پيچيده خريد و واردات، حتی دارو و برخی کالاهای حیاتی دیگر، مبهم بودن نحوه اجراي هدفمندي يارانه ها، تورم كمر شكن همراه با بيكاري شديد جوانان به ويژه تحصيلكردگان، تعطيلي واحدهاي توليدي، درهم ريختگي هنجارها و ساختارهاي سياسي- اداري و مشكلات بسيار ديگر. در چنين موقعيتي اگر همه دست به دست هم بدهيم و برا ي نجات مردم و كشور پشت هم باشیم، امید غلبه بر مشکلات و دفع دشمنی استکبار کینه ورز وجود دارد. بايد چنانكه مقام معظم رهبری فرمودند اتحاد و يكپارچگي را ضرورتي حتمي شمرد. چرا كه دشمن تمام قد در برابر خواست ملت ايستاده است. از آن طرف اميد به آینده سرمايه اجتماعي گرانبهایي است و بايد قدرش دانسته شود؛ چرا که براي حل مشكلات به آن نیاز داریم. اگر رفتاري از مجلس يا دولت سر بزند كه تقابل تلقي گردد، اين سرمايه اجتماعي خداي ناخواسته از دست مي‌رود و دشمن نيز در اعمال فشار جري تر مي‌گردد.

البته نيازي به گفتن اين نكته نیست كه نه موافقت امثال بنده بي شرط و شروط است و نه مخالفت دوستان ديگر مطلق و دربست است. نه اين مماشات است و نه آن تقابل. مهمترين دليل موافقت كلي بنده با تشكيل اين كابينه همين سختي وضعيت كشور و فشار شديد و يكپارچه دشمن بر مردم و اسلام است.

اما پيروزي در برابر غرب سلطه جو و بيدادگر و غلبه بر مشكلات كه به حول و قوه الهي مقدور است، شرايطي هم دارد كه كابينه پيشنهادي تا حد قابل قبولی واجد آن¬هاست البته در برخي موارد نيز مراقبت و ايستادگي شخص رئیس جمهور محترم برای تامین آن شرایط ضروري است. آنچه پس از این گفته می شود بعد از ملاقات با تقریبا نیمی از وزرای پیشنهادی در دفتر یا منزل اینجانب شکل گرفته است. در این ملاقات ها سئوالات صریح مطرح شد و در باره نقاط اشتراک یا افتراق گفتگو شد و نکاتی نیز تقدیم آنان گردید. اما شرایط مقاومت در برابر بیگانگان و غلبه بر مشکلات :

اولين شرط اين است كه وزراي پيشنهادي به ساختار و مباني و اهداف قانون اساسي كه رئيس دولت به آن سوگند خورده است وفادار باشند. اين قاعده عقلي و همه جايي است و ربطي به اسلام و ايران ندارد. جمهوریت و اسلامیت جانمایه قانون اساسی است و فتنه¬گری سال 88 اولا مصداق کاملی از عدم التزام به قانون اساسی و ثانیا تقابل با جمهوریت نظام و ثالثا اقدامی ضدامنیت ملی بود. بنابراین كساني كه در عرصه قدرت نه به قانون تمكين كردند و نه دستور ولي فقيه را حرمت نهادند و به قشون كشي خياباني براي پيشبرد اهدافشان دست زدند، یا کسانی که هنوز خود را در صف آنها بدانند براي عضويت در اين كابينه صالح نيستند. . بحمدالله قاطبه پيشنهاد شدگان وفادار به قانون اساسي‌اند، ولي چند مورد استثنا وجود دارد كه اساسا قابل بررسي نيستند.

هر كس آزاد است در باره ناامني ها و خیانت های پس از انتخابات که میدان را حتی برای منافقین روسیاه مهیا کرد، تحليل خودش را داشته باشد، آن را فتنه گري بداند يا حق طلبي، ولي وقتي بخواهد به عنوان يك سياستمدار در قدرت نقش ايفا كند، بايد وفاداريش به ساختار قانوني نظام احراز گردد. البته از اين بپرهيزيم كه به هر كسی این انگ را بچسبانیم.

شرط دوم اعتقاد يا لااقل ايستادگي بر سياست هاي كلي اداره كشور است. سالها مخالفت منطقي ما با دولت هاي سازندگي و اصلاحات بر اين مبتني بود كه مثلا در عرصه اقتصاد پيگيري دستورات و سياست هاي ابلاغي صندوق بين المللي پول به زيان توده هاي مردم و استقلال كشور است، ولي متاسفانه اعتنايي نمي شد. هر چند جمعي از وزراي پيشنهادي از همان كابينه ها هستند، ولي فرض من این است که امروز که سياستهاي كلي طبق قانون اساسي تعيين وابلاغ شده است، رئيس جمهور محترم و اعضاي كابينه به آن ها معتقد يا لااقل پايبند هستند.

رهبري جانمايه اين سياستها را كه ما بر صحت آن استدلال مدون و علمي ارايه كرده ايم و از آن دفاع مي كنيم چنين بيان فرموده اند: ' هر روش ، توصيه و نسخه ي اقتصادي كه دو هدف افزايش ثروت ملي و عدالت اجتماعي را تامين كند مورد قبول است و هر طرح و بحث ديگري كه به اين دو هدف بي توجه باشد ، به درد كشور و مردم نمي خورد' . امروز دیگر در محیط های علمی نظام سرمایه داری نیز، علمای واقع بین و انساندوست تر رشد حامی فقیران و رشد فراگیر را نظریه پردازی میکنند. نه نسخه های رایج رشدمحور را.

بحمدالله اميدواری زيادي وجود دارد که كابينه به سياستهای کلی رهبری پايبند خواهد بود. در عین حال جناب آقاي دكتر روحاني به اقتضاي سابقه اسلامي و انقلابي و سوگندي كه خورده براي اجراي سياستهاي كلي نظام محتاج مراقبت از كابينه هستند. اينجا يكي از نقاط حساسي است كه مي تواند منشاء نزاع شده و بسياري از مدافعان امروز را به مخالفت برانگيزد. و آن هنگام این مردم¬اند که زیان می¬بینند. همينطور است وفاداري به سياستهاي كلي در ساير عرصه ها مانند سياست خارجي يا اداري.

شرط سوم كارآمدي است كه نتيجه علم و تجربه ذيربط است . دقت در سابقه تحصيلي ، تخصصي و تجربي معرفي شدگان نشان مي دهد كه عمدتا از تحصيلات مرتبط برخوردارند و اكثريت آنان از تجربه طولاني نيز بهره مندند.

شرط چهارم ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان خارجی بویژه در موضوع پرونده هسته‌ای است اینجانب یکی از ملاکهای اساسی‌ام در موافقت کلی با دولت یازدهم، فرض استواری رئیس‌جمهور و دولت محترم بر دفاع کامل و قاطع از حقوق هسته‌ای ملت ایران است. آقای دکتر ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه نیز در ملاقات با اینجانب تصریح کردند که ذره‌ای از حقوق و منافع ملت ایران در عرصه جهانی کوتاه نخواهد امد در عین حال تاکید می کردند که می‌توان با اتخاذ تدابیر معقول و منطقی، حداکثر منافع را به دست آورد و با کاستن از هزینه‌های غیر ضروری، مجری سیاستهای خارجی نظام و رهبری معظم انقلاب بود.

در پايان اشاره به چند نكته را ضروري مي دانم:

1- چرا به حداقل ها رضايت مي‌دهيم؟ چون سختي روزگار و موقعيتی که کار در آن به این دولت تحويل داده میشود، چنان است كه اصل كارآمدي وزن بیشتری نسبت به صلاحيت هاي فردي پیدا می کند. بحث آرمانگرایي واقعبينانه هميشه حق بوده است. ولي اينكه رهبر معظم انقلاب آن را در اين اوضاع طرح مي كنند، چراغ هدايتي است براي همه مردم، به ويژه برادران و خواهراني كه بر ارزشها پافشاري بيشتری دارند. من هميشه مروج اين فكر بوده¬ام و امروز آشكارتر بر آن پايبندي نشان مي دهم.

2- اينجانب به اقتضاي رشته تحصيلي و سابقه طولاني سياسي و مطالعات علمي‌ام که بحمدالله تلاش دارم آن را مرتبا به روز نگه دارم ، تاكيد مي‌كنم بيرون آمدن از شرايط ركود تورمي موجود در بهترين شرايط يعني نبودن تحريم ، حاكميت عقل و تدبير و يكپارچگي سياسي ( ولو مقطعي و موردي ) حداقل دو سه سال وقت مي‌برد. پس بايد به اقتضاي موقعیت همان طور كه رهبري فرمودند‹‹ مهلت داد تا كار بكنند›› . این اولین آزمون رابطه دولت جدید و مجلس است. طرفین باید خود را جای هم بگذارند. هم جامعه ایران نیاز دارد رفتار بالغانه ای در این ارتباط ببیند و هم نشان دادن این بلوغ امید دشمنان را در فشار آوردن کم می کند. اما از آن جهت که دولت در خط مقدم مقابله با مشکلات فراوان قرار دارد ، می باید مجلس این را حس کند و همان فرصتی را که رهبری فرموده اند بدهد.

چنانكه مشاهده فرموديد اولين و مهمترين دليل بنده در موافقت كلي همین جنبه مقابله با کوه مشکلات است . چنانكه در ابتدای دولت نهم نيز بیش از این همکاری كردم ولي وقتي معلوم شد راه را اشتباه مي‌روند و به هيچ استدلالي هم اعتنا نمي¬کنند و دولت وقت خودش را اساسا محتاج هيچ خيرخواهي نمي داند و قانون را قبول ندارد چاره اي جز مخالفت براي مهار و كنترل باقي نماند.

3- پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: انصر اخاك ظالما او مظلوما: یاور برادرت باش؛ چه ظالم باشد چه مظلوم! پرسیدند یا رسول الله مظلوم باشد راه یاوری را می دانیم اگر ظالم بود چگونه یاریش کنیم؟ فرمود او را از ستم باز دارید. ما به پیروی از این دستور نجات بخش برای فرد و جامعه، از دولت آقای دکتر روحانی تا جایی حمایت می کنیم که در مسیر عدالت، آزادی و استقلال و سایر ارزش ها به شکل قانونی گام می زنند و اگر در این مسیر ضعف و فتوری دیدیم برای رفعش کمک می کنیم و اگر خدای ناخواسته جور و ستمی بر مردم یا اسلام و ایران مشاهده کردیم برای دفعش همت می ورزیم و همه این ها را نصرت برادران دینی خویش مشماریم.

4. آقای دکتر روحانی تقریبا با نظر و رای نیمی از شرکت کنندگان در انتخابات توفیق خدمت یافته اند. اما برای نجات و اعتلای کشور، نیازمند حمایت و یاری همه مردم اند. به این دلیل و نیز به خاطر آن که به درستی خود را رئیس جمهور همه مردم ایران خوانده اند، باید به خواسته ها و حساسیت های درست نیم دیگر شرکت کنندگان که به ایشان رای نداده اند به ویژه نیروهای متدین و انقلابی توجه کامل نشان داده شود. حتی شایسته آن است آن چنان عملکردی داشته باشند که ناامیدان از تغییر وضع موجود را به خیل امیدواران نظام اسلامی بیافزایند. مقصود آن نیست که همه خواسته ها قابل اجابت است ولی لااقل قابل اعتنا هست و مردم خوب وصبور ما عذرپذیران کریمی هستند.

5. نکته آخر اینکه ما نمایندگان مردم واقع بینی را از همین جا آغاز کنیم. این کابینه را آقای دکتر حسن روحانی معرفی کرده است نه مثلا دکتر علی لاریجانی یا دکتر حداد عادل؛ پس اقتضای شاکله و شخصیت معرفی کننده، تعهداتش، امکاناتش و محیطی را که در آن به سر می بریم در نظر بگیریم بعد قضاوت کنیم. قضاوت بنده و بسیاری از دوستان نماینده که با یکدیگر مشورت جمعی داشته ایم، مثبت و حمایت است. مخالفت و رای ندادن به معدود کسانی که صالح یا اهل نمی دانیم اثری در این حمایت و دفاع ندارد.
نظرات بینندگان